Zuidhorn in nacompetitie gastheer van Hardenberg’85

31 mei 2018 21:15

Zuidhorn speelt in de eerste (en hopelijk niet laatste) wedstrijd van de nacompetitie tegen Hardenberg’85. De wedstrijd begint om 15.00 uur en wordt op het Johan Smitpark in Zuidhorn gespeeld. De wedstrijd wordt geleid door arbiter Leo Veldhuizen en hij neemt onafhankelijke assistenten mee, te weten J. Hindriks en M. van Eijden.

Hardenberg’85 is als 5e geëindigd in de Derde Klasse D en speelde het hele seizoen mee om de titel. Het was razend spannend in deze klasse. Hardenberg haalde uit de laatste drie wedstrijden maar 1 punt en die 8 verliespunten waren dodelijk. Kampioen TONEGO behaalde 6 punten meer. De grote vedette van Hardenberg’85 is topschutter Rick Broek. Broek scoorde 34 keer en neemt daarmee net niet (34 om 69) de helft van de productie van zijn team voor z’n rekening. Broek  (die ook voor HZVV speelde en ook daar veelvuldig scoorde) deed de laatste wedstrijd niet mee, omdat hij geveld is door een knieblessure. Of hij tegen Zuidhorn kan spelen, is afwachten. Roy Meijerink volgde met 10 goals op eerbiedige afstand.

Vorig seizoen speelde Hardenberg’85 voor het eerst in de Noordelijke 3e klasse, daarvoor altijd in district Oost. Vorig jaar eindigde Hardenberg’85 op de vierde plaats achter onder meer Nieuwleusen en kampioen DESZ. De club speelde nog nooit in de Tweede Klasse, mocht het tot promotie komen. Trainer van Hardenberg’85 is Marco Hollak. Het is zijn eerste klus als hoofdtrainer. Hiervoor was hij assistent bij dezelfde club en bij OVC’21.

Hardenberg is natuurlijk vooral bekend via de andere voetbalclub, HHC, dat in de derde divisie speelt en daar op plek 3 is geëindigd. Hardenberg ligt aan de Vecht, net als Gramsbergen waar Zuidhorn al menigmaal tegen gevoetbald heeft. Hardenberg heeft ruim 18.000 inwoners en veel inwoners zijn bij een kerkgemeenschap aangesloten. Met name de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt is met vier kerkgebouwen sterk vertegenwoordigd. Hardenberg staat ook bekend als 'Klepperstad'. In vroeger tijden was er een  Klepperman aangesteld, een soort nachtwacht. Deze riep 's avonds met een klepper de tijd om en controleerde op eventueel brandgevaar. Op 8 mei 1708 is dat misgegaan, toen Hardenberg bijna volledig afbrandde. Bij de wederopbouw in 1708 werden de overwegend houten huisjes vervangen door stenen woningen.

Zuidhorn kan niet met een complete selectie aantreden. Laurens Bloem, Peter Janse, Wouter de Boer (allen geblesseerd) en Bart Brandts Buys (zit zijn laatste wedstrijd schorsing uit)  zijn niet beschikbaar. Op de training van dinsdag waren echter 20 fitte mannen aanwezig, hetgeen hoopgevend kan worden genoemd. Ook het 2e elftal onder leiding van Eduard Zuidema speelt in de nacompetitie. De tegenstander is SC Loppersum 2.