Zuidhorn verschalkt Noordscheschut in eigen huis

1 april 2017 10:00

Op een herfstachtige oktobermiddag werd Noordscheschut in de heenwedstrijd door ons vlaggenschip met 0-1 verslagen. Een stunt van de bovenste plank, was toen het oordeel van de verslaggever. Zuidhorn presteerde tot dat moment namelijk matig en Noordscheschut begon de wedstrijd toen als koploper in 2J.

Dat de kaarten in de tussenliggende periode behoorlijk zijn geschud, blijkt uit de rangschikking na dit weekeinde. De mannen van André Mulder kijken door de zevende nederlaag van dit seizoen aan tegen een gapend gat met de huidige koploper VVG. Voor de groen-witten van revaliderend hoofdtrainer Kees Bouma was deelname aan de nacompetitie enkele weken terug nog een waarschijnlijk scenario. Door noeste arbeid heeft Zuidhorn zich herpakt en prijkt nu op een kansrijker tiende plaats.

De wedstrijd van zaterdag was vooraf bestempeld als ‘enigszins beladen’. De Drentse gasten wilden zich natuurlijk revancheren voor de eerdere verliespartij en Zuidhorn had een volgende overwinning bitterhard nodig om uitzicht te houden op de safetyzone. Het affiche Zuidhorn-Noordscheschut stond dan ook garant voor twee tot het bot gemotiveerde teams die om even voor drie uur de arena betraden, begeleid door het arbitrale trio en door Pupil van de Week Ties Steenhard.

Vanaf de eerste minuut nam Zuidhorn het heft in handen en zette het de toon. In de opzet om er een sportieve en aantrekkelijke wedstrijd van te maken, slaagde de equipe van interim coach Simon Koster met name voor de rust niet helemaal. De gasten zochten vaker dan eens op minder sportieve wijze de confrontatie met de Zuidhorners, waardoor prima voetballende acties van de thuisploeg regelmatig werden getemporiseerd door stevige overtredingen van de Drenten. Thijs Zwarteveen was daarvan een van de slachtoffers, hij moest het veld verlaten en kon dat niet op eigen kracht.

Een ‘simpele’ vermaning door scheidsrechter Schulte bleek in deze fase niet altijd voldoende om het onsportieve tij te keren en de boel in het gareel te houden. Zo was er al in de 31ste minuut een rode kaart voor Noordscheschutter Roy Hooijer, vanwege natrappen. De assistent scheidsrechter van de gasten had in hetzelfde duel een overtreding van Jos Schultinga geconstateerd, wat na advies aan de scheidsrechter uitmondde in een gele kaart.

Man-meer en ander voetbal
Tien tegen elf betekende een kanteling in de wedstrijd. Zuidhorn ging meteen op zoek naar ruimte om daaruit voordeel te trekken en vond die in de 42ste minuut, waarna Jos Schultinga de bal achter keeper Wiebe Zinger in het net parkeerde. Ontlading na een hectisch half uurtje, waarbij het doelpunt natuurlijk uitbundig werd gevierd. Dat gebeurde enkele minuten later opnieuw, toen Jaap Jacobs met een prachtige treffer de 2-0 liet aantekenen. De assistent scheidsrechter van de bezoekers werd prompt belaagd door zijn eigen clubgenoten, die van mening waren dat de vlag had moeten worden gehesen vanwege buitenspel.

De tweede helft was goed voor ander voetbal. Het leek alsof beide teams zich meer dan voor rust realiseerden, wat er in deze drie kwartier echt nog viel te winnen respectievelijk te verliezen. Zuidhorn stond behoorlijk comfortabel op de mat en gooide alles in de strijd om de voorsprong uit te bouwen en een aansluitingstreffer te voorkomen. Noordscheschut leek de mentale tik door beide snelle tegentreffers niet te hebben verwerkt, herpakte zich in de loop van de tweede helft weliswaar maar werd niet meer echt gevaarlijk.

Er was nog wel sprake van enig venijn en dat zat ‘m ook nu in de staart. Een klein kwartier voor het eindsignaal viel Zuidhorn een terechte strafschop ten deel. Aanvoerder Laurens Bloem nam plaats achter de bal en was trefzeker: 3-0. In de voorlaatste minuut tenslotte kon Noordscheschut via Melvin Mol, die in de heenwedstrijd nog ontbrak, profiteren van een moment van onscherpte in de Zuidhorner defensie. Hij prikte de eretreffer binnen en zette de eindstand vast op 3-1.

Een uitslag die past bij het beeld van deze wedstrijd over de volle negentig minuten. Noordscheschut keert huiswaarts naar het gelijknamige dorp in de wetenschap, dat het bij winst naar de derde plaats zou zijn opgeklommen. Zuidhorn doet goede zaken en voegt drie broodnodige punten toe aan haar totaal, waarmee handhaving zonder nacompetitie redelijk zeker lijkt.

Komende zaterdag 8 april is het één plaats hoger genoteerde NEC Delfzijl de tegenstander van Zuidhorn. De wedstrijd wordt gespeeld op sportpark Centrum in Delfzijl en begint om 15h00.