Zuidhorn ontvangt Muntendam voor de beker

9 november 2017 22:45

In de 1e Knock-out – ronde van het KNVB–bekertoernooi ontvangt Zuidhorn zaterdagmiddag Muntendam. Muntendam speelt in de Derde Klasse zondagamateurs en doet het daar prima. De ploeg van Robert Nieborg staat vierde.

Zuidhorn heeft het vooralsnog lastig in de Tweede Klasse en staat op plek 11 met drie ploegen onder zich, een klassering die aan het einde van het seizoen zou betekenen dat er klassenbehoud is gerealiseerd. Uiteraard hoopt Zuidhorn zich snel op te werken naar de middenmoot. De wedstrijd tegen Muntendam begint om 17.00 uur en de scheidsrechter is de heer Volders uit Bedum.

Muntendam is een club met een rijke historie. Vorig jaar vierde de club haar 90-jarig bestaan. In 1926 werd MVC opgericht, de Muntendammer voetbalclub. Daarvoor werd ook al in kleine verenigingen gevoetbald. Eén van die clubjes heette ‘de Vrouwenhaters’. Een andere ‘Wodan’. Muntendam speelt anno 2017 voor het derde jaar in de Derde Klasse. Daarvoor degradeerde het na een éénjarig verblijf uit de Tweede Klasse. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw was Muntendam één van de beste clubs van de provincie. Het speelde 7 jaar achtereen in de 1
e klasse en ontmoette daar onder meer clubs als Appingedam, Hoogeveen, Achilles 1994, Sneek, Emmen en GRC.

Die glorietijd is al lang voorbij. Maar het huidige Muntendam is zeker niet te onderschatten en de mannen van Robert Nieborg hebben van de laatste 4 wedstrijden er 3 gewonnen en Muntendam heeft nog maar 1x verloren. Afgelopen zondag kwam de ploeg met 3-1 voor tegen Kwiek in Hoogezand, maar bij rust was het al weer 3-3. In de slotminuten van de wedstrijd greep Muntendam de zege. Grote man bij de Muntendammers is Eddie Schoenmakers die al zes keer scoorde en bij TEVV in de 1
e klasse heeft gevoetbald. Michael Ploeger heeft al 154 competitiedoelpunten voor zijn club gemaakt. Vorig seizoen knalde hij 20 keer raak. Vrijwel de gehele selectie heeft altijd al bij Muntendam gevoetbald, de mannen kennen elkaar door en door.

Trainer is Robert Nieborg, hij is bezig aan zijn derde seizoen. Robert Nieborg voetbalde onder meer bij Holwierde, in de gouden jaren, en was daar een gewaardeerde strateeg op het middenveld. Verder kwam hij uit voor clubs als Nieuweschans, Bareveld en De Vogels. Muntendam is zijn eerste club als hoofdtrainer. De club heeft 4 seniorenteams op zondag en 1 op zaterdag.

In het begin van dit seizoen haalde Muntendam de publiciteit, omdat het nogal wat rode kaarten verzamelde. Die impulsen zijn langzamerhand bedwongen en de laatste duels eindigt Muntendam gewoon met 11 man.

Sinds jaar en dag staan Muntendammers bekend als Muntendammer Kouvreters. Het was in de Franse tijd, zo rond 1810, toen Napoleon de baas was, dat de Muntendammers hun bijnaam kregen. De Fransen waren oppermachtig in het dorp dat toen al Muntendam heette. Ze bemachtigden alles wat los en vast zat, zo ook de koeien. Veelal werden de koeien uit de richting van Veendam gehaald, zodat ze vervolgens met de Fransen mee richting Zuidbroek gingen. De Fransen moesten met het pas bemachtigde beest dwars door Muntendam. Nu waren de inwoners daar over het algemeen niet van mening, dat het beest naar Zuidbroek wilde. Volgens hen, bleef het dier liever in Muntendam. Daar de Fransen geen woord Nederlands spraken, en ook de Muntendammers deze taal amper spraken, leidde dit vaak tot een conflict. Meestal waren het de Muntendammers, die uiteindelijk aan het langste eind trokken. Hierdoor werden Muntendammers destijds, maar ook nu nog steeds, betiteld als Kouvreters.

Muntendam stond ooit bekend als ‘het roodste dorp van Nederland’. Bijna het hele dorp stemde bij verkiezingen eerst op de CPN (de communistische partij, die niet meer bestaat) en later op de PVDA, wiens bestaan overigens  ook aan een zijden draadje hangt. Die tijd is voorbij. Tijdens de laatste verkiezingen voor de Tweede Kamer werd de PVV de grootste partij in Muntendam, gevolgd door SP, PvdA en de VVD.

Zuidhorn, waar bij de laatste verkiezingen het CDA de grootste was gevolgd door de VVD, speelde vorige week  een goede wedstrijd tegen koploper FC Klazienaveen, maar verloor toch, met 3-2. Bijzonder jammer, zeker gezien het spel en de inzet had Zuidhorn minimaal een punt verdiend. Hopelijk geeft het de ploeg vertrouwen voor de toekomst. Het eerstvolgende competitieduel is in Hoogeveen, tegen de Weide, een ploeg waar Zuidhorn vorig jaar twee keer van verloor. Eerst Muntendam, zoals geschreven, voor de beker. Zuidhorn en een complete selectie zijn twee begrippen die niet met elkaar matchen. Komende zaterdag ontbreken in ieder geval doelman Marcel Groothof, Jan Peter Steenbergen, Robin van der Steege, Peter Janse en Ronnie Spijkerman. Kevin van der Kooi is nog onzeker. Thijs Zwarteveen is terug gekeerd uit New York.