Zuidhorn komt in stormbal niet langs Aduard 2000

10 februari 2019 13:30

Zuidhorn heeft in Aduard niet weten te winnen van de plaatselijke voetbalvereniging. Beide ploegen kwamen op een moeilijk te bespelen veld niet tot scoren. De beste kansen waren voor Aduard 2000.

De grootste handicap voor de acteurs was de keiharde wind die op het open veld in de lengterichting stond. Met de wind mee ging bijna elke bal te hard, met tegenwind waren de spelers al blij als het speeltuig niet terug woei. Robin van der Steege viel al snel uit met wederom een ernstige knieblessure.

Bij Aduard was Remco van Merode niet van de partij. Zuidhorn dacht na vorig weekend nog met de sterkste selectie - uitgezonderd de langdurig afwezigen - naar de buren te kunnen reizen. Maar daar kwam de afgelopen week verandering in. Marcel Groothof had andere verplichtingen, Jos Schultinga en Gideon Kooistra raakten op de training geblesseerd.

Zuidhorn begon met tegenwind en kreeg in de 1e minuut zo’n beetje de beste kans van de gehele wedstrijd. Jordi Schuiling bediende Jaap Jacobs, maar de snel uit zijn doel gekomen Iddo Kooistra behoedde zijn ploeg voor een snelle achterstand. Daarna greep Aduard 2000 het initiatief, geholpen door Zephyros, de god van de westenwind. Zuidhorn-doelman Lars Striesenou hield na 7 minuten Michel Haaksma knap van scoren af. Daarna brak het dramatische moment voor Robin van der Steege aan. Voor het eerst basisspeler in de competitie sinds 1 juni 2018, de wedstrijd tegen Hardenberg, en nu moest hij er na 11 minuten weer vanaf. Opnieuw knieproblemen en het seizoen zou wel eens voorbij kunnen zijn voor de 21-jarige centrumverdediger. Kevin van der Kooi, ook meer dan een half jaar geblesseerd geweest, kwam er voor hem in.

Het spel was niet om aan te zien, het deed pijn aan de ogen bij de talrijke toeschouwers. Aduard kreeg middels Guido Weening een kans, maar schoot van dichtbij naast. Aan de andere kant had Jan Peter Steenbergen een mooie aanname in huis na een voorzet van Tom Spijkerman, maar een succesvol vervolg bleef uit. Na een half uur brak Weening opnieuw door de weinig stabiele defensie van de koploper, maar Striesenou redde wederom bekwaam. Op slag van rust knalde Hugo ter Horst van een meter of 35 rakelings over.

Na de theepauze werd er voornamelijk op dezelfde helft gevoetbald. Zuidhorn drong aan, maar een gebrek aan spitsvondigheid en creatieve ideeën, de ontzettend moeilijke omstandigheden en het voor elke meter strijdende Aduard 2000 voorkwamen grote kansen voor de koploper. In de 52e minuut was Leon Smits van de thuisclub dichtbij de openingstreffer na balverlies van Kevin van der Kooi. Even later dwong Wouter de Boer aan de andere kant Iddo Kooistra (die tegen zijn broer Ruben speelde) tot een miraculeuze save op een schot van heel ver. Aduard was in de 60e minuut opnieuw dichtbij een voorsprong, na een pass van Smit en een scherpe counter verscheen hij alleen voor Striesenou, die opnieuw rustig bleef en redde.

Zuidhorn kreeg veel corners, maar het lukte Thijs Zwarteveen en Wouter de Boer maar sporadisch de bal goed voor het doel te brengen. Dat was vooral het gevolg van de windkracht 10, want de traptechniek van de twee jongemannen is meestal in orde. Iddo Kooistra stopte een vrije trap keurig en na 70 minuten de laatste kans voor de thuisploeg van trainer Henk Alssema. Lars Striesenou trapte half langs een hobbelende terugspeelbal en Bart Star kwam - weliswaar uit een lastige hoek - voor een leeg doel. Star trapte de bal naast, tot grote opluchting van de groenwitten en hun trouwe supporters. Enkele handsballen door Aduard-verdedigers werden als niet strafbaar weggewoven door de scheidsrechter.

Tom Spijkerman ging met liesklachten naar de dug-out van Zuidhorn. Met nog twee kopsterke spelers erbij - Daan Kocken en Bart Brandts Buys - hoopte trainer Bouma dat een zoveelste hoekschop van De Boer een keer goed zou vallen, maar het gebeurde niet. Jacobs sleurde ouderwets, maar ook hij kreeg geen echte kans. In de 86e minuut kwam een hoektrap via Jordi Schuiling op het hoofd van Brandts Buys, maar de routinier kopte over het doel van Kooistra.

Een minuut later stortte de prima leidende arbiter Derk Hofman uit Hoogezand ter aarde. Even werd gevreesd dat hij een ernstige blessure had opgelopen en Zuidhorn nog een keer terug moest komen voor de luttele speelminuten die nog restten, maar Hofman floot - op karakter - de wedstrijd uit. Zuidhorn drong aan, Aduard loerde op de tegenaanval en er gebeurde niets noemenswaardig meer.

SC Loppersum, de ploeg met de minste verliespunten in 3C, verloor niet geheel onverwacht van Groen Geel. Door de winst van LTC en de remise van Be Quick is het enorm spannend bovenin. Qua verliespunten zit de top 4 elkaar op de hielen: Loppersum 8, Zuidhorn 9, Groen Geel 10 en LTC 11. Be Quick, dat al een periodetitel op zak heeft, heeft 13 verliespunten.

Zaterdag speelt Zuidhorn thuis tegen SC Stadspark en Aduard 2000 uit bij Noordwolde.

Opstellingen:

Zuidhorn: Striesenou; S. Smit, Van der Steege (11: Van der Kooi), R. Kooistra, De Boer, T. Spijkerman (68: Brandts Buys), M. Smit, Zwarteveen, Schuiling, Jacobs, Steenbergen (74: Kocken).

Aduard: I. Kooistra; Van der Kamp, Ter Horst, Cruiming, Haaksema, Star (73: Huizinga), Linde (63: Baarda), Weening, Eggens, Smits.

Scheidsrechter: Hofman

Geel: Weening (Aduard 2000)