Overzicht Zuidhorn 1e seizoenshelft 2018-2019 in cijfers

6 januari 2019 17:00

Zuidhorn staat na 12 wedstrijden op de 2e plaats. De achterstand op koploper SC Loppersum bedraagt 3 punten. Er zijn nu 12 ronden gespeeld en Zuidhorn heeft nog één tegenstander tegoed uit de ‘heenronde’. Dat is Be Quick Groningen, de ploeg die 4e staat en de eerste periode heeft gewonnen.

Zuidhorn pakte ‘thuis’ en ‘uit’ evenveel punten. Zowel op eigen terrein als op vreemde bodem werd 1 keer verloren, 1 keer gelijk gespeeld en 4 keer gewonnen.

De eerste periodetitel werd gewonnen door Be Quick. Daarna zakte de ploeg, die vorig seizoen als 5e eindigde, een paar plekken terug.

Zuidhorn maakte tot nu toe 39 doelpunten en alleen Groen Geel (45) scoorde er meer.

LTC doelman Jelle van der Veen is de minst gepasseerde keeper met slechts 14 tegengoals. Marcel Groothof moest 19 keer vissen.

Jaap Jacobs is overtuigend topscorer van 3C. Hij maakte al 20 doelpunten, een gemiddelde van 1,66 per wedstrijd. Jaap wordt gevolgd door Jelle Teitsma (Groen Geel), die aan de wedstrijd tegen Zuidhorn gescheurde enkelbanden overhield. In geheel district Noord (zaterdag en zondag) staat Jacobs op de gedeelde derde plek. De eerste twee van Noord spelen op zondag en lager dan de Derde Klasse. De topscorerslijst ziet er als volgt uit:

Zuidhorn heeft 4 bekerwedstrijden (Lycurgus, ONR, Niekerk en Noordster) gespeeld en daarvan 3 gewonnen en tegen Noordster na strafschoppen verloren. Ook in de bekerwedstrijden was Jaap Jacobs zeer productief.

De doelpunten van Zuidhorn in de bekerduels tot nu toe:

Naast de doelpuntenmaker is de man van de assist ook van groot belang, de voorzet, de laatste pass, de corner, de afgedwongen strafschop, enzovoort. Bij Zuidhorn is JAAP JACOBS voorlopig de koning van de assists, mede door de vele penalty’s die hij afdwong. De assistkoning van vorig jaar, WOUTER DE BOER, staat tweede. Het lijstje (betreft alleen de competitie):

In 12 competitiewedstrijden kreeg Zuidhorn 6 gele kaarten, 7 minder dan een jaar geleden halverwege het seizoen. De twee kaarten die Jos Schultinga kreeg, vielen in dezelfde wedstrijd en daarom kreeg hij ook rood. Rechtstreeks rood kreeg Zuidhorn niet. Je wordt bij 5 gele kaarten geschorst.

Gespeelde wedstrijden: Ruben Kooistra, Wouter de Boer, Stefan Smit, Martijn Smit en Jaap Jacobs speelden alle 12 wedstrijden (deels) mee. Jaap miste zelfs nog geen speelminuut.

Hieronder het overzicht van de 12 gespeelde competitiewedstrijden:

Tot slot, de trainingsopkomst, niet onbelangrijk. Tot nu trainden de mannen van de A-selectie 33 keer. Ook dit lijstje voert Jaap aan. Vast geen toeval.

Vanaf januari start de selectie weer met het puntenspel. De overwinningen in trainingspartijtjes leveren punten op en die houdt de trainer bij. Vorig seizoen werd Tom Spijkerman winnaar (0,5 punt voor Thijs Zwarteveen en Daan Kocken werd 3e). Eerdere winnaars zijn: Gideon Kooistra (2017) en Jordi Schuiling (2016). Winnen is een grote eer!

De spelers en begeleiders danken de trouwe supporters voor hun steun, bij thuis- en uitwedstrijden. De mannen die programmaboekjes verkopen, koffie in de rust, de velden keuren en klaar maken, de vereniging besturen, de opstellingen en doelpuntenmakers omroepen en al die andere vrijwilligers bedankt de A-selectie hartelijk.

De selectie en de begeleiders hebben vertrouwen in een goede tweede seizoenshelft. We hopen op minder blessures en verwachten lang mee te doen om de prijzen.

Met vriendelijke groet,
Kees Bouma