Zuidhorn treft FC Meppel in belangrijk duel

27 oktober 2017 21:30

Meppel en Zuidhorn bestrijden elkaar zaterdag en de belangen zijn - relatief uiteraard - groot. De winnaar vindt een veilige plek in de middenmoot, de verliezer komt in de degradatiezone en zal de spanning voelen toenemen.

Bij het begin van de wedstrijd, die om half 3 begint, hebben beide ploegen 4 punten. FC Meppel speelde afgelopen zaterdag knap gelijk tegen De Weide, terwijl Zuidhorn wat ongelukkig en nipt van NEC Delfzijl verloor.

Een zaterdag tweede klasse in het district Noord zonder FC Meppel is ongeveer net zo bijzonder als een herdershond met een kunstgebit. Meppel speelt al sinds ver in de vorige eeuw ( sinds de jaren 70) in de tweede klasse (rekening houdend met de invoering van hoofd- en topklasse, waardoor 3e veranderde in 2e klasse). Op drie jaar na welteverstaan. In 2009 en in 2011 promoveerde de club uit de stad met zo’n 28.000 inwoners naar de 1e klasse. Beide keren duurde het avontuur maar kort en al snel was de FC weer waar het thuis hoort: in de Tweede Klasse.

Vergeleken met stadgenoten MSC en Alcides zijn de ambities bij FC Meppel ook een stuk bescheidener. Meppel is echter een grote club, de grootste van de stad en de regio. Zo heeft het maar liefst 13 mannen senioren teams, waarvan vijf zogenaamde 35+ teams. Er staan 11 dames - of meisjesteams ingeschreven en ook veel jeugd vindt de weg naar sportpark Ezinge. De club met de groenwit gestreepte shirts heeft bijvoorbeeld 4 teams met jongemannen onder de 19.

Meppel speelde vorig seizoen in de Friese klasse en werd daar vierde, achter Zeerobben, Be Quick Dokkum en Hardegarijp. Het had de topscorer van 2I in de gelederen. Pim ter Voorde scoorde maar liefst 28 doelpunten, maar vertrok naar d’Olde Veste in Steenwijk, waar hij ook al weer op 8 officiële treffers staat. Extra pijnlijk voor FC Meppel was dat Pim in het onderlinge bekerduel tegen zijn oude ploeg (en waar een Ter Voorde voorzitter is) meteen een hattrick produceerde. Ook trainer John Beijen verliet de club, na 4 jaar vond hij bij ZAC een nieuwe uitdaging. Meppel vond de opvolging in eigen gelederen en het duo Robert Knoll en Bernard Koning heeft nu de technische leiding. Beiden waren al actief bij FC Meppel.

Tegenover het verlies van de topschutter stond de rentree van Rense van Dijk ( Vitesse ’63) en Sander van Dijk van HZVV. FC Meppel heeft een jonge ploeg, bijna zonder oudere spelers. Vorig seizoen speelde het soms wedstrijden met een 24-jarige als oudste speler. Topscorer is Hans Kwant met twee doelpunten. Vorig jaar maakte de snelle aanvaller er 8 en hij lijkt op weg die score te overtreffen. De keeper van Meppel is Stijn Koch. Hij speelde in de hoofdklasse bij Staphorst, Hoogeveen en Alicides en is toch nog maar 25 jaar. Ook Ahmed Hussein speelde bij Alcides en MSC in de hoofdklasse.

Meppel is op eigen veld een stuk sterker dan in uitwedstrijden. Vorig seizoen verloor het slechts één keer op het eigen sportpark, in september 2016 van Hardegarijp. Deze jaargang wist Omlandia in Meppel te winnen.

Zuidhorn verlangt met smart naar de tweede competitiezege. Robin van der Steege zal zaterdag niet mee kunnen doen, hij heeft in het duel tegen NEC Delfzijl een blessure opgelopen. De leiding van FC Meppel tegen Zuidhorn is in handen van arbiter Kevin Moed uit Klazienaveen.