Zuidhorn dinsdag voor de beker naar Frisia 1883 LAC

19 februari 2018 21:15

Dinsdagavond om 20.00 uur treedt Zuidhorn aan voor de volgende bekerwedstrijd. Zondag Eerste Klasser Frisia 1883 LAC is de tegenstander. De scheidsrechter is de heer Werkhoven.

Zuidhorn is nog maar net bekomen van de slijtageslag tegen Pelikaan S of het mag opnieuw de groene kunstwei in. In Leeuwarden wacht één van de oudste amateurclubs van Nederland op de mannen uit Zuidhorn. Frisia, 130 jaar oud, is de opponent. Frisia speelt in de Eerste Klasse, maar heeft het daar erg moeilijk. De ploeg van trainer Jaap de Jong, opvolger van oud- prof Johan Groote, staat op de laatste plaats. Twee jaar geleden promoveerde Frisia via de nacompetitie, vorig jaar handhaafde Frisia zich op het nippertje. In 2018 speelde het drie wedstrijden. Twee kleine nederlagen (3-1 tegen koploper Hoogeveen en 1-0 verlies tegen FC Assen) en een knappe zege op SVBO. Frisia hoeft de moed nog lang niet op te geven, want Nieuw Buinen, Rolder Boys, FC Assen, Noordster, SVBO, Bergum en GRC Groningen staan nog binnen handbereik. De topscorer van vorig seizoen (18 goals) Tarek Bourakba vertrok naar Olde Veste en Frisia mist hem vast. Trainer Jaap de Jong was ook al eens eerder trainer bij Frisia.

Frisia is een grote club (meer dan 1000 leden), met nog 7 teams op de zondag en bijvoorbeeld vier keer een onder de 17 elftal. Bij de JO-11 heeft Frisia zelfs 14(!) teams. Frisia werd opgericht als cricketclub. Na een paar jaar ging men ook voetballen. De club werd verschillende keren kampioen van het Noorden en speelde ook wel om het Nederlands kampioenschap.

Zuidhorn kan tevreden terugkijken op de wedstrijd tegen rivaal Pelikaan S. Zuidhorn kwam knap terug van een 2-0 achterstand door doelpunten van Jos Schultinga en Jaap Jacobs. Toch kan Zuidhorn allerminst gerust achteroverleunen. Er moeten nog heel wat punten gehaald worden. Eerst maar eens kijken wat de concurrenten FC Meppel (tegen Drenthina) en Nieuwleusen (tegen Gramsbergen) komende zaterdag doen.

Tegen Frisia mist Zuidhorn een hele rits spelers. Vooral de routine ontbreekt. Jaap Jacobs is op vakantie, Laurens Bloem en Ronnie Spijkerman zijn geblesseerd, Peter Janse moet werken en Kevin van der Kooi zal er weer een behoorlijke tijd uit zijn na zijn uitvallen van zaterdag. Ruben Kooistra mag weer voetballen na zijn schorsing en Marcel Groothof is er ook weer bij. Jan Peter Steenbergen is na zijn vakantie weer beschikbaar.