Gorecht stevige hindernis voor Zuidhorn in bekerstrijd

27 november 2017 1:00

Zuidhorn heeft geen gemakkelijke tegenstander getroffen in de volgende bekerronde die dinsdagavond 28 november om 20.00 uur in Haren wordt gespeeld. Gorecht speelt sinds een paar jaar in de 1e klasse en doet dat bovendien prima.

Weliswaar is de ploeg net niet goed genoeg om mee te doen voor de titel, maar degradatiegevaar was er vorig seizoen geen moment en ook deze jaargang gaat het prima. Gorecht staat ondanks het 3-0 verlies van afgelopen zaterdag tegen Drachtster Boys 5e

Gorecht was vele jaren een betrekkelijk anonieme club in het zaterdagvoetbal, Vierde Klasse, soms eens Derde Klasse, veel verder kwamen de Harenaars niet. Daar is verandering in gekomen. Daarvoor zijn verschillende oorzaken. Ten eerste de goede jeugdopleiding. Een aantal enthousiastelingen heeft dat jaren geleden serieus opgepakt. In Haren – waar het college van B&W zich heftig verzet tegen een fusie met Groningen, iets wat het dorp splijt in voor- en tegenstanders - wonen heel veel jonge gezinnen, omdat het een mooi dorp is en bovendien op fietsafstand van Groningen. Heel veel Harenaars werken in het UMCG of het Martini ziekenhuis en veel kinderen van die jonge gezinnen kiezen voor voetbal. Zeker de kinderen uit de wijk Oosterhaar.

Een tweede reden van de stormachtige ontwikkeling is de overstap van het gezellige, maar armoedige sportpark aan de Oosterweg naar het dorp zelf, sportpark de Koepel. Het heeft twee en halve kunstgrasvelden en een schitterend hoofdveld, waar FC Groningen elke zomer traint en het seizoen opent. Door de verplaatsing naar het meer centrale deel van het dorp werd Gorecht een serieuze concurrent voor vv Haren in de slag om de jeugd. Opmerkelijk, iets wat je nergens anders nog tegenkomt, op het nieuwe sportpark bouwt de gemeente twee kantines naast elkaar! VV Haren is helemaal overvleugeld door de dorpsgenoot.

De derde reden is de trainer, Bert Vos. Met zijn grote netwerk in het amateurvoetbal en overtuigingskracht heeft hij veel spelers naar Haren gelokt. Het dorp is zo dichtbij de stad dat studenten het ook op de fiets kunnen doen. Een gevolg van die ontwikkeling is dat nog hooguit een paar Harenaars in Gorecht 1 spelen, maar dat neemt men vooralsnog voor lief.

De selectie is sterk en breed. Blikvanger is Robin Zuidema. De kleine spits, afkomstig van De Heracliden, ontwikkelt zich tot één der gevaarlijkste aanvallers van de 1
e klasse en scoorde al 8 doelpunten. In de voorhoede krijgt hij assistentie van Jos Lamain, afkomstig van ZFC Zuidlaren, waar Vos meer spelers vandaan wist te krijgen. Het was een gevolg van de waanzinnige keuze om in Zuidlaren voor de zondagtak te kiezen. Ook Bob Poorta  (speelde ook nog twee jaar bij Oranje Nassau) en Twan Boersma hebben een ZFC verleden.

Libero Thijs Hekman is nog maar 22 jaar, maar leidt de defensie soeverein. Hekman komt van buurman Be Quick 1887 over en scoorde al 7 goals.  Ook Nick Janszen komt van Be Quick, doelman Bouwkamp van Omlandia, Frank van der Veen van Lycurgus, Rik van der Hem  en Erik Setz van Bedum. Lloyd Jackson speelt al een tijdje voor Gorecht, hij kwam over van hoofdklasser De Bataven. Jackson speelde nog met Gorecht in de Derde Klasse.

Trainer Bert Vos heeft een succesvol trainersverleden met clubs als Oranje Nassau, CVVB, Bedum, Holwierde en The Knickerbockers. Hij was bij ON trainer van de Zuidhorners Peter Janse en Laurens Bloem. Bij Gorecht startte hij de 3e klasse.

Zuidhorn heeft zaterdag manmoedig gestreden om de eerste thuisoverwinning binnen te halen. Het lukte niet, ondanks een karrenvracht aan kansen. Het publiek zag een uitermate aantrekkelijke tweede helft en DESZ mocht van geluk spreken dat het met 1-1 terug naar Zwartsluis kon. Laurens Bloem heeft weer wat last van zijn knie gekregen en zijn meespelen tegen Gorecht is nog even onzeker. Uiteindelijk is het maar bekervoetbal en de cup zal Zuidhorn vast niet winnen. Dus grote risico’s zal trainer Kees Bouma - die in Haren werkt en graag zou zien dat zijn team voor een stuntje zorgt - vast niet met zijn selectie nemen. Ronnie Spijkerman (sterk op de weg terug) en Robin van der Steege zijn nog geblesseerd. 1e selectieleden Aart Sikkema en Jasper van der Woude haakten zaterdag bij het tweede elftal al voor de rust af.

Gorecht onder 19 gaf Zuidhorn onder 19 zaterdag een gevoelig lesje. Wie weet kunnen hun oudere clubgenoten revanche nemen.

Scheidsrechter is de geroutineerde Tonny Walters uit Nieuwe Pekela.