Zuidhorn wint van Veenwouden (incl. fotoverslag)

11 oktober 2020 22:00

Na het spannende gelijkspel tegen Marum stond gistermiddag de wedstrijd tegen Veenwouden op het programma. De tweede wedstrijd zonder trouwe aanhang langs de lijn. Gelukkig bestaat er techniek en is er de digitale lijn.

De verrichtingen van Jaap Jacobs en zijn mannen kon - net als afgelopen dinsdagavond - via een livestream gevolgd worden, waarbij het commentaar verzorgd werd door Bart Brandts Buys.

De ploeg van trainer Anton van Zwol maakt een moeilijke seizoenstart door met nul punten uit drie wedstrijden. Mogelijk kon het tij tegen Zuidhorn worden gekeerd. Bij Zuidhorn keerde Jordi Schuiling terug in de basis en begon Ruben Buursema vanaf de bank. De scheidsrechter van dienst, Pascal Sanders uit Emmen, gaf even na drie uur het signaal waarmee de strijd om de drie punten van start ging. Na zeven minuten was er de eerste kans voor Zuidhorn. Eric Cruiming haalde de achterlijn, maar zijn voorzet ging net aan de kopgrage hoofden van Jaap Jacobs en Thijs Zwarteveen voorbij.

De toon was gezet, het spel werd gedicteerd door Zuidhorn. Veenwouden zakte massaal in en probeerde daarmee het aanvalsspel van de groen-witten te ontregelen. Maar in de 9e minuut was het raak! Thijs Zwarteveen speelde zichzelf knap vrij, nadat hij de bal aangespeeld had gekregen van Jos Schultinga. Hij gaf een voorzet als een op maat gesneden maatpak, waarna Milan Stad de 1-0 op het scorebord liet noteren. Je zou denken, dat wordt een makkelijke middag, maar Veenwouden bleef stug verdedigen en loerde op de counter waardoor Zuidhorn moeite had om het bekende aanvalsspel op de kunstgrasmat te leggen. Toch kreeg het nog een flink aantal kansen om de wedstrijd voor de rust in het bekende slot te gooien. Maar Jaap Jacobs kreeg zijn bekende krullen niet goed achter de bal en de schoten van onder meer Milan Stad, Martijn Smit en Jordi Schuiling misten precisie.

In plaats van doelpunten te maken lukte het wel om geel te scoren: Sybrand de Graaf en Thijs Zwarteveen kwamen bij de goed leidende Sanders in het boekje. Na een overtreding van Stefan Smit kreeg Veenwouden een vrije trap op 25 meter van de goal van Striesenou, maar de bal werd eenvoudig over de achterlijn gewerkt en de corner die volgde leverde niets op voor de mannen in het gestreepte tenue. Vlak voor rust sloot Zuidhorn af met een combinatie tussen Ruben Kooistra, Thijs Zwarteveen en Milan Stad, maar de bal belandde naast het doel.

4714EE7C-0D4E-4B3A-82B4-06E03BC69C4E.png

Voor de mensen thuis verzorgde oud eerste elftal speler Kevin van der Kooi in de rust een analyse van de 1e helft, in de kleedkamers deden de trainers Pontjodikromo en Van Zwol dat. Deze analyses ten spijt vertoonde de tweede helft helaas hetzelfde spelbeeld: balbezit voor de groenen en een teruggetrokken blauwe brigade. Doordat Veenwouden de lange bal hanteerde was het voor het centrale duo Stefan Smit en Gideon Kooistra voortdurend opletten geblazen. Op momenten dat de concentratie even wegviel, lukte het de spitsen van Veenwouden niet om te profiteren.

De tweede goal voor Zuidhorn bleef uit. Met goed combinatie voetbal lukte het wel om in het strafschopgebied van Veenwouden te komen, maar in de afwerking ontbrak het aan accuratesse en kracht. Dit was ook de verdienste van Veenwouden, want de mannen van Van Zwol streden voor elke meter.

Om de impasse te doorbreken bracht trainer Pontjo in minuut 75 Hugo Koek voor Jordi Schuiling.  Milan Stad nam de plek van Jordi Schuiling op het middenveld in en Hugo Koek werd rechterspits. Deze ingreep werkte, want na eerst al een goede voorzet gegeven te hebben op Jaap Jacobs die zijn tenen net niet tegen de bal kon krijgen kreeg Hugo Koek de bal strak aangespeeld van rechtsback Ruben Kooistra, passeerde hij de verdediger alsof hij er niet stond en schoot zonder enige aarzeling - als een ijskonijn in een vijfsterrenvriezer - de bal door de benen van de keeper: 2-0!  Hiermee werden met nog tien minuten op de klok de drie punten zeker gesteld… Toch niet, zo bleek.

Inmiddels waren Niels Drenth en Ruben Buursema binnen de lijnen gebracht voor Jos Schultinga en Jaap Jacobs. In de 86e minuut speelde keeper Striesenou de bal in de voeten van de tegenstander, die zo eenvoudig de 2-1 kon laten noteren. Dit was voor de mannen uit Friesland, die als een hongerige wolf snakten naar een punt, het teken om alle ballen naar voren te pompen en de bal nog een keer achter keeper Striesenou te krijgen. Deze aanvalsdrift leidde tot een aantal kansen en billenknijpen op de bank. Maar met alle hens aan dek en een aantal knappe reflexen van Striesenou bleef het 2-1 en ging Veenwouden met lege handen naar huis en kon de jonge ploeg van captain Jacobs drie punten bijschrijven.

Opstelling:
Lars Striesenou, Ruben Kooistra, Gideon Kooistra, Stefan Smit, Eric Cruiming, Martijn Smit, Thijs Zwarteveen, Jordi Schuiling (75, Hugo Koek), Jos Schultinga (85, Niels Drenth), Milan Stad, Jaap Jacobs (85, Ruben Buursema)

Geel: Thijs Zwarteveen, Eric Cruiming

Fotoverslag:
Bekijk hier het fotoverslag van de wedstrijd.