Gramsbergen en Zuidhorn komen niet tot scoren

15 oktober 2017 20:15

De enige twee jongemannen die zaterdag op het mooie sportpark van vv Gramsbergen tot scoren kwamen waren de pupillen van de week. Het koste hen ook al veel moeite (tegen Marcel Groothof aan, toen op de paal, daarna pas raak) en dat gebrek aan scherpte en doelgerichtheid was symptomatisch voor wat de volwassen mannen lieten zien.

Zuidhorn voetbalde beter en had vooral voor rust een flink overwicht, maar de beste kansen waren voor Gramsbergen.  Een jaar eerder won Zuidhorn tijdens de competitie - ouverture met 0-4, het trad nu aan met slechts 5 basisspelers van het team van een jaargang eerder.

Zuidhorn – dat voetbalde in de reserve- shirts van Gramsbergen, omdat het kleurverschil  als te klein werd beoordeeld door de uitstekend leidende scheidsrechter Meilink uit Enter- trad aan zonder de geblesseerde aanvoerder Laurens Bloem, Ronnie Spijkerman  en Daan Kocken. Bij Gramsbergen leek iedereen fit en inzetbaar, maar op het laatste moment haakte keeper Jur  Kosters  af, hij vreesde onder de wedstrijd om toiletbezoek te moeten vragen. Rolf Timmer verving hem – zoals regelmatig – en speelde zo twee wedstrijden achter elkaar. De eerste grote kans was voor het nog puntloze Gramsbergen, dat alles op alles zette om van de nul af te komen.  De weer gevaarlijke Roy Seinen rommelde zich op de achter lijn langs twee passieve Groningers en bood David Houtman een geweldige kans. Van een meter of tien schoot de linkspoot tegen de op de doellijn staande Ruben Kooistra, die daarmee zijn doelman op uiterst nuttige wijze hielp. Na het wat suffe begin nam Zuidhorn de spreekwoordelijke touwtjes in handen. Jaap Jacobs schoot met kruit, maar net over na een ingooi van Robin van der Steege. Wouter de Boer zag een vrije trap gestopt, Thijs Zwarteveen schoot te zacht na een steekbal van Jordi Schuiling en Aart Sikkema strandde na 34 minuten op de doelman na een goede pass van Robin van der Steege. Tussendoor moest Marcel Groothof een wat te ambitieus uitstapje buiten zijn strafschopgebied bekopen met een gele prent. Bart Wind schoot de vrije trap hoog over.

Kort voor de pauze had Kevin van der Kooi een sterke actie in huis – na voorbereidend werk van Jordi Schuiling, wiens vader in Overijssel niet van de shirtreclame van SCHUILING WONEN & SLAPEN kon profiteren. Het was zo’n beetje de laatste actie  van Kevin, die wederom geblesseerd moest afhaken. Bart Brandts Buys verving hem. Ook Jan Peter Jonkman, de coach van Gramsbergen, wisselde in de pauze, maar voor hem was het niet een gedwongen omzetting. Jorian Wubs kwam in het veld en zijn inbreng veranderde ook wel wat aan het spelbeeld.

Zuidhorn begon nog goed aan het tweede bedrijf, want na een knappe actie van Jaap Jacobs schoot Thijs Zwarteveen net naast. Aan de andere kant schoot Rutger Dijk na een ingestudeerde hoekschop via de vingertoppen van Marcel Groothof op de lat. Rond minuut 50 kreeg Aart Sikkema twee kansen om iets aan de dubbelblanke stand te doen. Jacobs bediende hem, maar Sikkema wachtte te lang met uithalen, terwijl hij vrij naar het doel van Timmer keek. Twee minuten later  kon hij niet profiteren van mooi werk van Jos Schultinga en Thijs Zwarteveen.

Halverwege de 2e helft zette Gramsbergen aan. Jorian Wubs schoot een vrije trap net over, strandde even later op de prima reagerende Groothof en kopte in de 65e minuut van dichtbij en volkomen vrijstaand net naast. Zoals geschreven, de entree van de wat mollige Wubs ging niet onopgemerkt voorbij. Een minuut later hield Groothof David Houtman van scoren af.  Daarna nam Zuidhorn het initiatief weer over. Freddy Kooi – ingevallen voor Aart Sikkema – kreeg een mooie kans na een voorzet van Jordi Schuiling, maar wist niet te scoren. In de slotfase wilden beide ploegen niet verliezen, maar toch golfde het spel op en neer en was er veel ruimte op het veld. Groothof stopte – op zijn knieën – een uithaal van Roy Seinen, waarmee Gramsbergens laatste kans werd verkwanseld. Mooi werk van Jordi Schuiling en Jos Schultinga leverde in de 80e minuut geen treffer op, waar de kwaliteit van de actie dat wel verdiende.

In de extra tijd was Zuidhorn nog twee keer gevaarlijk. Freddy Kooi schoot centimeters naast na een pass van Wouter de Boer en een schot van Jos Schultinga werd geblokt.

Volgende week ontvangt Zuidhorn NEC Delfzijl en Gramsbergen speelt weer thuis, nu tegen promovendus DESZ.

Gramsbergen: Timmer, B. Seinen, Kieft, Gaasbeek, Dijk, Alfring (46: Wubs), B. Wind, Leferink, ter wijlen, Houtman, R. Seinen

Zuidhorn: Groothof; Van der Steege, G. Kooistra. R. Kooistra, de boer, Schultinga, Schuiling, Zwarteveen , van der Kooi ( 46: Brandts Buys), Jacobs (74: Steenbergen), Sikkema ( 65: Kooi)

Geel: Schuiling en Groothof ( beiden Zuidhorn)