Zuidhorn voor lastig karwei naar Glimmen

12 april 2019 16:15

Zuidhorn gaat zaterdag als lijstaanvoerder naar het mooie dorp Glimmen om daar de plaatselijke voetbaltrots te bestrijden. De eerste wedstrijd tussen beide ploegen eindigde in een gelijkspel, Glimmen kwam vlak voor tijd op 3-3 na een 3-1 achterstand.

Glimmen doet het goed in de Derde Klasse C. Het verloor in de laatste 7 wedstrijden slechts 1 keer, afgelopen zaterdag van Noordwolde. Een week eerder won Glimmen met 1-7 bij Stadspark en in februari versloeg men op eigen terrein Groen Geel met 4-1.

De laatste keer dat beide teams elkaar bestreden op het terrein van Glimmen was in juni 2015. Zuidhorn en Glimmen waren respectievelijk als 3e in 3C en als 2e in 3D geëindigd en troffen elkaar in de beslissende ronde van de nacompetitie. Zuidhorn was twee keer sterker en promoveerde, Glimmen bleef derdeklasser.

Glimmen is een betrekkelijk kleine vereniging in een dorp (1.600 inwoners) waar hockey ook populair is. Glimmen is een jonge vereniging, van 1967. Na vele jaren in de zogenaamde kelder (de vroegere afdeling en de 5e en 6e klasse van de KNVB) van het amateurvoetbal te hebben gevoetbald kende Glimmen vanaf 2007 een sterke en onverwachte opmars. Vier promoties in zeven jaar tijd brachten Glimmen in de Tweede klasse. Het zal ongetwijfeld te danken zijn aan een gouden generatie, want aan betalen doet men in Glimmen niet. De broers Rick (36 jaar) en Tim (34) Oosterhof zijn exponenten van die sterke generatie. Ze spelen al vanaf het begin van deze eeuw in het eerste van Glimmen. Tim scoorde in 17 jaar 378 competitiedoelpunten, een gemiddelde van meer dan 22 per seizoen. Ongekend! Tim Oosterhof is immens clubtrouw. Vele verzoeken heeft hij naast zich neergelegd en altijd bleef hij zijn club trouw. Broer Rick (88 goals) speelt vlak achter hem en is ook belangrijk. Hetzelfde geldt voor de broers Tim en Max Blaauw, ze spelen ook al lang in het eerste.

Glimmen heeft een ervaren ploeg. Trainer is Patrick Beek, voorheen actief bij Veendam 1894 en Gasselternijveen. Beek vertrekt over een paar maanden en wordt opgevolgd door Jorick de Haan. Beek wordt hoofdtrainer van Klazienaveen, geen onbekende club voor Zuidhorn (vier keer verloren in de twee vorige seizoenen). Glimmen kan zaterdag Jim van Weerden niet opstellen, hij kreeg een rode kaart tegen Noordwolde.

Zuidhorn kan terugkijken op een geweldige wedstrijd tegen Groen Geel. De 2-1 zege was een schamele afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Maar die mooie prestatie zegt niets over de komende wedstrijd. Glimmen zal een moeilijke tegenstander zijn. Trainer Kees Bouma kan weer een beroep doen op Jaap Jacobs, maar de jongeman die hem zaterdag zo knap verving, Milan Stad (18 jaar) heeft aan zijn eerste basisplek een blessure overgehouden. Gideon Kooistra en Tom Spijkerman zijn deze week met de looptraining begonnen, na hun fikse blessures.

De wedstrijd Glimmen versus Zuidhorn wordt geleid door arbiter Wentink en begint om 14.30 uur.