Zuidhorn gaat zaterdag naar Bedum

1 februari 2018 13:45

Zuidhorn gaat zaterdag op bezoek bij Bedum. De sv Bedum doet het uitstekend onder leiding van de nieuwe oefenmeester Remy van der Wal. Maar dat mag ook verwacht worden van een formatie die vorig seizoen en vele jaren daarvoor in de Eerste Klasse speelde. Bedum doet mee om de titel en zou zaterdag kunnen profiteren van een eventueel gelijkspel tussen Pelikaan S en Klazienaveen. Als Bedum dan wint is het medekoploper. En als De Weide wint bij Nieuwleusen zijn er drie koplopers.

De mannen van de fusieclub (Bedum en CVVB gingen samen) zijn niet van de dikke overwinningen. Vaak wordt er gewonnen met één doelpunt verschil en is er veel strijd nodig om dat te realiseren. Grote man bij Bedum is Bart Apotheker, die ooit werd opgeleid door FC Groningen en bij ACV speelde. Apotheker leidt de defensie, verzorgt grotendeels de opbouw, coacht de ploeg en scoort ook nog, zoals afgelopen zaterdag tegen Gramsbergen. Bedum heeft een brede selectie, waardoor van der Wal het zich kan permitteren ‘grote’ namen op de reservebank te zetten, zoals bijvoorbeeld Frank Oostmeijer. In de jonge Jos Broekmans heeft Bedum een prima doelman en Jake Smit en Nigel Bakker zijn snelle vleugelaanvallers. De stofzuiger van het middenveld Richard de Boer is al enige tijd geblesseerd en heeft de coaching van het tweede elftal van Bedum op zich genomen. De Boer scoorde in Zuidhorn beide doelpunten en zorgde daarmee voor de 0-2 en de eerste drie punten. Waarschijnlijk is evenwicht en ervaring de grootste kwaliteit van Bedum. Maar liefst 13 spelers zitten in de ideale leeftijdsklasse tussen de 25 en 30 jaar oud. Een zeldzaamheid in het amateurvoetbal op dit niveau.

Net als Zuidhorn zit Bedum nog in de beker en ook Bedum moet naar Leeuwarden. Zuidhorn ontmoet daar Frisia, Bedum treft FVC, interessante duels tussen zondag- en zaterdagvoetballers.

Zuidhorn kende een bijzondere zaterdag, 6x scoren in een competitiewedstrijd, nog nooit vertoond (door Zuidhorn uiteraard) in de Tweede Klasse. Jaap Jacobs maakte voor het eerst 4 goals in een competitieduel in een 1e team. Robin van der Steege heeft dinsdag weer volop getraind, zijn blessure lijkt verrassend snel voorbij. Laurens Bloem blijft sukkelen met z’n knie en is opnieuw een vraagteken. Ook Bart Brandts Buys kampt nog met naweeën van de slag tegen Groen Geel en hij zal de wedstrijd tegen de Bedumers helaas aan zich voorbij moeten laten gaan. Een gevoelig verlies voor het team van trainer Kees Bouma.

De scheidsrechter in het dorp met de scheefste toren van Europa is Richard Groenewegen, op gegroeid in de mooie wijk de Rietkampen van Delfzijl.