Update kunstgras 20 februari 2017

20 februari 2017 9:00

Bestuur

Afgelopen week, op woensdag 15 februari, was er een nieuwe uitzending van Zembla over de kunstgraskorrels. Uiteraard komen er dan weer verse vragen op bij ouders en spelers over het spelen op kunstgras.

Het bestuur van vv Zuidhorn constateert dat er allerlei onderzoeken lopen en dat daarop een groot aantal meningen wordt gebaseerd. Wij hebben ons voor wat betreft het standpunt van vv Zuidhorn in de afgelopen tijd geconformeerd aan de officiële instanties. We zullen dit ook in de toekomst blijven doen, uiteraard wel afgewogen tegen de opinie van onze leden, ouders en commissies.

We kijken hierbij naar de standpunten van de overheid (de Rijksoverheid via het RIVM, de Vereniging Sport en Gemeente en de gemeente Zuidhorn), de GGD en de KNVB. Bovenstaande instanties hebben naar aanleiding van de nieuwe berichtgeving opnieuw bevestigd dat zij in het onderzoek geen aanleiding zien om hun standpunt te wijzigen, en dat het veilig is om te spelen en te trainen op kunstgrasvelden die met rubbergranulaat zijn ingestrooid.

We houden als bestuur actief de berichtgeving in de gaten. Enkele voorbeelden die voorbij komen en die wat ons betreft van belang zijn:

Europees en Amerikaans onderzoek
Het European Chemicals Agency voert momenteel in opdracht van de Europese Commissie onderzoek uit naar de samenstelling van de stoffen van rubbergranulaat en de effecten daarvan op de gezondheid van mensen. Wij verwachten de resultaten daarvan in februari/maart 2017. Mede naar aanleiding van deze rapportage zal een hernieuwde discussie in Europees verband gevoerd worden over de twee verschillende normen voor mengsels en producten. De eerder genoemde instanties hebben aangegeven dat zodra hierover iets nieuws te melden valt, we hierover geïnformeerd zullen worden.

Het onderzoek in Amerika naar rubbergranulaat en voorkomende gevallen van kanker en dan in het bijzonder bij keepers is zeer recent gepubliceerd. De  belangrijkste conclusie is dat er geen causaal verband gelegd kan worden, wat leidt tot onder andere de volgende aanbeveling: “The Washington State Department of Health recommends that people who enjoy soccer continue to play regardless of the type of field surface.”

GGD
'Sporten op kunstgrasvelden met rubberkorrels is veilig. De risico's zijn zo klein dat er verantwoord kan worden gevoetbald.' Dat zegt GGD GHOR, de koepelorganisatie van GGD's. Zie tevens het artikel op RTV Noord via deze link.

Alles bij elkaar blijft het een lastig onderwerp dat we als bestuur van vv Zuidhorn op de voet blijven volgen en waarover we in nauw contact blijven met de gemeente Zuidhorn.  Mocht je naar aanleiding van dit bericht vragen hebben of willen reageren, reageer dan gerust via [email protected].

Onze eerdere berichtgeving over dit onderwerp
>> Lees hier onze update van 20-12-2016
>> Lees hier onze update van 29-11-2016