Aduard wacht geladen op vv Zuidhorn

7 februari 2019 0:00

Aduard ontvangt zaterdag de buurman, vv Zuidhorn. Zuidhorn is sinds afgelopen zaterdag koploper in 3C, weliswaar geflatteerd, omdat Loppersum twee wedstrijden afgelast zag worden. Aduard wil graag iets aan die koppositie van Zuidhorn doen, maar het versterken van de eerste plaats is absoluut niet waar men in Aduard aan denkt.

De wedstrijd begint een half uur later dan gebruikelijk in Aduard, namelijk om 15.00 uur. De arbiter van dienst is de heer Hofman uit Hoogezand.

Aduard staat er niet al te best voor, want de 13e plaats betekent aan het eind van het seizoen degradatie. En dat is niet wat de vertrekkende trainer Henk Alssema in zijn hoofd heeft. Grootegast en Mamio hebben slechts een puntje meer dan de paars gehemde Aduarders en bovendien heeft Grootegast een duel meer gespeeld. Aan de laatste competitiewedstrijd beleeft Aduard goede herinneringen. In Assen won men knap met 1-2 van Achilles 1894. Eerder won Aduard van Noordwolde en Holwierde, beide keren thuis. De overige 9 wedstrijden werden verloren. Aduard is de enige ploeg in 3C die nog geen enkele keer gelijk speelde. Glimmen, Grootegast en Mamio speelden al 4 keer remise.

Aduard traint regelmatig in Zuidhorn op hetzelfde sportpark
Aduard speelde in januari 1 oefenwedstrijd, tegen het Friese Anjum. De selectie van Alssema traint vaak in Zuidhorn, meestal op het andere kunstgrasveld, dan waar Kees Bouma met de mannen van de 1e selectie van Zuidhorn bezig is. Het eigen moerassige trainingsveld dwingt de ploeg van Alssema tot het uitwijken naar de buren.

In Aduard was vroeger een klooster.  Dit klooster van Aduard groeide uit tot het grootste en invloedrijkste van de Ommelanden. Op zijn toppunt bezat het meer dan 10.000 ha aan gronden, waarvan een deel in Friesland en Drenthe De voornaamste reden voor de enorme bloei van het klooster was dat men de ontginning en de afwatering van de woeste gronden serieus ter hand nam. De monniken groeven het Aduarderdiep, legden de Aduarderzijl aan en stichtten verschillende voorwerken (uithoven), de boerderijen die bij het klooster behoorden.

Het bekendste pand van het dorp is nu het restaurant ‘Onder den linden’, dat ook een Michelinster heeft mogen dragen.

Roy Kamps volgt Henk Alssema op
Trainer Alssema verlaat Aduard komende zomer na drie seizoenen. Hij zal vurig wensen, dat een tweede degradatie in die periode zijn team bespaard blijft. Alssema wordt trainer van SIOS, dat in de middenmoot van de 4e klasse staat.  Alssema wordt opgevolgd door Roy Kamps, nu trainer van Niekerk en ook al - in sportieve zin - een geplaagd man. Niekerk verloor afgelopen zaterdag met 1-9.

De belangrijkste spelers van Aduard zijn de doelpuntenmakers. Michel Haaksema (4), Jeffrey Eggens (5) en de 19-jarige Leon Smits (ook 4 treffers) namen het grootste deel van de productie tot nu toe voor hun rekening. Eggens en Smits scoorden vorig jaar respectievelijk 16 en 18 goals. Leon Smits debuteerde al op 15-jarige leeftijd in het 1e team.

Voor Zuidhorn ziet de ranglijst er prettiger uit. In verliespunten staat Loppersum weliswaar nog 3 punten voor, maar uiteraard moeten de Lopsters de afgelaste wedstrijden nog maar zien te winnen. Groen Geel, de ploeg met de beste selectie, samen met LTC, verloor zaterdag afgetekend in en van Glimmen. Op de website van het immer ambitieuze Groen Geel is geen letter over deze wedstrijd te vinden. LTC en Be Quick zijn ook nog volop in de race voor de bovenste plekken.

Zuidhorn kan grotendeels over dezelfde mensen beschikken als de afgelopen wedstrijd. Helaas ging Gideon Kooistra dinsdagavond door zijn knie. Hoe ernstig zijn blessure is, moet afgewacht worden. Ook de griep had dinsdag enkele slachtoffers in deze groep van jongemannen geëist.

De laatste keer dat Aduard tegen Zuidhorn werd gespeeld was in november 2016. Zuidhorn won moeizaam, zoals het ook in de thuiswedstrijd van deze jaargang, moeizaam won (3-2, treffers van Jaap Jacobs, Jordi Schuiling en Jos Schultinga). Toen, in 2016, werd het 0-1 en het enige doelpunt kwam, zoals zo vaak, van Jaap Jacobs. In 2016 trad de ploeg van Bouma nog met 6 dertigplussers (Groothof, Brandts Buys, Steenbergen, Jacobs en de inmiddels gestopte Bloem en Janse) aan. De verjonging van het eerste team gaat gestaag, maar onverdroten door. Afgelopen week waren Marcel Groothof en Jacobs de twee basisspelers ouder dan 27 jaar.

Familietwist: Kooistra versus Kooistra’s
Aduard tegen Zuidhorn is een derby, maar ook een familietwist. Bij Zuidhorn spelen de broers Ruben en Gideon Kooistra, terwijl de jongste telg van de ouders Matthias en Fokje bij Aduard speelt. Iddo is daar de eerste keeper. Vader Matthias is zonder twijfel voor zijn oudste twee zonen, want hij is elftaleider van het 1e team en bestuurslid van vv Zuidhorn. Moeders voorkeur is onbekend, hoewel ook zij een functie bij de groenwitten bekleedt.

Aduard zal geladen aan de start verschijnen, maar van Zuidhorn mag niets minder verwacht worden. In 3C staat met Groen Geel tegen Loppersum een zeer interessante topper op het programma.