Zuidhorn wint ook tweede bekerwedstrijd

9 september 2018 20:30

Zuidhorn lijkt op weg naar een plekje in de eerste KO – ronde van de bekerstrijd. ONR werd in Roden met 2-1 verslagen.

Het tegendoelpunt viel pas in de 90e minuut en daardoor lijkt de uitslag spannender dan de wedstrijd was. Niet dat Zuidhorn voortdurend goed speelde, daarvoor was het spel vaak wat te stroperig en te onnauwkeurig. Voor Zuidhorn was het maanden geleden dat op natuurgras werd gespeeld.  Jaap Jacobs en Jasper van der Woude waren de doelpuntenmakers.

Zuidhorn trad aan zonder Robin van der Steege, Gideon Kooistra, Ronnie Spijkerman, Bart Brandts Buys en Martijn Smit. Omdat drie van de vijf absenten centrumverdedigers zijn speelden Daan Kocken en Kevin van der Kooi als centrale verdedigers en ondanks de nieuwigheid ging dat naar behoren.

Het begin van de ploeg van trainer Kees Bouma was opnieuw goed. Na 50 tellen kwam Jordi Schuiling een teentje tekort om voorbereidend werk van Jaap Jacobs om te zetten in een vroege voorsprong. Een knalharde vrije trap eindigde op de stevige knuisten van de Roder doelman. Na 10 minuten de eerste grote kans voor de ploeg van coach Hendrik Timmer, die overkwam van het tweede elftal van Peize. Na een dik kwartier een fraaie aanval van Zuidhorn Jan Peter Steenbergen stuurde met een mooie actie Jos Schultinga richting achterlijn en zijn voorzet werd door Jacobs van dichtbij over het doel geknald. Nadat een hoekschop van De Boer voor veel dreiging zorgde was het precies halverwege het eerste bedrijf wel raak. Thijs Zwarteveen veroverde de bal en toen zijn voorzet niet goed werd verwekt was Jacobs paraat om de bal loepzuiver achter doelman Bouma te knallen: 0-1.

Kort daarna leek Jos Schultinga na een pass van Kevin van der Kooi op weg naar een ruimere voorsprong, maar hij werd van de bal gelopen en geduwd. De goed leidende arbiter van der Eijeden uit Ureterp liet doorgaan. Marcel Groothof hield met een uitstekende save Jos Schievels van scoren af en vlak voor de pauze zette de ervaren doelman met een snelle spelhervatting Wouter de Boer aan het werk, maar Jacobs schoot de fraaie voorzet naast. Thijs Zwarteveen ontving de enige gele kaart van de stevige partij en die was volkomen terecht.

In de pauze gaf Jordi Schuiling de pijp aan Maarten met een ribblessure en Jasper van der Woude kwam voor hem in de ploeg. De tweede helft begon spectaculair. ONR counterde naar een messcherpe aanval, maar met behulp van Wouter de Boer kon Groothof de situatie klaren. Voor Zuidhorn brak Stefan Smit door, maar de voorzet van de 17 – jarige was net niet goed genoeg. Thijs Zwarteveen kreeg een mooie schietkans na goed werk van Schultinga. Het scorebord werkte de tweede helft, integendeel tot in deel 1, en de klok gaf 51 aan toen Wouter de Boer een hoekschop mocht nemen. Jacobs klopte iedereen in de lucht, de keeper redde nog, maar toen hij de bal niet vast kon houden, demonstreerde Jasper van der Woude dat hij nog altijd scherp en dodelijk kan zijn: 0-2.

Hiermee was de wedstrijd gespeeld. Enkele Zuidhorners hadden het festival KanaalPOP in de benen en de mannen van ONR konden niet meer brengen. Pas in de 73e minuut viel er weer wat noemenswaardigs te noteren. Jacobs kopte over na wederom een geslaagde hoektrap van De Boer. In de slotfase kreeg ONR nog een paar kansjes. Wouter de Boer kwam in 90e minuut te laat om gevaar te voorkomen en Leon Schievels, de topschutter van ONR, die het vorige dramatische seizoen ( één overwinning in de competitie) bijna het hele jaar geblesseerd was, schoot beheerst raak. Dit zorgde toch nog voor enige verhoging van de hartslag bij Zuidhorn en dat had niet gehoeven. Daarom verlieten de mannen het veld met een enigszins schizofreen gevoel het veld.

Donderdag aanstaande  speelt Zuidhorn de afscheidswedstrijd van Laurens Bloem en Peter Janse, aanvang 19.30 uur. Bloem en Janse hebben 15 voetbalvrienden bereid gevonden daarvoor naar Zuidhorn te komen. Zaterdag ontmoet Zuidhorn Niekerk en dan nog zeven dagen later begint de competitie met een thuisduel tegen de buren uit Aduard. Aduard met Iddo Kooistra, zoon van de elftalleider van Zuidhorn Matthias Kooistra , in de goal won zaterdag met 6-0.

Opstelling Zuidhorn:

Groothof; S. Smit, Kocken, Van der Kooi, De Boer; Schultinga, R. Kooistra, Schuiling ( 46: Van der Woude), Zwarteveen, Jacobs, Steenbergen (63: Sikkema).