Slechte start breekt Zuidhorn op tegen Pelikaan S

8 oktober 2017 21:30

Zuidhorn heeft zaterdag met 2-4 verloren van titelkandidaat Pelikaan S. Zuidhorn begon uitermate naïef aan de wedstrijd en stond na 11 minuten met 2-0 achter. Daarna was de thuisclub vaak de bovenliggende partij, vooral de tweede helft, maar...

de beroerde start kwam Zuidhorn niet te boven. Danny Holband was de opvallendste man van de derby, de wat zwaarlijvige aanvoerder van Pelikaan S scoorde twee keer.

Voor de slechte start had Zuidhorn een plausibel excuus. In de warming-up raakte aanvoerder Laurens Bloem geblesseerd aan zijn kuit en daardoor moest Jan Peter Steenbergen onverwacht beginnen en kwamen vijf spelers op een andere positie te staan dan waar ze tijdens de bespreking en de voorbereiding op gerekend hadden. Desalniettemin was het teleurstellend dat de ploeg van trainer Bouma (die ook al niet kon beschikken over Kevin van der Kooi, Daan Kocken en Bart Brandts Buys)  vooral wel deed wat het niet moest doen en niet deed wat wel nodig was om de koploper van de winst af te houden.   Al na 5 minuten glipte Handrit Hoxhaj door de jonge defensie (gemiddeld nog geen 21 jaar) en bediende de in de spits spelende Kazzim Bizimana, die de bal met de hand in het doel gleed. De verder niet onaardig fluitende Werkhoven negeerde de handsbal en het signaal van zijn assistent. Na 11 minuten stond er al 0-2 op het bord. Hoxhaj knalde van net buiten het strafschopgebied raak, mede omdat de bal onderweg getoucheerd werd en doelman Marcel  Groothof daardoor op het verkeerde been werd gezet.

Toen pas ging Zuidhorn meevoetballen en na ruim een kwartier werd het 1-2. Wouter de Boer zette vanaf links voor, eerst maakte een Pelikaan S-verdediger hands, toen werd Jaap Jacobs onreglementair gevloerd, maar Thijs Zwarteveen maakte resoluut meer discussie overbodig met een nauwkeurige inzet.  Daarna was de wedstrijd in evenwicht. De klasse droop er bij de koploper vanaf, maar ook de gasten verdedigden naïef en gaven veel ruimte weg. De 1-3 viel na een half uur en had niet hoeven vallen. Marcel Groothof kwam na een dieptepass ver zijn goal uit, Gideon Kooistra had op kunnen ruimen, maar de doelman gleed met de bal over de lijn van het zestienmetergebied. Werkhoven gaf geel en een terechte vrije trap, die door Danny Holband vanaf een schier onmogelijke plek hard in de korte hoek werd geschoten. Even later revancheerde de doelman zich voor het ongelukkige moment door eerst Bizimana en daarna de van ACV overgekomen John van Dalen van scoren af te houden.

Toen de rust naderde zette Zuidhorn nog even aan. Eerst zette Jan Peter Steenbergen met een knap hakje Thijs Zwarteveen in een aardige positie, maar de jongste en zeker niet de minste man van het veld schoot naast. Het werd toch nog 2-3. Aart Sikkema schoot hard op het doel van de lange Hensens en Jaap Jacobs schoot de rebound keurig in het net.

Na de doelwisseling was Zuidhorn de bovenliggende partij. Aan de hand van vooral Jordi Schuiling en Thijs Zwarteveen combineerde de hard werkende ploeg heel aardig. Na 51 minuten werd Jacobs van scoren afgehouden, het leek niet volgens de in het spelregelboek beschreven regels te gebeuren, maar de niet kinderachtig fluitende Werkhoven liet doorgaan. Na een mooie actie van Jos Schultinga schoot Jordi Schuiling hard richting Hensens, maar de bal verdween naast de 7 meter en 32 centimeter brede goal. Even later knalde Jan Peter Steenbergen  na een knappe aanname hard over na een pass van Jordi Schuiling.  In de tegenaanvallen had Zuidhorn het heel lastig met de supersnelle vleugelaanvaller Max de Boom. De van Jupilerleagueclub Helmond Sport  overgekomen De Boom bezorgde de zich dapper verwerende Wouter de Boer een lastige middag.

Pelikaan S ging wisselen. Terwijl bij Zuidhorn de onervaren  Sietse Slagter (19 jaar), Stefan Smit ( 16) en Swen Ottens (17) op de bank zaten bracht coach John de Hoop Anton Jongsma (die ooit een paar jaar in de eredivisie speelde)  en Benjamin St. Juste, de broer van Feyenoorder Jerry en tevens zaalvoetbalinternational. Jongsma moest voor straf aan de zijkant beginnen, omdat hij een half uur te laat bij de bespreking van de ervaren trainer arriveerde.  Halverwege de tweede helft liet Jaap Jacobs nog een keer zien dat hij meer kan dan koppen. Tweemaal zette hij de bal hard en scherp voor vanuit een moeilijke positie, eerst van links, toen van rechts. Steenbergen kon er geen doelpunt van maken, hetgeen overigens ook geen gemakkelijk klusje was.  Na mooi werk van De Boer en Jacobs was ook Schultinga dichtbij de 3-3, maar die viel niet. De volgende zin is in vrijwel elk wedstrijdverslag te lezen en ook in deze weergave van Zuidhorn - Pelikaan S. Toen de thuisclub de gelijkmaker niet op het scorebord kon krijgen, viel het doelpunt aan de andere kant. Na een hoekschop van Anton Jongsma kopte Danny Holband zijn tweede doelpunt binnen.

De wedstrijd was hiermee beslist, maar Zuidhorn bleef aandringen en strijden voor een beter resultaat. Na een overtreding op Jos Schultinga schoot Thijs Zwarteveen de vrije trap in de muur en na een mooie actie van Schultinga waren er geen medespelers paraat om zijn knappe voorzet af te ronden. Na een pass van Gideon Kooistra kreeg Aart Sikkema  geen strafschop.  In de slotfase bediende de talentvolle Stefan Smit met een knappe pass Robin van der Steege, die Jaap Jacobs nog een keer in kansrijke positie zette. Doelman Hensens hield de geblokte spits van zijn 2e doelpunt af.

Opstellingen:

Zuidhorn: Groothof; Van der Steege, R. Kooistra, G. Kooistra, De Boer; Schultinga ( 82: S. Smit), Schuiling, Zwarteveen, Sikkema, Steenbergen ( 74: Slagter), Jacobs

Pelikaan S: Hensens; Spinder, Bulten( 79: Baroudi), Holband, van Dalen, Sewgobind (60: St. Juste), de Jonge Rosa, Bellghroub, Hoxhaj, Bizimana, De Boom (60: Jongsma).

Geel: De Boer, Groothof, Sikkema ( allen Zuidhorn), St. Juste (Pelikaan S)