Zuidhorn net ten onder tegen Buitenpost

10 september 2017 19:30

Zuidhorn heeft een nederlaag met perspectief geleden tegen de ambitieuze 1e klasser Buitenpost en heeft daardoor nog een reële kans de volgende bekerronde te halen door volgende week van SC Veenwouden te winnen.

Het perspectief zat zeker ook in het verweer en het spel van de ploeg, die grotendeels uit jonge en nog vrij onervaren spelers bestond, zeven van de mannen die op het veld kwamen waren 22 jaar of jonger.

Buitenpost-trainer René van der Weij liet topschutter Rudmer Loonstra op de bank beginnen om anderen uit zijn grote selectie ook een kans te geven. Een belangrijk deel van de selectie uit het Friese dorp heeft ervaring op een hoger niveau. Zo kwam Robin Huisman de Jong afgelopen zomer over van Harkemase Boys en ondanks dat hij een paar kilootjes te zwaar is, toonde Huisman de Jong aan een uitstekende voetballer te zijn met een prachtige traptechniek. Rechterspits Rolf Dijk – een telg uit een beroemd Ureterper voetbalgeslacht – voetbalde ook al bij de boys uit Harkema en was
de beste man bij de bezoekers.

Zuidhorn kon niet beschikken over drie centrumverdedigers. Laurens Bloem was geschorst, Ronnie Spijkerman en Bart Brandts Buys( nu speaker van dienst) moesten geblesseerd toekijken. De jonge broers Ruben(vierde zijn 22e verjaardag) en Gideon Kooistra vormden samen het centrum van de defensie en deden dat goed. Jan Peter Steenbergen (vakantie) en Peter Janse ( blessure) waren evenmin beschikbaar.

Al na 5 minuten nam Zuidhorn de leiding. Aart Sikkema zette nieuweling Joost Jesse Visser onder druk en die gaf de bal cadeau aan Jos Schultinga. Die had ongeveer zoveel ruimte als een koe in een halve hectare weiland en nam dan ook uitgebreid de tijd om doelman Kevin van der Meulen (overgekomen van hoofdklasser Wit Zwart Sneek) te passeren. Buitenpost begreep dat het de zege niet cadeau zou krijgen en zette aan. Danny Boersma kopte na een hoekschop van dichtbij naast de goal van Groothof. Zuidhorn was halverwege de 1e helft dichtbij 2-0. Jaap Jacobs kopte een voorzet
van Wouter de Boer op de paal en Schultinga slaagde er net niet in de rebound te verzilveren. Even later was Jacobs weer dichtbij een doelpunt na een prachtige actie van Kevin van der Kooi en een voorzet van Robin van der Steege.

Uiteraard kreeg de 1e klasser – onder leiding van de prima fluitende Tonny Walters - ook kansen. Buitenpost verlegde het spel voortdurend van links naar rechts of omgekeerd en vooral Wouter de Boer had een zware middag tegen de rappe Rolf Dijk. Twee keer redde Marcel Groothof zijn ploeg met prima reddingen. Eerst op een schot van Dijk en daarna op een inzet van Rik Weening. Het werd voor de pauze nog 1-1 en voor Zuidhorn was het sneu dat de gelijkmaker in de blessuretijd viel. Rolf Dijk was de maker.

Wim de Vries en Martijn van Roeden kwamen halverwege bij de gasten in de ploeg en later kwam Rudmer Loonstra, de man die Veenwouden met drie goals naar de slachtbank leidde. Gideon Kooistra haalde al snel een bal net voor de doellijn weg, maar in de 55e minuut kwam Buitenpost op voorsprong. De goal was fraai. Joran Olijve rondde met een knappe lob een dito pass van Jorrit Terpstra beheerst af. Zuidhorn gaf niet op en kort na de 1-2 kreeg Jaap Jacobs na voorbereidend werk van Aart Sikkema en Thijs Zwarteveen een prima kans op de gelijkmaker. Verder in de wedstrijd kegelde Wouter de Boer de bal na een hoekschop van Jos Schultinga net over en in de slotfase pakte Kevin van der Meulen een vrije trap van Thijs Zwarteveen. Aan de andere kant schoot invaller Loonstra op de paal.

Buitenpost heeft aan een punt tegen Roden genoeg om definitief zeker te zijn van een vervolg in het bekertoernooi. Vorig seizoen kwamen de ‘blaukes’ zover dat ze aan de landelijke beker voor profteams mochten meedoen. In de tweede rondde strandde Buipenpost tegen SC Genemuiden.

Roden won met 1-3 van Veenwouden. Zuidhorn kan als nummer twee doorgaan als het van Veenwouden wint. Bij een nederlaag van Roden tegen Buitenpost kan een ander resultaat ook nog genoeg zijn voor de knock-out ronde.

Opstelling Zuidhorn: Groothof; Van der Steege ( 62: Kocken), G. Kooistra, R. Kooistra, De Boer; Schultinga, Zwarteveen, Schuiling, Van der Kooi ( 62: Smit), Jacobs, Sikkema (82: Pera)

Buitenpost: Van der Meulen, Huisman de Jong, Visser, Boersma, Boekhout, Dijkstra ( 60: Loonstra), Schootstra, Terpstra, Weening, Olijve, Dijk