Zuidhorn haalt Niekerk door de gehaktmolen: 3-8

16 september 2018 13:00

Zuidhorn heeft de eerste KO- ronde van de beker gehaald. Ook de derde bekerwedstrijd werd gewonnen. In en tegen Niekerk werd het 3-8. Jaap Jacobs was de grote man bij de bezoekers met zes rake inzetten.

Zuidhorn verloor op de training van dinsdagavond twee spelers. Kevin van der Kooi en Gideon Kooistra raakten flink geblesseerd en zullen weken aan de kant moeten blijven. Ook Robin van der Steeg moet nog steeds toekijken en Tom Spijkerman verblijft in Australië.  Selectiespeler Jasper van der Woude brak bij het tweede elftal zijn kuitbeen. Slechts een goede wedstrijd en een ruime zege kon het blessureleed enigszins verzachten en dat geschiedde. Zuidhorn voetbalde goed, maakte mooie doelpunten en liet fraaie combinaties zien. De drie tegentreffers waren daarentegen teveel van het goede.

Al na 5 minuten stond het 0-1. Stefan Smit gooide in, Jan Peter Steenbergen bezorgde de bal bij Jaap Jacobs en die maakte behendig de 0-1. Twee minuten later bereikte Stefan Smit met een fraaie pass Jacobs, die Steenbergen bediende en deze aarzelde niet: 0-2. Na een dik kwartier was de wedstrijd, waar veel publiek bij aanwezig was, al beslist. Jordi Schuiling zette Wouter de Boer aan het werk en zijn prachtige voorzet werd even fraai ingekopt door Jaap Jacobs: 0-3. Stef Zuidersma zorgde na 17 minuten voor 1-3. Nadat Edwin Zwier namens de ploeg van Roy Kamps net over had geschoten toonde Jacobs weer zijn scherpte. Stefan Smit bediende de spits, die knap met een mooie lob voor 1-4 zorgde. Even later schoot Jacobs via de lat over (voorzet van De Boer, die via de kruin van Steenbergen bij Jacobs kwam) en het was de eerste kans die Zuidhorn niet benutte. Na een overtreding op Jos Schultinga mocht Wouter de Boer een vrije trap nemen en weer was Jacobs alle verdedigers de baas: 1-5. Edwin Zwier deed nog voor de pauze wat terug voor het arme Niekerk, dat behoorlijk wat kwaliteit heeft ingeleverd. Het laatste wapenfeit kwam van Thijs Zwarteveen, die een voorzet van Jacobs net niet kon verzilveren.

Ook na de doelwisseling was Zuidhorn heer en meester. Een hoekschop werd in de 52e minuut door Thijs Zwarteveen klaar gelegd en Jacobs was wederom trefzeker: 2-6. Na een knappe actie van Jordi Schuiling verscheen Thijs Zwarteveen alleen voor doelman Ottens, maar zijn lob ging naast. Een mooie crosspass van Ronnie Spijkerman bereikte in de 58e minuut Wouter de Boer en Jaap Jacobs maakte het wederom knap af: 2-7. Halverwege de tweede helft bediende Stefan Smit zijn broer Martijn, beide jongemannen komen uit JO-19, die soepel door de defensie draaide en knap scoorde: 2-8. Een kwartier voor tijd zorgde De Vries voor de laatste treffer in dit aantrekkelijke duel: 3-8.  Stefan Smit had de negende voor het team van trainer Kees Bouma op zijn voorhoofd, maar zijn kopbal (na een hoekschop van De Boer) ging rakelings over.

Opstelling Zuidhorn:

Groothof; S. Smit, R. Kooistra, R. Spijkerman (63: Kocken), De Boer, Schultinga ( 46: Brandt Buys), Schuiling, M. Smit, Zwarteveen, Jacobs, Steenbergen ( 66: Koek)