Zuidhorn 1 wint van de koploper

24 oktober 2021 20:15

Na de winst in Wolvega moest Zuidhorn het thuis opnemen tegen Stiens, de koploper uit de 2e klasse. De ploeg uit Stiens steekt haar kampioensaspiraties niet onder de stoel of de bank. Dit was gistermiddag ook duidelijk zichtbaar.

Vanaf de aftrap hadden ze maar een doel: drie punten en niets minder moeten mee terug naar Friesland. De mannen van trainer Dijkstra begonnen fel, jaagden op elke bal en zetten hoog druk om zo een snelle goal te forceren. Zo moest in de 2e minuut  keeper Kooistra al handelend optreden door de doorgebroken rechterspits van Stiens in één tegen één duel van het scoren af te houden. Het eerste kwartier hadden de zwarthemden het overwicht maar de verdediging waarin Robin van de Steege en Gideon Kooistra het centrale duo vormden hield eenvoudig stand. Keer op keer wisten de mannen in het groenwit onder de druk uit te voetballen maar tot echte kansen kwam het niet. Na een kwartier bezweek grensrechter Gerlof van Tuinen onder de druk, niet de druk van vlaggen maar de druk op zijn kuitspier. Scheidsrechter Sanders legde subiet het spel stil zodat zijn assistent een blessurebehandeling kon ondergaan. Maar het mocht niet baten en hij moest al hinkelend het veld verlaten.  Nadat zijn plek aan de lijn was overgenomen door de heer Veltman werd de wedstrijd hervat. Direct daarna was het linksback Cruiming die vanaf de achterlijn een prima voorzet gaf die werd doorgekopt door aanvoerder Jacobs op de ijverige Schultinga maar zijn schot ging voorlangs. Zuidhorn kreeg meer grip op de wedstrijd en even later was er de volgende kans. Het was Zwarteveen die twee man uitspeelde alsof ze er niet stonden en de bal op het hoofd van Jacobs deponeerde maar hij kopte over. In minuut vijfentwintig was het Albert Villalta die de bal doorgekopt kreeg van de Adelaar maar zijn schot ging een meter naast. Over de adelaar gesproken, Jacobs liet gistermiddag maar weer eens zien waarom hij die bijnaam heeft. Hij won nagenoeg ieder kopduel en was daarmee heer en meester in de lucht. Stiens liet zien dat het niet voor niets koploper is en bleef gevaarlijk via de snelle linkerspits maar ook bij corners en vrije schoppen. Een goed genomen corner van Zwarteveen leidde tot een 100% kans maar de kopbal van Jacobs verdween over de zijlijn in plaats van de doellijn.  De mannen uit Stiens lieten hun kampioensaspiraties steeds vaker zien door middel van kleine en grotere overtredingen. Zo moest Cruiming het flink ontgelden maar hij liet zich hiermee niet uit het veld slaan. Integendeel; even later na één twee met Stad kwam hij een op een met keeper Schepen te staan maar zijn schot ging over. In de rust zette de beide trainers de puntjes op de i en deden de supporters zich te tegoed aan de kop koffie of thee in het Sportcafé.

Direct na de hervatting was er een grote kans voor de Friezen maar met een knappe redding van Iddo Kooistra bleef het nul nul. Even later mocht Zwarteveen een vrije schop nemen nadat hij voor de zoveelste keer was gevloerd. Jacobs toornde huizenhoog boven alles en iedereen uit maar zijn kopbal miste precisie.  In de 6oe minuut moest rechtsback Ruben Kooistra na een ongelukkige botsing zwaar aangeslagen het veld verlaten. Milan de Koe kwam in zijn plaats en maakte hiermee zijn debuut in het eerste van Zuidhorn. Gideon nam de plek van zijn broer in en De Koe ging centraal spelen. Na een goed lopende aanval speelde Albert Villalta zichzelf goed vrij en zijn schot werd ternauwernood gekeerd maar in de rebound was het Zwarteveen die zijn goede spel bekroonde met een doelpunt, de 1-0.  Deze achterstand zorgde bij de koploper voor nog meer druk op van alles en nog wat en de spanning op veld en langs de lijn nam toe. Nadat de spits van Stiens vrij voor de goal kwam en de bal over de ballenvanger wist te schieten was het in de 71e minuut raak, 1-1. Zuidhorn raakte hiervan niet van de kook maar bleef op stoom.  Dit leidde tot het mooiste voetbalmoment van de wedstrijd. Zwarteveen soleerde, draaide en keerde waarna hij verwoestend uithaalde. Maar in plaats in de kruising raakte de bal de kruising en liet het doel op zijn grondvesten trillen. Terwijl iedereen met een groenwithart hiervan nog aan het nagenieten was het een lange bal van Iddo Kooistra op Jacobs die de bal net achter de centrale verdedigers panklaar kopte voor Stad. Hij kon door op de keeper en faalde niet 2-1. Met nog tien minuten te gaan nam de spanning bij alles en iedereen toe.

Een sensatie hing in de lucht, drie punten tegen de koploper. Wederom een blessure voor een grensrechter, in een poging om de bal te ontwijken ging hij onderuit. Dit ging ten kostte van zijn enkel maar hij kon gelukkig het duel voortzetten. Even later had de Koe zijn debuut kunnen bekronen maar zijn kopbal was een prooi voor keeper Stevens. In de 90e minuut met 22 man op een helft dacht heel Stiens toch nog een punt te redden maar het doelpunt werd door de prima leidende Sanders afgekeurd wegens buitenspel. Zo bleef het 2-1 en daarmee keerde de koploper en kampioenskandidaat zonder punten terug naar Friesland. Een mooie wedstrijd met alle ingrediënten die het voetbal zo leuk maken.

aj_photography_-_DSCF8692-2.jpg

Klik op de foto voor het fotoverslag van Arend Jan Zwarteveen

Opstelling:

Iddo Kooistra, Robin van de Steege, Gideon Kooistra (85e Noah Veenstra) Martijn Smit, Ruben Kooistra (60e Milan de Koe), Eric Cruiming, Jos Schultinga, David Albert Villalta Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs.