De Kantineflits #1

7 januari 2021 21:45

Onlangs hebben wij de plannen rondom de verbouwing van de kantine bekendgemaakt. Vanaf nu is het de bedoeling om wekelijks een korte update van de verbouwing te geven via deze kantineflits.

De blauwdruk is een aantal weken geleden verhuisd ‘van de bestuurstafel’ naar het bureau van de projectleiding in de kantine. In de tussentijd is er een hoop gebeurd, getuige de foto’s. Via deze eerste kantineflits een korte terugblik en subtiele uiteenzetting van de werkzaamheden. Daarnaast en niet onbelangrijk enige informatie over de kosten en de planning.

Wat er aan vooraf ging
De Stichting Beheer Kantine Sporthal Quicksilver S. exploiteerde tot afgelopen jaar (1 november 2020) de kantine namens vier sportverenigingen: Volleybalvereniging De Meeuwen, Badminton Vereniging Zuidhorn, zaalvoetbalvereniging Real Camaradas en vv Zuidhorn. Met het stoppen van de stichting ontstond de vraag wie de exploitatie na november 2020 zou willen gaan doen. In overleg met de gemeente Westerkwartier heeft het bestuur van vv Zuidhorn de handschoen opgepakt en aangegeven dat zij, onder voorwaarden, bereid zijn de exploitatie over te nemen. Na instemming van de ALV hebben we samen met de gemeente een beheer- en exploitatieovereenkomst opgesteld en ondertekend en hebben we de randvoorwaarden voor de toekomst vastgelegd. Ook met de andere hoofdgebruikers van de sporthal - De Meeuwen, Badminton Vereniging Zuidhorn en Real Camaradas - hebben we contractueel vastgelegd hoe we alles met elkaar gaan regelen. In december 2020 was alles rond en zijn we gestart met het aanpassen van de kantine.

De opgave
De werkzaamheden voor de komende periode omvatten veel meer dan alleen het overnemen van de exploitatie van de kantine. Na zo’n kleine 40 jaar is een opfrisbeurt van de kantine hard nodig. Daarnaast is de kantine aan de kleine kant en willen we graag een grotere ruimte voor kantine en ontvangst in de sporthal creëren. Bovendien was en is het de wens om voor alle sporten een duidelijke hoofdentree te realiseren. Dit houdt onder andere in, dat de ingang van de sporthal ook de ingang voor ons eigen home gaat worden. De consequentie is, dat we twee wc’s verwijderen en een nieuw invalidentoilet gaan maken.

De kosten
Alle uit te voeren werkzaamheden zijn op een rij gezet en opgesplitst in twee fasen. De eerste fase van deze toch wel behoorlijke operatie betreft alle werkzaamheden binnen de muren van de sporthal. De kosten hiervoor zijn beraamd en passen binnen de begroting die het bestuur vooraf heeft vastgesteld. De kosten worden gedekt door ‘de bruidsschat’ die we hebben ontvangen van Stichting Beheer Kantine Sporthal Quicksilver S. en door subsidie. Voor de uitvoering van de tweede fase, dat wil zeggen de uitbreiding van de kantine, wachten we de komende periode berichtgeving rondom corona af.

De planning
Gelukkig levert de coronacrisis ons ook nog een paar kleine voordelen op. Omdat er nu niet gesport wordt, kunnen we volop aan de slag met de eerste fase. Zoals duidelijk zichtbaar op de foto’s zijn we inmiddels gestart met het leeghalen van de ruimten en het voorbereiden van alle werkzaamheden. We hopen dat we alle werkzaamheden van fase 1 in maart gereed kunnen hebben. Dat vraagt wel een forse inzet en geen tegenslagen met betrekking tot levertijden van spullen. Maar het streven is om uiterlijk 31 maart de resultaten van fase 1 aan eenieder te kunnen laten zien.

De organisatie
Vanuit het bestuur zijn er vier werkgroepen die zich bezighouden met de werkzaamheden. Het gaat achtereenvolgens om: de werkgroep contracten en subsidies, de werkgroep financiën, de werkgroep inrichting en de werkgroep organisatie. Daarnaast is door vv Zuidhorn formeel een nieuwe stichting voor de exploitatie van de kantine opgericht, waarvan Minne Bonnema en Andreas Dallinga de voorlopige bestuurders zijn. Verder is het gehele bestuur betrokken bij de werkgroepen en is binnen de vereniging gericht aan een aantal mensen gevraagd om ondersteuning. De komende periode kunnen we meer helpende handen gebruiken, zeker als we met fase 2 gaan starten. Via deze informatiebulletins vragen we jullie bijtijds om hulp.

Reageren
Heb je vragen, opmerkingen of suggesties naar aanleiding van deze kantineflits stuur dan even een bericht naar: [email protected].

Namens het bestuur,
Bert Broekhuis