Zuidhorn lijdt onverdiende nederlaag tegen NEC Delfzijl

23 oktober 2017 10:15

Zuidhorn heeft zaterdag met 2-1 verloren van NEC Delfzijl. De ploegen waren goed tegen elkaar opgewassen en een remise had de verhoudingen beter weergegeven.

De Delfzijlsters scoorden twee keer en daarmee boekten ze hun derde zege. De goals kwamen van de voet van Ruben Stam, Dion Zimmerman en voor Zuidhorn Jordi Schuiling. De goed leidende scheidsrechter Kraan uit Winschoten deelde 6 gele kaarten uit.

NEC Delfzijl begon zonder Daniel Clarke Acaster, Peter Wassing( beiden geblesseerd) en de zieke Jari Slort. Zuidhorn miste Kevin van der Kooi, Laurens Bloem en Jaap Jacobs, drie belangrijke en ervaren pionnen in het team van trainer Bouma.

Na 1 minuut stilte i.v.m. het overlijden van Neptunia – erelid Konings maakte pupil van de week Leon duidelijk hoe eenvoudig doelman Robbin Kuipers te passeren is. Zuidhorn begon goed en stopte de hele wedstrijd enorm veel energie in de strijd. Na drie minuten schoot Jos Schultinga op aangeven van Jan Peter Steenbergen en Robin van der Steege in het zijnet en daarmee ging al snel één van de grootste kansen van de 1e helft verloren. Even later schoot Thijs Zwarteveen een vrije trap via de muur over de veste van Kuipers. Het eerste gevaar van de ploeg van trainer Kees Pranger kwam via de snelle en balvaardige Edwin Hodzic, die uitgroeide tot de beste Delfzijlster. Na een half uur liet Robbin Kuipers een vrije trap van Wouter de Boer uit zijn handen vallen na een luchtduel met Daan Kocken, maar er was niemand paraat om het cadeautje in ontvangst te nemen. Een minuut later kreeg Jos Schultinga na een voorzet van Wouter de Boer een prima kopkans, maar hij probeerde de bal met zijn neus in het doel te werken en dat mislukte jammerlijk.

Scheidsrechter Kraan eiste daarna een onbedoelde hoofdrol voor zich op. Binnen drie minuten gaf hij twee strafschoppen. Eerst mocht NEC vanaf 11 meter aanleggen. Gideon Kooistra hield Elsin Yilmaz vast na weer een prachtige actie van Hodzic. Ruben Stam scoorde beheerst, hoewel Groothof er dichtbij zat. Even later ging de bal aan de andere kant op de stip. Jan Peter Steenbergen legde de bal knap klaar voor Thijs Zwarteveen. Zijn schot eindigde op de bovenarm van Thijs Sonneveld, hoewel de blonde verdediger daar zelf heel anders over dacht. Jordi Schuiling schoot beheerst de 1-1 op het bord. Zuidhorn – dat voor de pauze het meeste gevaar creëerde – was nog een keer dichtbij een doelpunt. In de 42e minuut bediende Ruben Kooistra Jos Schultinga met een knappe pass. Diens inzet leverde een hoekschop op, die Jos zelf nam. Daan Kocken schoot van dichtbij naast.

Zuidhorn begon ook goed aan de tweede helft. Binnen de minuut penetreerde Wouter de Boer tot diep in de Delfzijlster defensie, mede na een combinatie met Robin van der Steege. Langzamerhand knokte NEC zich beter in de wedstrijd. Met veel snelle, kleine, balvaardige en behendige spelers maakten de blauwhemden het Zuidhorn moeilijk. Hodzic schoot in kansrijke positie voorlangs en na een overtreding van Zwarteveen net buiten het strafschopgebied krulde Yilmaz de bal via de muur over. De topscorer van 2J maakte voor het eerst dit seizoen geen doelpunt, waarmee Ruben Kooistra na Jeroen Haan (Omlandia) en Roy Seinen (Gramsbergen)ook de man met Turkse roots van doelpunten afhield.

Nadat Jordi Schuiling op aangeven van De Boer net over had geschoten maakt NEC de winnende goal. Gideon Kooistra verloor het duel van Yilmaz, die linkerspits Dion Zimmerman bediende. Knap schoot de 19 – jarige raak: 1-2. Marcel Groothof hield op keurige  wijze Hodzic, die een serieus hoofdpijndossier voor Zuidhorn vormde,  van scoren af. Zuidhorn bracht verse krachten, allemaal jongelingen. Aart Sikkema en de 16- jarige Jurjan Onderwater kwamen en brachten  nieuwe energie in de ploeg.

NEC Delfzijl beging veel overtredingen en liep in korte tijd tegen vier gele kaarten aan. Na een pass van Gideon Kooistra kon Jos Schultinga Onderwater bedienen, maar deze miste de bal helaas, voor zichzelf, zijn team en  voor het trouwe publiek van de thuisclub. Nadat Yilmaz een vrije schietkans om zeep hielp, brak de slotfase aan. Het werd spannend. Zuidhorn drong aan, NEC verdedigde, maar counterde af en toe gevaarlijk. Beide ploegen kregen nog een prima kans. Zuidhorn was de eerste. Na een voorzet van Jurjan Onderwater schoot Aart Sikkema van dichtbij goed in, maar Kuipers voorkwam met zijn beste redding van de middag de verdiende gelijkmaker. In de scrimmage kreeg ook Bart Brandts Buys de bal niet in het doel. Aan de andere kant kreeg Daniël de Boer de kans de wedstrijd van spanning te ontdoen, na een pass van Yilmaz verscheen hij alleen voor Groothof, die hem de bal van de schoen snoepte.

Na wat schamel bedeelde blessuretijd floot Kraan de wedstrijd naar de historie. Zuidhorn zal volgende week in Meppel moeten proberen een beter resultaat te behalen. NEC ontvangt hekkensluiter Groen Geel.

Opstellingen:

Zuidhorn: Groothof; Kocken, G. Kooistra ( 85: S. Smit), R. Kooistra, W. de Boer; Van der Steege (65: Sikkema), Schuiling, Brandts Buys, Zwarteveen, Schultinga, Steenbergen (76: Onderwater)

NEC Delfzijl: Kuipers; Rinsma (57: D. De Boer), K. Klasens, Sonneveld, Boelens; Stam, Tualena, Noordhoff (76: A. Klasens); Hodzic (84: Engelage), Yilmaz, Zimmerman.

Geel: W. de Boer, Zwarteveen (Zuidhorn), Tualena, Noordhoff, Hodzic en D. de Boer( allen NEC Delfzijl)