Zuidhorn gaat op bezoek bij De Weide

16 november 2017 22:30

Zuidhorn gaat zaterdag naar Hoogeveen om daar De Weide te bestrijden. Aan de twee confrontaties van vorig seizoen heeft Zuidhorn weinig goede herinneringen. Thuis ging de ploeg van trainer Kees Bouma met 1-2 ten onder, terwijl het in Hoogeveen met 4-0 verloor.

Uit de wedstrijden van het afgelopen weekend kan Zuidhorn moed putten. Het versloeg Muntendam met 4-1, terwijl De Weide met veel moeite Zuidlaren via strafschoppen uit de beker knikkerde. Dit gebeurde  na een 2-2 eindstand, waarbij de Weide in de allerlaatste minuut enigszins gelukkig gelijk maakte. De Weide moet in de volgende ronde naar Drenthina, terwijl Zuidhorn eerste klasser Gorecht bezoekt. Deze wedstrijd wordt op dinsdag 28 november in Haren gespeeld, aanvang 20.00 uur.

De Weide eindigde vorig seizoen op een gedeelde tweede plaats, samen met Pelikaan S en NEC Delfzijl. Jermo Verbeek en Mitchell Luchtenberg maakten samen 19 doelpunten en spelen deze jaargang ook in het groenwit. De Weide won tot nu toe al haar thuiswedstrijden, tegen Gramsbergen, Groen Geel en Nieuwleusen. Uit pakte het een punt bij FC  Meppel. De sterke, lange en moeilijk bespeelbare Frank Benjamins is topscorer met 5 goals. Mitchell Luchtenberg, vorig seizoen een lastige klant voor Zuidhorn, maakte er twee. Hij speelde eerder bij HZVV in de hoofdklasse. Ook Uncan, van der Weide en  Coulier speelden eerder voor de ambitieuze buurman.

De Weide is een grote club met 7 seniorenteams en veel jeugd, bijvoorbeeld  5 elftallen onder 17. De Weide heeft meer dan 1.000 leden en beschikt over een prachtige accommodatie. Nooit onvermeld mag blijven, dat de groen witte stoeltjes uit het voormalige Oosterparkstadion van FC Groningen komen. De Weide is een echte tweedeklasser. De club speelt van de laatste 15 seizoenen 13 in de Tweede Klasse. Twee keer degradeerde de club, maar binnen een jaar werd het verloren gegane terrein herwonnen. Nu lonkt De Weide voorzichtig naar de Eerste Klasse.

Trainer van De Weide is Marcel Smid. Hij volgde Wilko Niemer op, die na twee succesvolle jaren overstapte naar Alcides. Smid werkte eerder bij Dedemsvaart, HZVV, en SCD ’83.

Zuidhorn mist zaterdag Robin van der Steege, Peter Janse en Ronnie Spijkerman, die overigens na zijn ernstige knieblessure al weer een deel van de trainingen meedoet. Verder kan de technische staf kiezen uit een aardige selectie, waardoor Zuidhorn met vertrouwen naar de stad met 55.000 inwoners reist.

De wedstrijd op kunstgras begint om 15:00 uur en de scheidsrechter is Richard Venekamp.