Nieuw in het pupillenvoetbal: de spelbegeleider

23 mei 2017 14:00

KNVB / Wedstrijdsecretariaat

Het amateurvoetbal start vanaf het seizoen 2017-2018 met nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. Nieuw hierbij is de rol van de spelbegeleider. In dit nieuwsitem lees je wat de taken van de spelbegeleider zijn en wie bij de vereniging deze rol allemaal kunnen uitvoeren.

De spelbegeleider wordt ingezet bij de nieuwe 6 tegen 6 vorm die wordt gespeeld op een kwart voetbalveld. Vanaf het seizoen 2017-2018 spelen de teams Onder 8 en Onder 9 in deze nieuwe vorm. Een jaar later, in het seizoen 2018-2019, wordt ook de leeftijdscategorie Onder 10 daaraan toegevoegd.

Bij de pupillen staat kennismaken met voetbal, plezier en veiligheid in het sporten voorop. Wat die spelers nu leren op het gebied van sportiviteit en spelregels, bepaalt hun verdere sportloopbaan. Daarom is het belangrijk dat pupillen een goede spelbegeleider hebben.

Rol van de spelbegeleider
Wie kan spelbegeleider zijn en wat zijn diens taken? Lees alles over deze nieuwe rol in het pupillenvoetbal in deze praktische flyer, uitgegeven door de KNVB.

Wie spelbegeleider wil worden, hoeft niet per se zelf te kunnen voetballen of uitgebreide kennis van voetbal te hebben. Heb je belangstelling voor deze rol en/of wil je alvast meer weten, mail dan onze scheidsrechterscommissie via [email protected].

Pupillenscheidsrechter
De pupillenscheidsrechter verdwijnt zeker niet. Komend seizoen worden wedstrijden van Onder 10 tot en met Onder 12 nog altijd geleid door een pupillenscheidsrechter. Vanaf het seizoen 2018-2019 heeft de pupillenscheidsrechter de leiding over de wedstrijden van Onder 11 en Onder 12.

Meer weten
Wil je meer weten over het nieuwe pupillenvoetbal dat vanaf komend seizoen wordt geïntroduceerd? Bekijk dan het artikel, de downloads en het online magazine op de site van de KNVB. Binnenkort volgt aanvullende informatie van onze jeugdcommissie.

Bron: KNVB