Zuidhorn nipt ten onder tegen The Knickerbockers

27 november 2016 11:15

De mooie serie van Zuidhorn is ten einde gekomen. The Knickerbockers won met 0-1 door een treffer van Remco de Haas. Voor de pauze waren de gasten beter en daarna Zuidhorn, dat de schaarse  kansen niet wist te verzilveren en daardoor  werd  de verdiende remise  niet bewerkstelligd.

Zuidhorn miste Kevin van der Kooi, die daardoor niet tegen de ploeg van zijn vader kon spelen, want Arnold van der Kooi is de oefenmeester van TKB. De eerste helft waren de bezoekers beter, vooral het eerste half uur combineerden zij vaardig door de linies van de thuisclub, die vooral hulpeloos moest toekijken en veelal een stapje te laat kwam. Al na twee minuten waren de studenten dichtbij een doelpunt. Albert de Leeuw haalde hard uit, Marcel Groothof kon  redding brengen, maar daarna moest  Laurens Bloem met veel inspanning  de bal nog vlak voor de  doellijn wegwerken.

Even later was het wel raak. Een fraaie aanval lag er aan ten grondslag. Marlo Grunder bediende Remco de Haas, die vorig seizoen bij Hoogezand in de 1e klasse acht keer scoorde. Hij schoot hard en van dichtbij onder Groothof door: 0-1. Albert de Leeuw schoot nog een keer dreigend over en Zuidhorn kon weinig weerwerk bieden. In de 40e minuut kon pas de eerste kans voor de thuisclub worden gerealiseerd. Jaap Jacobs zette voor en Jan Peter Steenbergen kopte de bal binnen. Helaas voor Zuidhorn had de goed leidende arbiter Richard Venekamp uit Borger al gefloten en kreeg Zuidhorn een vrije trap. Kort voor de thee brak Grunder door, maar Wouter de Boer wist hem tijdig te achterhalen.

Na de rust bracht Zuidhorn aanmerkelijk meer. Jaap Jacobs kopte door en Steenbergen dwong de goed keepende Rob Holscher tot een prima save. Een goede voorzet van Wouter de Boer kon net niet worden afgemaakt door Jaap Jacobs. De studenten kropen overigens  zeker niet in hun schulp. Remco de Haas schoot net voorlangs en Elias Mbamba testte de kwaliteiten van Marcel Groothof, die ten koste van een hoekschop een tweede doelpunt kon voorkomen.

Na een dik uur voetballen tikte Holscher een schot van Bart Brandts Buys tot corner en uit die hoektrap knalde Wouter de Boer hard in, maar de bal werd van de doellijn getrapt door Patrick Doldersum. Jordi Schuiling kwam voor het eerst sinds vier weken binnen de lijnen en toonde aan dat hij na zijn blessure direct weer mee kan. TKB claimde een penalty na een duel tussen Albert de Leeuw en Ronnie Spijkerman, maar daar wilde Venekamp niet aan. In de slotfase drong Zuidhorn serieus aan. Een vrije trap van Laurens Bloem werd van richting veranderd en caramboleerde net naast het doel.

De grootste kans voor Zuidhorn kreeg Jordi Schuiling, maar hij schoot  vrij voor Holscher via de lange doelman naast. De aansluitende hoekschop werd door Brandts Buys net over de lat gemikt. Na 94 minuten vond Venekamp het genoeg en droop Zuidhorn teleurgesteld af. Volgende week wacht DZOH, dat de laatste vier duels winnend afsloot.

Opstellingen
Zuidhorn: Groothof; Kocken, R. Spijkerman, Bloem, De Boer; Schultinga, Kooistra (79: T. Meijer), Brandts Buys, van der Steege (61: Schuiling); Steenbergen (79: Janse), Jacobs.

TKB: Holscher; Teensma, Nanninga, Doldersum, Smittenberg; Winkelhorst, Sieling (79:Verburgh) , Mbamba, De Leeuw (69: Slomp), De Haas, Grunder (87: van Kuijck).

Statistieken
Scheidsrechter: Venekamp
Kaarten: geel voor Ronnie Spijkerman (Zuidhorn)
Doelpunten: 0-1 Remco de Haas (7')