Update kunstgras 29 november 2016

29 november 2016 8:15

Bestuur

Afgelopen weekend kwam de banden- en wielenbranche, vertegenwoordigd door de VACO en Vereniging Band en Milieu, met de uitslagen van de onderzoeken van de eerste vijftig kunstgrasvelden.

Volgens dit onderzoek vallen de scores ruim binnen de limieten van de Europese regelgeving. Volgens toxicoloog Martin van den Berg (die ook bij het Zembla onderzoek betrokken was) klopt dit, maar zijn de waardes niet voldoende als je deze tegen de veel strengere limieten van bijvoorbeeld kinderspeelgoed zou houden.

Wij hebben als vereniging naar aanleiding van dit nieuws een update van de gemeente Zuidhorn ontvangen. Zowel de gemeente als ook staatssecretaris Dijksma geven aan dat het toepassen van andere normen op dit moment niet aan de orde is en dat spelen op kunstgras door kan gaan. De resultaten die afgelopen weekend bekend zijn gemaakt hebben op zich geen nieuwe inzichten op dat vlak opgeleverd.

Daarnaast geeft de gemeente aan dat het RIVM rond 15 december met de rapportage van hun onderzoek komt. De gemeente Zuidhorn wacht de uitslag van het onderzoek van het RIVM met vertrouwen af. Ook vv Zuidhorn ziet geen reden om af te wijken van het standpunt van de gemeente. Wij wachten ook de aanbeveling van het RIVM af.

Mocht je naar aanleiding van dit bericht vragen hebben of willen reageren, reageer dan gerust via [email protected].

Eerdere berichtgeving over dit onderwerp
>> Lees hier onze update van 07-10-2016
>> Lees hier onze reactie van 05-10-2016 op de Zembla uitzending