Zuidhorn gaat op bezoek bij Gramsbergen

12 oktober 2017 20:30

Zuidhorn gaat in de vierde competitiewedstrijd van 2017- 2018 op reis naar de provincie Overijssel om in het mooie Gramsbergen de plaatselijke voetbaltrots te ontmoeten.

De wedstrijd begint om half 3 – voor ongetwijfeld veel publiek -  en staat onder leiding van arbiter Raymond Meilink uit Enter (bekend van Enter Vooruit), die zijn echtgenote Christa alleen laat om het duel in goede banen te leiden. Voor een arbiter die ooit IJsselmeervogels – GVVV leidde mag dit geen  probleem zijn.

Gramsbergen is niet groot, maar heeft wel stadsrechten, sinds 1442. Er wonen ongeveer 3500 mensen in een hechte gemeenschap waar ‘noaberschap’ nog echt bestaat. Het leven is er goed. De voorzieningen zijn op peil. Zo heeft Gramsbergen een openlucht zwembad, 2 basisscholen, een multifunctioneel centrum, sporthal, sportpark met combibaan, een treinstation en een  jachthaven. Erik Hulzebosch, de oud – schaatser en profwielrenner Albert Timmer zijn bekende Gramsbergers. De straat met langste straatnaam van Nederland bevindt zich in Gramsbergen: de Burgemeester Baron van Voerst van Lyndenstraat heeft (met spaties) 46 karakters.

Vorig seizoen debuteerden de mannen uit dit mooie stadje aan de Vecht (‘Gramsbergen, waar de Vecht Nederland binnenkomt’) in de Tweede Klasse. Dat ging na een aarzelende start zo goed, dat Gramsbergen uiteindelijk de 3e periode won en nacompetitie om promotie naar de Eerste Klasse mocht spelen.

De blikvanger van Gramsbergen is zonder twijfel Roy Seinen. De sterke spits scoorde  vorige week zijn 1e treffer van deze jaargang. Vorig jaar maakte hij er 23 en het seizoen daarvoor maar liefst 36.
Het grootste deel van de selectie van Gramsbergen woont in het knusse stadje, maar nogal wat selectiespelers komen van topklasser HHC uit Hardenberg. Spelers die daar net niet goed genoeg voor het 1e zijn, betekenen voor Gramsbergen een versterking. Zo kwam Sander ter Wijlen over van de Hardenbergers, waar hij regelmatig in de hoofdmacht uitkwam. De huidige topscorer Rutger Dijk kent ook een verleden bij HHC. Hoofdtrainer van Gramsbergen is Jan Peter Jonkman, een ervaren oefenmeester die al actief was bij SCD (Dedemsvaart), Den Ham en hoofdklasser Alcides. Jonkman is aan zijn derde seizoen begonnen.

Gramsbergen kende een ongelukkige start van de competitie. Het leed al drie nederlagen, tegen Omlandia, Pelikaan S en Klazienaveen. Dat zijn ook sterke tegenstanders en de mannen van Jonkman zullen ongetwijfeld de weg naar boven weer vinden. Zaterdag treden ze met de sterkste selectie aan, valt te lezen op de website van vv Gramsbergen. Steunpilaar Lars Kieft wordt terug verwacht in de selectie.

Zuidhorn heeft een aardige wedstrijd tegen titelkandidaat Pelikaan S achter de rug. In de eerste 11 minuten werden uiteindelijk de punten verspeeld. Positief was dat Zuidhorn in de 2e helft dichtbij 3-3 was en Pelikaan S terug drong. Zaterdag keren Bart Brandts Buys en Kevin van der Kooi terug in de selectie. Het meespelen van aanvoerder Laurens Bloem is zeer twijfelachtig, zijn kuitblessure lijkt nog niet genezen. Daan Kocken is nog op vakantie, Peter Janse, Tom Spijkerman, Jasper van der Woude  kijken nog geblesseerd toe. De bus vanuit Zuidhorn vertrekt om 12 uur. Er zijn nog plekken, voor slechts 5 euro kan mee en dat is voor een retourtje slechts 2,6 eurocent per kilometer, voorwaar een koopje!