Zuidhorn weer niet verder dan gelijkspel tegen een laagvlieger

18 februari 2019 1:00

Zuidhorn heeft na het gelijke spel tegen Aduard 2000 ook niet weten te winnen van SC Stadspark. In een treurige wedstrijd kwamen beide ploegen één keer tot scoren.

Zuidhorn verdiende in de laatste minuut een strafschop na een overtreding op Robin Buursema, maar deze werd door de arbiter niet gegeven waardoor de wedstrijd net als vorige week in remise eindigde.

Zuidhorn kon niet met de sterkste opstelling beginnen. Door vakantie (Wouter de Boer, Thijs Zwarteveen, Robin van der Steege) en blessures (Jan Peter Steenbergen, Gideon Kooistra) stonden er mannen in de basis die dit seizoen nog niet eerder aan de start verschenen. Bij Stadspark ontbrak spits Arvin Knol.

23e goal Jaap Jacobs
Zuidhorn kreeg al snel een grote kans. Na een ingooi van Daan Kocken en doorkoppen van Jaap Jacobs schoot Jos Schultinga van 10 meter afstand ruim over de goal van de uitstekend keepende Cazemier. Na 12 minuten wees de scheidsrechter naar de penaltystip toen Stefan Smit de gevaarlijke spits Sjors van der Meeren tegenhield. De strafschop kwam er niet, want voor de overtreding stond de spits van Stadspark buitenspel en het terechte vlagsignaal van assistent Stigter werd gehonoreerd. Niet alle spelers van Zuidhorn konden  omgaan met de moeilijke omstandigheden: een hobbelig veld, een stevig spelende tegenstander en een lankmoedige arbiter. De eerste gele kaarten kwamen er en de teller stopte voor Zuidhorn op zes! Grotendeels voor commentaar op de leiding, iets wat zelden succes oplevert. Bij Stadspark mocht Gerard Hut de gehele wedstrijd overtredingen maken zonder dat er een sanctie volgde. Na een half uur kwam Zuidhorn op voorsprong. Een voorzet van Tom Spijkerman kwam terecht bij Jos Schultinga, zijn inzet werd gekeerd, maar die van Jaap Jacobs niet. Nadat een lobje van Jordi Schuiling net naast ging leek de rust met 1-0 aan te breken. Bart Brandts Buys gooide - uiteraard geheel onbedoeld - roet in het eten, want zijn onnodige en onnauwkeurige terugspeelbal kwam bij Ron Bethlehem en die gaf Marcel Groothof geen kans: 1-1.

Zuidhorn drukt wel, maar scoort niet
Na de doelwisseling trachtte Zuidhorn het niveau wat omhoog te krijgen, maar dat lukte niet. Jaap Jacobs testte verschillende malen de niet geringe kwaliteiten van de prima doelwachter. Daan Kocken kreeg in de 73e minuut een prachtige kans na een hoekschop en dat was het wel zo ongeveer. In de 85e minuut schoot Ruurd Jorna namens de bezoekers een vrije trap boven op de lat. Toen de klok op 90 sprong werd invaller Ruben Buursema net binnen het zestienmetergebied onderuit getikt door de ver uit zijn doel gekomen Gerben Cazemier. De leidsman bewoog zijn fluit naar de mond, maar hij floot niet. Blijkbaar had Zuidhorn haar sympathie verspeeld. Toen de spelers verontwaardigd reageerden op de niet gegeven penalty, floot de onpartijdige meteen af, de ruim te meten blessuretijd onbenut latend. Een zooitje gele kaarten volgde nog en de beide ploegen gingen ook niet bepaald als vrienden naar de kleedkamers. Een puntje, dat was het enige positieve dat Zuidhorn aan deze letterlijk zonnige, maar figuurlijk zwaar en zwaar bewolkte middag overhield. Twee weken geen competitieverplichtingen geven de selectie mogelijk weer wat frisheid en energie om mee te blijven doen in de top van 3C.

Opstelling:
Zuidhorn: Groothof; T. Spijkerman, S. Smit, R. Kooistra, Kocken; Van der Kooi (23: Scholtens), Schultinga (82: Buursema), Brandt Buys (75: Sikkema), Schuiling, M. Smit, Jacobs

Stadspark: Cazemier; Middel, Schuurman, Jorna, De Vries, Hut, van der Meeren, Van der Meer, Hill, Bethlehem

Geel: Stefan Smit, Tom Spijkerman, Daan Kocken, Kevin van der Kooi, Jos Schultinga en Aart Sikkema (allen Zuidhorn)