Zuidhorn via 4-0 zege naar Knock–out ronde Beker

17 september 2017 12:00

Bij het vlaggenschip van Zuidhorn groeit de vorm en daarmee het vertrouwen. Twee belangrijke ingrediënten voor een succesvol seizoen. Zuidhorn won zaterdagmiddag in een regenachtig Zuidhorn op het fraaie kunstgras met 4-0 van Veenwouden.

Veenwoudenkomt in de Friese parallelklasse uit, de klasse waaraan Zuidhorn zulke goede herinneringen bewaart. Zwarteveen, Kocken en Jacobs ( 2 x) waren de doelpuntenmakers.

SC Veenwouden degradeerde twee jaargangen terug uit de 1e klasse en kende vorig jaar een geweldige eerste seizoenhelft. Met een fikse nederlaag (ook 4-0) in een oefenwedstrijd  tegen Zuidhorn kwam de ommekeer en na de winterstop ging het moeizaam met het team van trainer Riemer Kooistra. Toch eindigde Veenwouden op een keurige 5e plaats. Topscorer Wietze Veenstra ( 19 goals) verkaste op 31- jarige leeftijd nog naar  hoofdklasser Wit Zwart Sneek en vedette Albert Jan van Zwol zette op 35- jarige leeftijd een punt achter zijn imposante carrière, die hem onder meer langs Cambuur Leeuwarden, ONS Sneek en Harkemase Boys bracht. Kooistra miste bovendien 5 man door een blessure en daarmee is het povere spel van de bezoekers wel een beetje verklaard.

Zuidhorn kan nog steeds niet beschikken over Ronnie Spijkerman. Peter Janse is terug van een korte vakantie en een blessure, maar was slechts aandachtig toeschouwer. Brandts Buys heeft aan het duel met Buitenpost een gekneusde voet overgehouden. De eerste kans was voor Veenwouden, maar  spits Liekele Paulusma (na dit moment prima bewaakt door Ruben Kooistra) miste een mooi aangesneden vrije trap van Rinse Procee finaal. Daarna nam Zuidhorn het spreekwoordelijke heft in handen. Jordi Schuiling schoot na een pasje van Aart Sikkema van dichtbij op de voortreffelijk reagerende doelman Jaap Jelke de Roos en een vrije trap na een mooie actie van Kevin van der Kooi leverde niets op. Het was een prelude voor de rest van de middag. Niet dat de thuisclub alles goed deed, maar het liet veel fraaie aanvallen zien.

In de 20e minuut ontstaken de nieuwe speakers van de thuisclub in grote vreugde toen Thijs Zwarteveen resoluut raak schoot van een meter of twaalf. Het voorbereidende werk was van Daan Kocken en Jaap Jacobs. Twee minuten later legde Zuidhorn een fraaie aanval op de mat. Zwarteveen slingerde de bal voor de goal, Jacobs kopte fraai terug en Van der Kooi knalde op de doelman. Het was uitstel van executie, want een minuut later stond het wel 2-0. Het was een doelpunt van grote schoonheid. Wouter de Boer deponeerde met een fraaie trap de bal op het hoofd van de kopgrage schedel van Jacobs, die schitterend scoorde.

Na een half uur frommelde doelman De Roos een scherp genomen corner van Jos Schultinga bijna zelf over de doellijn. Na 37 minuten bediende Marcel Groothof Jaap Jacobs met een secure lange trap. De ranke Thijs Zwarteveen penetreerde tot diep in de Veenwouder defensie, maar schoot net naast. Ook Aart Sikkema schoot even later net naast. In de 42e minuut weer een mooie aanval van Zuidhorn. Laurens Bloem toonde zijn fraaie traptechniek, Daan Kocken zette voor en de inzet van Jacobs werd van de doellijn gehaald.

Ook na de doelwisseling was Zuidhorn de bovenliggende partij, hoewel de Friezen bleven strijden voor een beter resultaat. Uit een hoekschop van Jos Schultinga kopte Daan Kocken in de 53e minuut keihard raak. Een mooi moment voor de jongeman, die in januari tijdens het trainingskamp in Spanje zijn kruisband scheurde en veel energie in zijn terugkeer heeft gestoken: 3-0.

Nadat Liekele Paulusma net naast had geschoten wisselde trainer Kees Bouma drie maal in één keer. Met Gideon Kooistra, Jan Peter Steenbergen en Robin van der Steege kwamen drie gemotiveerde mannen binnen de lijnen, die graag wilden laten zien goed genoeg te zijn voor een basisplaats, bijvoorbeeld volgende week als de competitie begint. Nadat Jacobs op de keeper strandde,  precies  halverwege de 2e helft, werd het in de 68e minuut wel 4-0. Jaap Jacobs profiteerde behendig van een foute pass van invaller Jelmer de Vries. De Vries – nog maar 18 lentes jong – viel zacht gezegd nogal onstuimig in. De wedstrijd was natuurlijk al lang gespeeld, maar Zuidhorn liet nog een paar mooie combinaties en aanvallen zien. Bijvoorbeeld in de 77e minuut, toen Gideon Kooistra na mooi tikwerk van JP Steenbergen en Thijs Zwarteveen fraai voorzette. Jacobs dook  als in zijn beste jaren naar de bal, maar nu liet zijn timing hem aardig in de steek.

De laatste kans was ook voor Zuidhorn spitsenduo. De Boer zette maar weer eens knap voor, Jacobs kopte in, de keeper redde en Steenbergen schoot vervolgens net naast. De uitstekend leidende arbiter Richard Groenewegen (21 jaar nog maar), die al op 9 – jarige met het spel leiden is begonnen,  maakte na 92 minuten een einde aan het sportieve duel, hij had geen gele kaarten nodig om het gezag te handhaven.

Veenwouden treedt volgende week aan tegen SC Stiens, dat vorig seizoen met 15 punten minder op de 10e plek eindigde. Zuidhorn mag zich opmaken voor Bedum, dat met Bart Apotheker een goede versterking binnensleepte en eerste werd in een bekerpoule met Winsum ( 1e klasser) en Broekster Boys.

Opstellingen:

Zuidhorn: Groothof; Kocken ( 60: G. Kooistra), Bloem, R. Kooistra, De Boer, Schultinga, Schuiling ( 60: Van der Steege), Zwarteveen, van der Kooi, Jacobs, Sikkema (60: Steenbergen)

Veenwouden: De Roos, Reitsma, Van der Veen, van der Mark, Ellens, van der Galien, Sijtsma, Van der Mark, Paulusma, Procee