FC Klazienaveen komt op bezoek in Zuidhorn

31 oktober 2017 23:45

Zaterdag treft Zuidhorn het nieuw gevormde FC Klazienaveen, een combinatie van vv Zwartemeer en vv Klazienaveen. De mannen uit Zuidoost Drenthe doen het uitstekend. Ze wonnen al vijf van de zes wedstrijden en gingen alleen tegen Pelikaan S ten onder.

Afgelopen zaterdag werd Nieuwleusen met 6-1 afgedroogd. Klazienaveen is een voormalige veenkolonie, gesticht door de bekende ondernemer W. A. Scholten. Hij noemde de plaats Klazienasluis naar zijn vrouw Klaziena. Het geboortedorp van de bekende sportverslaggever Evert ten Napel heeft een aardige reputatie op het gebied van tafeltennis.

Fusies gaan zelden over één nacht ijs en zo was het ook in Klazienaveen. De zondagtak van Zwartemeer vond het niet gemakkelijk de rijke historie op te geven. Zwartemeer was ooit SC Drenthe en speelde in de tweede divisie betaald voetbal. Hoewel betaald, vrijwel alle spelers waren er naast melkboer, bouwvakker of postbode, want in de zeventiger jaren van de vorige eeuw waren salarissen in de proftak – en zeker in de tweede divisie – nog bescheiden. SC Drenthe verdween na een reorganisatie in 1971 uit het betaalde voetbal, waarbij bijvoorbeeld ook Baronie, Hermes DVS, NOAD en RCH (de eerste club van Johan Neeskens) werden opgeheven.  Als amateurclub was Zwartemeer een gevreesde tegenstander. Tonnie Roosken was een grote vedette van SC Drenthe en later Zwartemeer. Hij overleed onlangs.

Ook bij Klazienaveen moest wel wat water naar de zee stromen eer men bereid was samen te gaan met de buurman. Sinds 2004 spelen beide clubs al op hetzelfde sportpark. Klazienaveen( de zaterdagafdeling) werd de afgelopen drie jaar twee keer 8e en een keer 9e. De fusie lijkt dus zijn vruchten af te werpen, want de Klazienaveners zijn titelkandidaat. Zwartemeer speelde in de 3e klasse zondag en werd vorig jaar 5e. Maurice Heine maakte 23 goals, maar voor Klazienaveen is hij nog nauwelijks in actie gewest.

FC Klazienaveen speelt in het zwart en is één van de grootste clubs van de provincie Drenthe geworden. Het heeft 7 zaterdagteams, 4 voor de zondag en nog vijf 35+- teams. Ook vrouwen kunnen voetballen in de voormalige veenkolonie. Bij Klazienaveen kun je meer dan voetballen. Op de agenda staan zaken als klaverjassen, pokeren en carbidschieten. Dat laatste doen ze na het Gouden Gieter toernooi.

Belangrijke spelers zijn Iwan Lambers en Nick van der Sleen, die elk jaar flink wat doelpunten maken. Van der Sleen zorgde vorig seizoen voor de 0-1 in Zuidhorn. Die wedstrijd ging toen met 1-2 verloren voor de ploeg van trainer Kees Bouma, terwijl Zuidhorn  in Klazienaveen o.l.v. Simon Koster met 2-0 aan het kortste eind trok. Topscorers nu zijn Jasper Woelders ( 21 jaar) met 4 treffers en Stan Kroeze ( 20 jaar) met drie goals. Met die Kroezen is één van de belangrijkste spelers genoemd. De jongeman is al aanvoerder en dirigeert zijn ploeg wekelijks. Hij scoorde vorige week een prachtige goal: de bal stuitte twee keer tegen de onderkant van de lat en rolde toen in het net De meeste spelers van de FC komen van Klazienaveen, maar ook enkele mannen van Zwartemeer hebben de selectie versterkt.

De trainer van de nieuwe club is Casper Goedkoop, die eerder als assistent bij FC Groningen en als hoofdcoach bij Actief, Omlandia, Groen Geel, Hoogeveen en Alcides werkte.  Goedkoop combineert zijn werk in Klazienaveen met het assisteren van Dick Lukkien  bij FC Emmen. Hij is trainer sinds 2008. Met  Omlandia lukte het Goedkoop te promoveren.

Bij Zuidhorn kon men nagenieten van de mooie en belangrijke zege op Meppel. Helaas kwamen er daarna al weer personele zorgen. Thijs Zwarteveen is met zijn vader en zwager ( voormalig Zuidhorn – vedette Peter Schultinga)  naar New York om daar de marathon te lopen. De jongste speler van de selectie heeft zich opgeworpen tot een uitermate bruikbare basisspeler. Aanvoerder  Laurens Bloem heeft opnieuw last van zijn knie, Bart Brandts Buys was dinsdag ziek, Jordi Schuiling verliet de training vroegtijdig na een forse tik op zijn bovenbeen, Gideon Kooistra kampte nog met de naweeën van de forse tik van een Meppeler aanvaller  en Tom Spijkerman werd wederom gekweld door voetklachten. De rentree van Peter Janse en Ronnie Spijkerman is nog niet aanstaande. Jasper van der Woude daarentegen lijkt helemaal de oude en kan zaterdag in het tweede elftal voor het eerst sinds maanden een wedstrijd spelen.

Klazienaveen heeft dit seizoen in de laatste 5 duels steeds in de laatste minuten van de wedstrijd gescoord, soms meer dan eentje. Tegen Nieuwleusen maakten de Drenten er in de slotminuten zelfs drie. Tegen Bedum pakte het in de slotminuut de zege. Daarvoor is Zuidhorn gewaarschuwd. De wedstrijd Zuidhorn tegen FC Klazienaveen begint om 14.45 uur en wordt geleid door arbiter Robert Jager uit Nieuwolda.