Zuidhorn ontvangt Nieuwleusen

18 mei 2018 19:00

Zaterdag speelt Zuidhorn de laatste thuiswedstrijd van de reguliere competitie. Nieuwleusen komt voor het eerst in de historie naar Zuidhorn. De ploeg uit het dorp nabij Zwolle is sinds afgelopen zaterdag officieel gedegradeerd.

Drie overwinningen en vijf remises waren niet genoeg om in de Tweede Klasse J te overleven. Nieuwleuzen is een grote voetbalclub met 9 seniorenteams, drie onder 19, drie onder 17 en 5 onder 15 teams.

Nieuwleusen heeft zich na de winterstop wel enigszins opgericht, maar echt uitzicht op handhaving heeft de ploeg van trainer van David Leeuw nooit gehad. De oefenmeester blijft ondanks de degradatie en gaat volgend seizoen aan zijn vierde jaar beginnen. Nieuwleusen won deze jaargang van DZOH, FC Meppel en NEC Delfzijl. Eén van de vijf gelijke spelen werd tegen Zuidhorn behaald. Nieuwleusen speelde het gehele seizoen erg verdedigend, maar wist vaak gevaarlijk te counteren. Zeker in de thuiswedstrijd tegen Zuidhorn, toen het ondanks een enorm veldoverwicht van de ploeg van trainer Kees Bouma de ene na de andere grote kans creëerde. Het bleef vlak voor de kerstdagen bij 1-1. De 21-jarige Reinier Meijerink is topscorer van het team van Leeuw, hij maakte er zeven, voor een rechterspits een mooi aantal. In het eerste duel tussen beide ploegen deed Reinier niet mee.

Bij Zuidhorn staat zaterdag niemand aan de aftrap die 7 doelpunten heeft gemaakt. Topscorer Jaap Jacobs (12 doelpunten) ontbreekt vanwege een enkelblessure, opgelopen in het teleurstellende duel tegen DESZ. Die wedstrijd was symptomatisch voor het seizoen van Zuidhorn. Veel kansen, vaak een overwicht, maar veel te weinig doelpunten. Volkomen onnodige fouten, zo ook zaterdag in Zwartsluis, waardoor DESZ simpel aan de leiding kon komen. Naast Jacobs ontbreken ook aanvoerder Laurens Bloem, Peter Janse en de (drie wedstrijden) geschorste Bart Brandts Buys. Kevin van der Kooi, Tom en Ronnie Spijkerman zijn terug van vakantie en Jordi Schuiling (die bij zijn rentree in Zwartsluis na 20 minuten al gewisseld moest worden) gaat opnieuw proberen zichzelf fit te spelen voor een mogelijk vervolg van de toch al lange competitie. Hij maakte 5 goals, maar de laatste is al lang geleden. Nummer drie op de topscorerslijst is aanvoerder Bloem, die in 2018 nog geen speelminuut heeft gemaakt. Of hij nog afscheid kan nemen als actief speler is maar zeer de vraag.

De nacompetitie ontlopen kan in theorie nog, maar de kans lijkt niet groot. FC Meppel moet dan niet meer dan één punt halen en Groen Geel niet meer dan drie. Zuidhorn moet dan wel twee keer winnen. Groen Geel gaat de laatste ronde op bezoek bij Pelikaan S, dat dan waarschijnlijk al kampioen is en de geluiden uit Oostwold lijken erop te duiden dat de ploeg van voorzitter Bulten niet tot het uiterste zal gaan om de buren te helpen.

Mocht Zuidhorn inderdaad in de nacompetitie terecht komen bepaalt de positie op de ranglijst het vervolg. Blijft Zuidhorn 13e dan speelt het op 2 juni thuis tegen de laagst geëindigde periodekampioen uit 3D. Op dit moment is dat LTC uit Assen, geen onbekende tegenstander. Maar in 3D is het enorm spannend, er kunnen nog vijf(!) ploegen kampioen worden. Ze staan op 46 punten (TONEGO en SC Lutten), 45 punten (Hoogeveen en Hardenberg’65) en 44 punten (LTC). LTC speelt zaterdag tegen TONEGO en SC Lutten tegen Hardenberg’65. Hoe spannend kan het zijn.

Als Zuidhorn nog een plekje stijgt (Groen Geel moet zaterdag op bezoek bij Gramsbergen en de ploeg van trainer Jonkman speelt vrijuit), dan treft het de laagst geëindigde periodekampioen uit 3C. Dat is op dit moment The Knickerbockers.

Veel doelpunten lijken er zaterdag niet te vallen. Nieuwleusen staat op een gemiddelde van 1,05 per wedstrijd en Zuidhorn doet het niet veel beter met 31 goals in 24 duels. Wat tegentreffers betreft doet Zuidhorn het veel beter, slechts twee meer dan Pelikaan S en twee minder dan runner-up NEC Delfzijl, dat zaterdag de derde periodetitel lijkt te gaan pakken.

De wedstrijd tussen Nieuwleusen en Zuidhorn begint om half drie, want alle duels beginnen op hetzelfde tijdstip. Scheidsrechter is de heer Jantinus Meints uit Grootegast en hij beëindigt zijn imposante carrière zaterdag.