Zuidhorn voor krachtproef naar Groen Geel

13 december 2018 22:15

Groen Geel en Zuidhorn treffen elkaar zaterdag voor de laatste competitieronde van 2018. Al voor het derde jaar zijn deze teams bij elkaar ingedeeld. In de vorige jaargangen won Groen Geel op Corpus den Hoorn, terwijl Zuidhorn op eigen terrein de sterkste was. Toen speelden beide ploegen nog in de Tweede Klasse.

Het verschil tussen de opponenten is slechts één punt, in het voordeel van Zuidhorn. Iets verder richting het Zuidoosten treffen Be Quick Groningen en SC Loppersum elkaar, een duel tussen de nummer 4 en 1.

Veel versterkingen voor Groen Geel
Groen Geel is sinds de spectaculaire opmars uit de zesde Klasse een team met veel kwaliteit, veelal wat oudere spelers, die na een bloeiende carrière iets minder willen trainen, eens een weekendje willen overslaan, maar nog veel te graag serieus willen voetballen met gelijkgestemden. Veel mannen kennen elkaar vanuit hun studententijd en vooral TKB en Be Quick Groningen zondag zijn hofleveranciers voor GG. Onder leiding van trainer Neal Haan, teruggekeerd na zijn vertrek in 2015, toen hij zijn club na 7 jaar hoofdtrainersschap verliet. Haan kan beschikken over de op papier waarschijnlijk sterkste selectie ooit. Daar heeft hij natuurlijk zelf een aandeel in gehad. Uit de selectie verdwenen Jos Beek en Koen Jans, beiden gingen naar Gorecht met trainer Robbie Wentink mee en ze staan op de laatste plaats in 1E.

Nieuw bij Groen Geel zijn dit seizoen Haaye Feenstra, zes jaar basisspeler bij ACV en daarvoor spelend voor BV Veendam. Op het middenveld heeft hij gezelschap van Jorco van Hezel, die vorig jaar met Harkemase Boys in de Derde Divisie speelde. Thomas Metzemaekers is ook nieuw en kwam van ACV, ook uit de Derde Divisie. Hij speelde drie jaar geleden met Jong Ajax een jaar in de Topklasse.

Johan Molenaar leidde jarenlang de defensie van de zondagtak van Be Quick. Jelle Teitsma, de enige basisspeler op leeftijd, was vele seizoenen lang de aanvalsleider van Drachtster Boys. Teitsma slachtte Zuidhorn vorig jaar, zo’n beetje in zijn eentje. Tonnis de Vries maakte ooit 21 goals in de Tweede Klasse namens The Knickerbockers en voetbalde met MSC in de hoofdklasse.

Indy Roode jongste basisspeler
Bijna alle spelers van GG zijn achter in de twintig, begin dertig, ervaren en nog sterk en lenig. Danny Kok en Matthijs Loer (allebei opgegroeid bij De Pelikanen in Appingedam) zijn de jongsten, maar ook niet vaak basisspeler. Keeper Indy Roode is met zijn 21 jaar eveneens een groentje, hij heeft de (ondankbare) taak doelman Vogel op te volgen.

Zoals gezegd, Neal Haan staat opnieuw aan de leiding van deze selectie, waar verplicht op de teamuitjes komen minstens zo belangrijk is dan op de training verschijnen. Jan Veenhof en Robbie Wentink waren in de tussentijd trainer, beiden weinig succesvol. Onder deze trainers eindigde GG als 14e, 12e en 11e en degradeerde twee keer. Onder de zelfbewuste Haan moet de weg omhoog weer worden gevonden. Dat gaat nog niet zo eenvoudig als velen dachten, bij de tegenstanders, maar ook bij Groen Geel zelf. In de bekercompetitie gaat het geweldig. Eersteklasser WVV en hoofdklasser Be Quick zondag werden uitgeschakeld. Een zeer knappe prestatie van GG, ook een teken van de verdere verzwakking van het zondagvoetbal, dat in de beker nog slechts een marginale vertegenwoordiging heeft.  In de competitie won de ploeg van Neal Haan met 13-0 van Holwierde, maar speelde ook gelijk tegen Glimmen en Mamio.

Kerstvakantie
Bij Zuidhorn was de teleurstelling afgelopen zaterdag groot. In de 88e minuut virtueel koploper, in de 90e minuut van 1 naar 3 punten achterstand op Loppersum. Achteraf moest Zuidhorn constateren dat Glimmen een sterke tegenstander was, die de remise ook wel verdiende. Hoe zuur ook, na een 3-1 voorsprong.

Zuidhorn lijkt toe aan kerstvakantie. Zoveel blessures gehad en dan nog meedoen om de bovenste plekken, het is werkelijk een compliment voor de vereniging en een teken van een brede selectie.

Afgelopen zaterdag liep Aart Sikkema een lichte hersenschudding op en brak Robin van der Steege een botje in zijn hand en hij staat met gips aan de kant.  Dit in gezelschap van Mathijs Balk (ook een hand in het gips), Ronnie Spijkerman (knie in het gips), Jasper van der Woude en Sietse Slagter, de laatste twee zijn verlost van een pleister van kalk. Jordi Schuiling kampt met een enkelblessure, net zoals Lars Striesenou. Bart Brandts Buys heeft dinsdag een spierblessure in de heup opgelopen en ook zijn inzet is twijfelachtig. Daan Kocken is weer hersteld van zijn hersenschudding en de elleboogblessure van Jos Schultinga is ook voorbij. Kevin van der Kooi traint weer mee, op 80 % weliswaar, maar dat is nauwelijks een bezwaar. Aan wedstrijden komt ‘Kief’ in 2018 niet meer toe. Zijn bijdrage bleef tot nu toe beperkt tot 2 bekerduels.

Duel tussen twee topschutters
Groen Geel versus Zuidhorn is ook de wedstrijd tussen de topscorers van de 3e klasse C. Jaap Jacobs van Zuidhorn heeft 18 x gescoord, Jelle Teitsma is tweede met 13 treffers. Beide mannen zijn samen 70 jaar, maar doelpunten maken verleer je blijkbaar nooit. Afgelopen dinsdag maakte Teitsma 1 doelpunt tegen GRC, een duel dat GG overigens met 4-2 verloor.

De arbiter die deze zo belangrijke wedstrijd in goede banen gaat leiden, is Anne Bijker en hij blaast om 15.15 uur voor het eerst wat lucht door zijn fluit.