Zuidhorn lijdt forse thuisnederlaag tegen VVG

18 september 2016 9:15

vv Groningen won overtuigend van de groenhemden, die met 0-4 uiteindelijk van het veld moesten.

Langzaam sloften de mannen van Zuidhorn na afloop van het duel tegen VVG naar de douche om daar hun bezwete lijven schoon te spoelen. Dit in de wetenschap dat het goudgele biertje in de kantine aanmerkelijk minder goed zou smaken dan gebruikelijk en de muziek in het kleedlokaal zou klinken als in een crematorium. Immers de voorgaande vier seizoenen eindigde Zuidhorn altijd in de top – 3 en promoveerde de ploeg ook driemaal. Thuisnederlagen waren zeldzaam en tweemaal achter elkaar leek onbestaanbaar. VVG kende geen genade en verliet het sportpark in Zuidhorn met een fraaie 0-4 zege. Een pleister op de lelijke wonde, die de club zaterdagochtend opliep, toen hun clubhuis ( en dat van Potetos en VVK) in vlammen opging.

De voortekenen leken nog best aardig, want uitgezonderd de geschorste Bart Brandts Buys kon trainer Kees Bouma uit alle selectiespelers kiezen. Dat een aantal daarvan nog niet geheel wedstrijdfit was, bleek tijdens de aardig kansloze missie tegen de ambitieuze stadjers. Zuidhorn heeft wedstrijden nodig om iedereen in het juiste competitieritme te krijgen.

VVG is ook al enkele jaren aan een opmerkelijke opmars bezig met vier promoties in de laatste zes seizoenen. Deze zomer mocht trainer Gert Haak maar liefst 7 versterkingen verwelkomen en een flink deel van de selectie heeft ervaring op hoofdklasse – of 1e klasniveau. Vooral PKC blijkt een kraamkamer voor VVG – talent.

Voor de klok van 0 naar 1 sprong moest doelman Marcel Groothof van Zuidhorn al ingrijpen, toen na een snelle ingooi en een matige organisatie Tim van der Molen vrij voor hem opdook. Na vier minuten was het wel 0-1. Martijn Oppewal torende na een hoekschop boven alle verdedigers uit en kopte gedecideerd raak. Kort daarna had Jan Peter Steenbergen (na een pass van Jaap Jacobs) beide partijen op gelijke hoogte kunnen brengen, maar zijn inzet ontbeerde  het vereiste venijn. Kort daarna een poging van Jacobs, die eindigde op een VVG – hand, maar de prima leidende arbiter Jager uit Westerlee zag er geen penalty in en daarmee viel te leven. Vooral op het middenveld was VVG met de sterke Tim Rosema en Muamer Drobic de baas. Opnieuw een spelhervatting en een gewonnen luchtduel zorgde ervoor dat Zuidhorn al vroeg voor een schier onmogelijke opdracht kwam te staan. Daan Kocken maakte de overtreding, Wesley Walstra slingerde de bal voor het doel en Giovanni Salvo werd geen strobreed in de weg gelegd: 0-2.

Zuidhorn had wat tijd om de mokerslagen te verwerken en het duurde tot de 29e minuut voor er weer wat serieus gevaar werd gecreëerd. Kevin van der Kooi brak op de rechterkant door, maar zijn voorzet strandde op het sterke centrum van de mannen van Haak. Na de aansluitende hoekschop van Kevin schoot Jordi Schuiling ruim over. Aan de andere kant kreeg Wesley Walstra  (die een avondje stappen met een vroege wissel  moest bekopen ten faveure van zijn oudere broer) een uitgelezen kans de wedstrijd al te beslissen na een slippertje van Laurens Bloem, maar Groothof redde voortreffelijk. Met de pauze in aantocht veroverde Jan Peter Steenbergen de bal na slordig opbouwen van VVG, maar zijn geplaatste schot was te zacht, waardoor doelman Abdelkharim Said Khajjouff net op tijd terug kon keren in zijn heiligdom om de clean sheet voorlopig in stand te houden. Een vrije trap van Oppewal eindigde bij Groothof en een hoekschop van Salvo leverde Van der Molen een kans op, die onbenut bleef.

Zuidhorn kwam gedreven uit de kleedkamer en drong VVG terug, Jordi Schuiling schoot in kansrijke positie net over. In de 52e minuut bediende de prima spelende  Jos Schultinga team genoot Jaap Jacobs, die de grote kans niet wist te verzilveren. Van dichtbij strandde hij op de op de doellijn staande doelman Khajjouff. Het had de ommekeer kunnen én moeten betekenen en hetzelfde gold voor de goede kans die Jordi Schuiling  ( na een pass van Ruben Kooistra) kort daarna kreeg. VVG begreep dat het aan de bak moest en met enkele stevige charges trachtten de stad- Groningers de touwtjes weer in handen te krijgen. Drie maal trok scheidsrechter Jager de gele kaart.

Het offensief van Zuidhorn ebde weg en toen ook nog de aangeslagen Schultinga moest worden vervangen werd steeds meer duidelijk dat deze zaterdagmiddag geen punten en vertier zou opleveren voor de spelers en de trouwe aanhang. Een schot van invaller Peter Janse was het laatste dreigement, maar de harde knal trof het lijf van teamgenoot Jacobs in plaats van het nylon achter Khajjouff. Dat VVG in de slotfase nog naar 0-4 uitliep was pijnlijk en iets teveel van het goede, maar dat de voetbalvereniging Groningen ook dit seizoen voor de titel zal meespelen, lijkt kristalhelder. Na een voorzet van invaller Jasper Ludema zorgde Giovanni Salvo in de 82e minuut  voor 0-3 en twee minuten later strooide Tim van der Molen nog meer zout in de open gereten wonden: 0-4.

Zuidhorn zal zich moeten herpakken, maar gelukkig zijn de aanwezige  kwaliteiten en de teamgeest een garantie voor betere tijden. Zaterdag wacht wederom een zware klus als de gedoodverfde kampioen Pelikaan S op het kunstgras in Oostwold wacht. Slechts 7,3 kilometer ( kortste fietsroute) en 9,3 kilometer ( snelste route met de auto) scheiden beide sportparken van elkaar. Een ruime publieke belangstelling lijkt verzekerd.

Opstellingen:

Zuidhorn: Groothof; Kocken (79: T. Spijkerman), Bloem, R. Spijkerman, De Boer, Schultinga ( 65: Janse),Schuiling, Kooistra (79: T. Meijer), Van der Kooi, Steenbergen, Jacobs

VVG: Khajjouff; Akklou, Harms, Lourens, Oppewal; Rosema, Drobic ( 58: Ludema) , W. Walstra (59: J. Walstra); Simonides (72: Kamstra) , Van der Molen, Salvo

Geel : Bloem (Zuidhorn) , Rosema, W. Walstra, Akkloe (allen VVG)