Zuidhorn gaat teleurstellend ten onder tegen Groen Geel

15 april 2018 23:30

Zuidhorn heeft een zeer teleurstellend verlies tegen Groen Geel geleden. Ondanks goed spel in de eerste helft gingen de gastheren door een doelpunt vlak voor de theepauze met een voorsprong in de kleedkamer en die klap kwamen de bezoekers niet meer te boven. Het was pas de eerste thuiszege voor Groen Geel.

De letterlijk en figuurlijk grote man was Jelle Teitsma, met twee doelpunten en een assist. Scheidsrechter Gullik (op de fiets gekomen) floot voor de derde keer dit seizoen een wedstrijd van Zuidhorn en alle drie duels werden verloren. De arbiter floot overigens een prima wedstrijd en er is geen enkele relatie tussen zijn leiding en de prestaties van Zuidhorn.

Teitsma speelde vier jaar geleden nog in de hoofdklasse bij ACV (en eerder op hetzelfde niveau bij Drachtster Boys) en is door trainer Robbie Wentink terug gehaald uit het tweede elftal. Teitsma was voortdurend een sterk aanspeelpunt en knikte in de 44e minuut de bal binnen, die terugkwam van de lat na een schot van Jos Beek. Het doelpunt waarmee GG op 1-0 kwam gaf de veldverhoudingen niet weer. In tegenstelling, Zuidhorn met jeugdspeler Martijn Smit in de basis, speelde een knappe eerste helft, maar kwam tot maar weinig kansen. De beste was voor Wouter de Bier in de 37e minuut, maar alleen voor doelman Indy Roode (die de geblesseerde Jeroen Vogel langdurig gaat vervangen) schoot De Boer - weliswaar uit een moeilijke hoek - op de benen van de doelman. De rebound van Thijs Zwarteveen leverde slechts een hoekschop op.

In deel 2 toonde Zuidhorn veel goede wil, maar niet meer dan dat. Na een klein uurtje voetballen knikte Teitsma, die Ronnie Spijkerman een vervelende middag bezorgde, een voorzet van Tonnis de Vries bekwaam binnen. Die mokerslag kwam Zuidhorn niet meer te boven. Met Jan Peter Steenbergen, Tom Spijkerman en Peter Janse kwamen er frisse krachten in de ploeg, maar het tij viel niet meer te keren. Janse zorgde wel voor gevaar, maar ook zijn acties vonden geen afmaker. Jaap Jacobs kreeg nog een prima kopkans, maar doelman Roode redde eenvoudig. Dertien minuten voor tijd viel de definitieve beslissing. Jelle Teitsma schoot de bal voor de goal en met het nodige fortuin rommelede Jos Beek de knikker onder Groothof door in het doel.

Zuidhorn zal zich moeten herpakken en dat kan komende zaterdag als DZOH op bezoek komt. De ploeg van Martin Drent won zaterdag knap van De Weide.

Opstellingen:
Groen Geel: Roode, Hoeksema, Molenaar, Jellinek, Jans, Sturkenboom, Beek, Oldemonnikhof, De Vries, Teitsma, Ludwig.

Zuidhorn: Groothof, Kocken, R. Spijkerman, Van der Steege, De Boer; Brandts Buys (63: T. Spijkerman), Zwarteveen, Smit, Kooistra (66: Steenbergen), Schultinga (66: Janse), Jacobs.

Scheidsrechter: Gullik (Groningen); geen kaarten.