Cursus scheidsrechtersbegeleider bij vv Zuidhorn

6 maart 2019 3:00

De arbitragecommissie van vv Zuidhorn start in het voorjaar met een aantal acties om meer scheidsrechters, assistent-scheidsrechters en scheidsrechtersbegeleiders aan de club te binden. Een daarvan is het aanbieden van de cursus scheidsrechtersbegeleider.

Scheidsrechters en assistent-scheidsrechters zijn belangrijke mensen voor een club, maar zonder goede (scheidsrechters)begeleiders geen adequate beslissingen in het veld. Daarom zet vv Zuidhorn niet alleen in op werving, maar ook op begeleiding in de vorm van cursussen.

De begeleiding bestaat uit het voeren van begeleidingsgesprekken - waarin feedback een belangrijke rol speelt - en het geven van adviezen. De scheidsrechtersbegeleider vervult een voorbeeldfunctie. Bij scheidsrechters in opleiding is het van belang dat de begeleiding aansluit bij het cursusdeel van de opleiding. Van belang is dat de begeleiding positief bijdraagt aan het presteren van de scheidsrechter.

De begeleiding kan plaatsvinden voor en na de wedstrijd en in de rust. De scheidsrechtersbegeleider probeert door te luisteren, het stellen van (open) vragen en doorvragen de scheidsrechter te laten reflecteren op het eigen handelen.

Het doel van de cursus scheidsrechtersbegeleider is tweeledig. Aan de ene kant wil de arbitragecommissie de huidige arbitrage begeleiden en verder opleiden. Aan de andere kant wil de commissie graag de onervaren jeugd stimuleren om de fluit ook ter hand te nemen. Door het aanbieden van ondersteuning en begeleiding hoopt zij deze jeugd meer kans te geven om in te stromen, waardoor uiteindelijk ook het aantal nieuwe pupillen scheidsrechters toeneemt.

De cursus scheidsrechtersbegeleider wordt door de KNVB in twee avonden gegeven in ons eigen home en start in het voorjaar. Wil je ook deze gratis cursus volgen geef je dan op via: [email protected]. Graag tot ziens!