Zaterdag 1 speelt gelijk: een beetje zuur

26 september 2021 21:15

Scheidsrechter Rozema uit Leens floot gisteren, nadat BBB de spelers uitgebreid had voorgesteld aan het massaal opgekomen publiek, de eerste competitiewedstrijd van het nieuwe voetbalseizoen leven in. Zuidhorn moest het hierin opnemen tegen Be Quick Dokkum; de ploeg die volgens trainer Mark Bosma gaat voor het kampioenschap.

In de derde minuut was er de eerste kans voor Zuidhorn, het was al de tweede corner van de wedstrijd, maar de bal van Veenstra kon eenvoudig door de keeper worden gepareerd. In de zevende minuut was er een corner voor Be Quick die leidde tot de eerste kans voor de mannen uit Dokkum maar de kopbal verdween naast het doel van keeper Kooistra.

Even later was het een voorzet van de goed spelende Albert Villalta, die voordat Veenstra kon koppen, door de keeper uit de lucht werd geplukt. Het aanvalsspel van de mannen in het groen-wit tegen het wat tam spelende Be Quick leidde tot de nodige kansen. Zo kreeg Stad na een mooie solo de kans op de 1-0 na een geweldige steekbal van Zwarteveen maar hij kon net niet tot een schot komen. Wel was het zijn verdediger die daarna met een spierblessure het veld moest ruimen. Blijkbaar was de sprint achter de snelle Stad aan net iets teveel voor zijn hamstrings.

Toch hadden de mannen uit Dokkum ook kansen, in de 20e minuut was Stefan Nieborg, die speelde voor Schuiling die in de wedstrijd van vorige week een gescheurde enkelband opliep, te laat maar keeper Kooistra voorkwam met een knappe redding de 0-1. Even later was het Cruiming met een scherp aangesneden voorzet maar Veenstra kreeg de bal niet in de touwen.  Nadat Stad na een mooie één twee met Albert Villalta een kans had om de score te openen was het in de 30e minuut Zwarteveen die de supporters deed juichen. Nieborg speelde de bal op Jacobs die een strakke voorzet gaf op Zwarteveen en nadat hij zich ontdaan had van twee Dokkumer verdedigers schoot hij de 1-0 op het scorebord.  Zuur was het dat net voor rust Be Quick langszij kwam. Niet via een uitgespeelde kans maar vanaf de 11 meter stip. Nadat de bal niet goed werd uitverdedigd was het Cruiming die te laat was en niet de bal maar het been van de tegenstander raakte. Geel en een penalty die Rudmer Loonstra benutte 1-1.

Na de theepauze kwam de mannen van Pontjo scherp het veld op en na 1 minuut was het de Adelaar die na een pass van Zwarteveen de 2-1 maakte. Be Quick kreeg daarna een aantal corners maar kon daarmee het centrale duo Kooistra niet op de knieën krijgen. In de 55e minuut de eerste wissel aan de kant van Zuidhorn Buursema kwam voor de licht aangeslagen Veenstra.  In de 60e minuut was het een uittrap van Kooistra die Jacobs verlengde op Stad die bereikte Albert Villalta maar zijn schot werd geblokt.  Ook in de rebound lukte het Stad niet om de 3-1 op het scorebord te krijgen.

In de 62e minuut was het zuur dat Buursema rood kreeg. Na een terugspeelbal op de keeper zette hij met een sprint druk op de keeper. Deze speelde de bal iets te ver voor zich uit. Buursema zette de sliding in om de bal te onderscheppen. De keeper ging onderuit nadat hij de bal had weggetrapt. Scheidsrechter Rozema zag er rood in en Zuidhorn moest met tien man verder.

De mannen van Pontjo stroopten de mouwen op en bleven het beste van het spel houden. De spanning nam toe naarmate de tijd vorderde maar de verdediging bleef overeind en in de counter kreeg Zuidhorn nog kansen om de voorsprong te vergroten. Zo was het Zwarteveen die na een prachtige solo vanaf de middellijn de defensie te kijk zette maar net niet de bal tussen de palen kreeg. De omhaal van Stad op Albert Villalta leidde tot de volgende kans die niet verzilverd werd.

Be Quick kon met een man meer de druk op de verdediging houden maar keeper Kooistra wist met aantal knappe reddingen de gelijkmaker te voorkomen.  Een vrije bal van Zwarteveen na een overtreding op Stad werd door Jacobs over de lat gekopt.  In de 87e minuut was het Jort Kremer die de moegestreden Jacobs verving. Heel zuur was het dat in de 88e minuut Be Quick de gelijkmaker scoorde. Een voorzet van rechts werd ingekopt en keeper Kooistra was kansloos, 2-2. In de 90e minuut werd Stad in de 16 door de keeper onderuitgehaald maar Rozema wuifde het weg.

Even later floot hij de wedstrijd de boeken in: een goed spelend Zuidhorn die een half uur met een man minder net niet de drie punten bij kon schrijven, een beetje zuur.

Opstelling:

Iddo Kooistra, Stefan Nieborg, Gideon Kooistra, Ruben Kooistra, Eric Cruiming, Martijn Smit, David Albert Villalta, Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs (85e Jort Kremer), Noah Veenstra (55e Ruben Buursema).