Zuurverlies in Leek

9 maart 2022 12:30

Gisteravond stond voor het in 2022 nog ongeslagen Zuidhorn de inhaalwedstrijd tegen VEV’67 op het programma.

In de eerste helft hielden de twee ploegen elkaar redelijk in evenwicht. Toch waren het de geelhemden die uit een weggegeven corner de score openden. De corner schampte de krullen van Jacobs en kon door een speler van VEV’67 opnieuw voor de goal worden gekopt. Waar vervolgens het kunstleer door de vrijstaande Hazenberg eenvoudig kon worden ingekopt. Daarna volgenden er een aantal grote kansen voor, deze keer in het wit spelende, Zuidhorn. Eerst was voor Jacobs die op aangeven van de Koe loskwam van zijn twee verdedigers maar eenmaal een op een met de keper schot hij de bal hoog over. Daarna was het Stad, die de bal van Cruiming kreeg, die een vrije doortocht had naar het doel maar zich de bal eenvoudig de bal liet ontfutselen. In 40e minuut kwam Zuidhorn terecht langszij.  Kooistra wist met een ingooi Buursma te bereiken die vervolgens Zwarteveen perfect bediende. Hij stuurde vervolgens drie man het bos bij Nienoord in en liet daarna het net bollen, 1-1. In de resterende deel van eerste helft had VEV’67 geen grip op het middenveld en waren alle tweede ballen, zoals dat in het voetbal jargon heet, voor Schultinga, Villalta of Zwarteveen. Vanuit daar kreeg Buursma nog een kans om te scoren maar zijn schot werd geblokt.  Net voordat de goed leidende Plat voor de thee zou blazen was er een enorme kans voor Zwarteveen. Een goed aangesneden voorzet van Kooistra bereikte hem bij de tweede paal maar dit keer lukte het hem vreemd genoeg niet om de bal tussen de beide palen te krijgen. In de tweede helft stuurde trainer Pontjo dezelfde elf het hobbelige veld op om de buit binnen te halen. Het spelbeeld veranderde niet. Zuidhorn kreeg de kansen, VEV’67 hield stand en bleef zonder uitgespeelde kansen uit corners en vrije trappen gevaarlijk. In de 75e minuut had Zuidhorn de uitgelezen kans om op voorsprong te komen. Maar Buursema die zichzelf in strafschopgebied knap ontdeed van een aantal tegenstanders en daardoor in vrije schotpositie kwam, schot de bal via de paal in het zijnet.  Met nog tien minuten te gaan was het VEV’67 die gelukkig op voorsprong kwam. Een indraaiende corner kon niet weggewerkt worden door keeper Penninga waardoor de bal via zijn handen in het doel belande. De teleurstelling over de goal was groot bij de spelers en de vele trouwe supporters van Zuidhorn. VEV’67 kneep de spreekwoordelijke handen dicht en trainer Pranger dirigeerde zijn spelers achter de bal te blijven, het woord aanvallen te vergeten en het tempo volledig uit de wedstrijd te halen.  Een verstandige ingreep want hierdoor was het voor Zuidhorn bijna onmogelijk om de stand nog in de verhouding van de wedstrijd te trekken. In blessuretijd kon VEV’67, na een handsbal van Cruiming, een vrije trap op zo’n 20 meter van de goal nog benutten en bracht daarmee de eindstand op 3-1. Een zuurverlies in een wedstrijd die niet geweldig was om naar te kijken. Zuidhorn speelde te onrustig en benutte de kansen niet terwijl VEV’67 zonder echt uitgespeelde kansen uit drie standaard situaties wist te scoren. Komende zaterdag krijgt Zuidhorn opnieuw een kans op drie punten, ditmaal in de uitwedstrijd tegen Nijland.

Opstelling

Penninga, Kooistra, de Koe, v.d. Steege, Cruiming, Villalta, Schultinga (82 Koek), Zwarteveen, Stad, Buursema, Jacobs.