Voorbeschouwing vv Zuidhorn - NEC Delfzijl

20 oktober 2017 0:45

Zuidhorn ontvangt zaterdag NEC Delfzijl, de fusieclub uit de havenstad, ontstaan uit Neptunia en Eems Boys. NEC Delfzijl doet het prima, meteen vanaf de fusie. Vorig seizoen haalde de club 13 punten meer dan Zuidhorn en eindigde op de vierde plaats, achter VVG, Pelikaan S en de Weide.

Delfzijl is een gemeente met 25.000 inwoners en wordt al jarenlang geteisterd door krimp en aardbevingsschade. In de gemeenteraad  zijn Lijst Stulp en Fractie 2014 de grootste partijen, hetgeen al aangeeft dat het bestuurlijk nogal eens onrustig kan zijn in de plaats waar al duizenden jaren mensen wonen. Plinius de Oudere (een Romein) schreef al in het jaar 47 over het gebied aan de oevers van de Eems en er is zelfs een hunebed gevonden. Delfzijl heeft een theater, een ziekenhuis en veel mensen werken in de industrie bij bijvoorbeeld AKZO Nobel.

De fusie in Delfzijl is een voorbeeld van een geslaagde samensmelting van twee clubs. Ooit waren Eems Boys en Neptunia aartsvijanden, maar zowel op bestuurlijk als voetbaltechnisch vlak gaat het prima met de nieuwe vereniging, die met 800 leden ook fors is te noemen. NEC heeft een prima selectie, een aardige mix van routiniers en jonge aanstormende talenten.  In de laatste categorie valt bijvoorbeeld Jari Slort, de speersnelle en handige vleugelspits, wiens meespelen a.s. zaterdag overigens onzeker is. Edwin Hodzic (19 jaar), Quirijn Boelens (nog maar 17 en tegen Drenthina al basisspeler) en Daniël de Boer, zoon van een vermaard Eems Boys coryfee (Dick de Boer) zijn ook voorbeelden van de groep talentvolle en uitstekende spelers.  Miste NEC Delfzijl vorig seizoen nog een echte spits, dat probleem hebben ze in Delfzijl prima opgelost op de transfermarkt. Van Bedum is Elsin Yilmaz overgenomen en de balvaardige spits ontwikkelt zicht tot een scorend fenomeen. Yilmaz is topscore van 2J met 6 goals. Hij speelde eerder bij Bedum, Godlinze, Appingedam ( ooit 28 doelpunten in één seizoen) en in de hoofdklasse bij Be Quick. Voormalig trainer Erwin Heerlijn zal met enige jaloezie naar de behendige spits kijken, juist zo’n speler miste hij vorig jaar. In het centrum van de defensie staan ook twee ervaren spelers. Peter Wassing en Thijs Sonneveld, vrienden en voetballend een soort eeneiige tweeling, waar de één gaat, komt ook de ander. Thijs en Peter speelden samen bij Holwierde, samen bij Omlandia en nu bij NEC. Wassing voetbalde ooit bij het ter ziele gegane BV Veendam.

Eindelijk staat Bas Westerhuis in de goal van NEC. De man met veel keepersaanleg ontbrak de vorige jaren nogal eens, door diverse redenen, maar nu heeft hij Erwin Tjalma weer naar het 2e elftal verbannen. Ook Erwin Noordhoff is een opvallende speler bij de blauwwitten. De linkermiddenvelder beschikt over een fraaie trap en scoort elk jaar belangrijke doelpunten en vormt met Nino Tualena en Ruben Stam een levensgevaarlijk middenveld.

Trainer van NEC Delfzijl is Kees Pranger. Hij staat voor de lastige opgave de populaire Heerlijn te vervangen. Pranger kan na zijn enigszins  teleurstellend debuut als hoofdtrainer van De Heracliden wel wat succes gebruiken. NEC won tot nu toe van de Emmer clubs DZOH en Drenthina, maar verloor van sv Bedum en enigszins verrassend Nieuwleusen.

Bij Zuidhorn zal de opstelling noodgedwongen weer anders zijn dan in de confrontatie met Gramsbergen, die geen doelpunten opleverde. Spits Jaap Jacobs is op vakantie en geniet van de Turkse zonnestralen, het zijn natuurlijk dezelfde stralen, maar  hier  worden ze tegengehouden door de wolken. Kevin van der Kooi was de 1e helft in Gramsbergen één van de positief opvallendste spelers, maar moest met nieuwe hamstringklachten afhaken en lijkt niet op tijd fit voor NEC. Ook captain Laurens Bloem heeft nog niet kunnen trainen na zijn kuitblessure, opgelopen in de warming – up van de wedstrijd tegen Pelikaan S.  Daan Kocken is terug van vakantie en positief is ook, dat Jasper van der Woude dinsdag jl. voor het eerst sinds vele maanden de hele training mee heeft kunnen doen. Rijp voor een wedstrijd is Jasper echter nog (lang?) niet.

Om 15.00 uur begint de clash tussen Zuidhorn en de Neptunia Eems Boys Combinatie. Vorig seizoen speelden beide clubs in Zuidhorn op 15 oktober tegen elkaar, nu is het op de 21e. Ook toen ontbraken Kevin van der Kooi en Laurens Bloem bij de ploeg van trainer Kees Bouma en kreeg Jos Schultinga een rode kaart, maar won Zuidhorn door een treffer van Daan Kocken in de 93e minuut. In Delfzijl zette NEC het recht met een verdiende 2-0 zege.

Scheidsrechter van dienst is Melarno Daniel Kraan uit Winschoten.