Zuidhorn ontvangt met Holwierde de medekoploper

3 oktober 2018 23:00

In de 3e klasse C staat al een echte topper op het programma. Of het een vroegtijdige papieren topper is moet zaterdag en verder in de competitie blijken, maar voorlopig hebben Holwierde en Zuidhorn allebei hun twee wedstrijden gewonnen en aangezien geen enkel ander team hetzelfde heeft kunnen bewerkstelligen, is het de strijd om de 1e plaats.

Het verhaal Holwierde is bijzonder. Al ver terug in de vorige eeuw was Holwierde - weliswaar niet constant - een club om rekening mee te houden, een club van het dorp en omgeving. In de jaren zestig speelde het een paar jaar in de één na hoogste klasse van het zaterdagvoetbal. In 1999 werd Holwierde na twee opeenvolgende degradaties onder leiding van de huidige trainer van Zuidhorn kampioen in de Derde Klasse, het jaar daarop opnieuw in de Tweede Klasse en vervolgens 4e in de Eerste Klasse, in een tijd dat hoofdklasse het hoogste was voor amateurteams. Holwierde handhaafde zich daarna 12 seizoenen betrekkelijk eenvoudig in de 1e klasse. Nog drie keer eindigde Holwierde als vierde en zelfs een keer als derde. Toen hoofdsponsor en voorzitter Ten Hove zijn bedrijf verkocht begonnen de problemen, nogal wat goede voetballers hadden een baan bij het bedrijf van Ten Hove. Voor het seizoen 2012- 2013 zag Holwierde zich gedwongen (als 1e klasser!) het standaardteam terug te trekken en in dat seizoen was Holwierde 2 het hoogst voetballende team van de club. In de zomer van 2013 begon men weer in de 5e klasse, onder leiding van oud- speler Eddy Tuik, één van de beste voetballers die het kleine dorp ooit heeft voortgebracht. Na vier jaar in de 5e klasse promoveerde Holwierde in 2017 via de nacompetitie naar de Vierde Klasse en verraste daar vriend en vijand door met een voorsprong van 10 punten op Poolster en SJS het afgelopen seizoen opnieuw de titel te pakken.

Holwierde lijkt gewoon door te gaan. FC Grootegast en SC Loppersum zijn zeker niet de minste ploegen en beide teams werden al verslagen. Met name de zege op Loppersum was onverwacht. Loppersum eindigde de afgelopen drie jaar twee keer als 2e en één keer als derde. Eddy Tuik is nog steeds trainer en blijft dat ook nog wel een tijdje. Hij is tevens bestuurslid. Tuik heeft (voorlopig) geen ambities het ergens anders te proberen. Als speler kwam hij uit voor het Nederlands Amateurelftal, in de tijd dat hij bij v.v. Appingedam bij de beste amateurclub van het Noorden speelde. Bij Holwierde hebben meer zeer goede voetballers gespeeld, zoals Martin van Dijken (ook een jongen van het dorp), Marc Landskroon en Herbert van Brugge.

De knappe prestaties van het heden geschieden met jongens uit het dorp, uit Bierum en uit Delfzijl. Met name Farmsum (ook 5e klasser) heeft nogal wat jongemannen aan Holwierde geleverd. Het elftal is jong en relatief onervaren. Jurrely Torbed scoorde vorig seizoen 15 maal en nu is zijn neef Jeanclar ook nog aan de selectie toegevoegd. Yrsan Bouman maakte als middenvelder afgelopen jaargang 13 doelpunten, tegen Loppersum ontbrak hij. Vrijwel geen enkele speler van de selectie had voor dit jaar ooit hoger dan de Vierde Klasse gevoetbald, alleen doelman Wouter Kingma heeft bij Eems Boys een tijdje in de hoofdmacht gestaan.

Holwierde is een dorp met net geen 1000 inwoners. Het werd zwaar getroffen in de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. De kosten van de bevrijding waren zeer hoog voor Holwierde. Onder de bevolking vielen 25 doden en een groot deel van het dorp werd verwoest bij de beschietingen. Op de kerk na verdwenen alle historische gebouwen. Van de zestien omringende boerderijen werden twaalf verwoest en de rest raakte zwaar beschadigd. Troepen die de Canadezen aflosten plunderden in de dagen na de verovering 's nachts de overgebleven huizen. Het laatste overgebleven monument, de molen, brandde samen met omringende gebouwen af op 26 oktober 1945. Maar dat is historie, het dorp leeft weer en de herrijzenis van de v.v. Holwierde speelt een grote rol. De club heeft drie seniorenteams, een 7 tegen 7 veteranenteam en een dameselftal. Dit seizoen doet men ook met een JO-19-team mee aan de KNVB-competitie.

Zuidhorn kan tevreden zijn over de competitiestart. Tegen een gehandicapt SC Stadspark werd een redelijk eenvoudige zege behaald. De grote tegenvaller van de middag was de ernstige knieblessure van de betrouwbare verdediger Ronnie Spijkerman, hij zal mogelijk het hele seizoen niet meer in actie kunnen komen. Ook Thijs Zwarteveen ging in Groningen met een blessure naar de kant. Of hij inzetbaar is zaterdag, is afwachten. Robin van der Steege en Gideon Kooistra trainen weer voorzichtig mee, maar zijn nog niet aan wedstrijden toe.  Bart Brandts Buys gaat vrijdag op vakantie naar Australië, maar liefst een hele maand. Daar ontmoet hij teamgenoot Tom Spijkerman, die volgende week terugkeert uit ‘Down Under’. Kevin van der Kooi en Jasper van der Woude staan geblesseerd langs de zijlijn en zullen er nog lange tijd uit zijn.  Jos Schultinga en Jaap Jacobs hebben al twee doelpunten op hun conto en deze 1 op 1 reeks hopen ze nog een tijdje door te zetten.

Niet alleen coach Kees Bouma heeft een verleden bij Holwierde, ook doelman Marcel Groothof kent sportpark Katmis. Hij speelde in het seizoen 2006 – 2007 bij de roodwitten, toen getraind door Harmannus Horlings en na zijn ontslag door Marcel Hakkenboek. Waarschijnlijk heeft geen enkele speler buiten Marcel ooit tegen Holwierde gevoetbald.

De wedstrijd begint zaterdag om 15.00 uur en de scheidsrechter heet Blom.