Zuidhorn heeft winst op Mamio nodig om in de titelrace te blijven

19 april 2019 2:15

Dinsdagavond waren de gedachten van spelers en trainer meer bij de inhaalduels van de Derde Klasse C dan de partij waarmee de training werd afgesloten. Matthias Kooistra en Arend Jan Zwarteveen (op locatie op Corpus den Hoorn) hielden de standen nauwgezet bij.

Na 86 minuten voetballen stond het gelijk bij zowel Groen Geel - LTC als SC Loppersum - Achilles 1894. Een gouden avond leek in de maak voor de ambitieuze spelesrgroep van Zuidhorn. Zoals zo vaak sloegen de grootste concurrenten in de slotfase keihard toe. LTC won, Loppersum won, de kans op het kampioenschap heeft Zuidhorn niet in eigen hand gekregen/kunnen nemen. Zaterdag komt Mamio naar het Johan Smitsportpark. Voor Zuidhorn is er maar één optie: winnen. De mannen uit de stad Groningen hebben nog een paar puntjes nodig om zich veilig te weten en zullen zich ongetwijfeld hevig verzetten. Mamio treft in het restant van de competitie nog Aduard en FC Grootegast en kan zich overigens in die wedstrijden naar definitief klassenbehoud spelen.  Zuidhorn tegen Mamio begint om 15.00 uur.

Mamio bekend op alle velden
Elke Noordelijke amateurvoetbalvolger kent Mamio. Het is een kleurrijk gezelschap dat uit Selwerd komt, veel Surinamers en mannen met een multiculturele achtergrond. Bij Mamio gaan veel dingen anders dan bij hun tegenstanders, het ruikt anders, het voelt anders, de warming-up gaat anders, het veld is anders, maar Mamio kent altijd een stel goede, technisch bekwame en fysiek sterke spelers. Elftalleider Bennie Borghuis zorgt ervoor dat het organisatorisch goed verloopt en verder maken de manen veel voetbalplezier. Hoewel, aan verliezen heeft óók Mamio een bloedhekel.

Mamio heeft de meeste doelpunten tegen van alle ploegen uit 3C. Zeven van 60 tegengoals kwamen van Zuidhorn, dat de eerste wedstrijd met 7-1 won. Mamio heeft al 42 keer gescoord en dat is meer dan zeven tegenstanders.

De huidige topscorer van Mamio is Angelo Florencia. De 31-jarige spits heeft veel ervaring op een hoger niveau. Hij speelde met PKC en (jarenlang) met GVAV Rapiditas in de Eerste Klasse. Florencia scoorde al 13x. Mamio, met prachtige namen als Tweeboom en Kleinmoedig in de selectie, is zeker geen jonge ploeg. Kenneth Slijngaard, jarenlang een speersnelle vleugelspits bij onder meer PKC en GVAV Rapiditas, is al 42 jaar, maar elke week nog gevaarlijk. De tweede man op topscorerslijst is Sherminho Cadeau. De aanvallende middenvelder speelde met Velocitas een paar jaar in de Eerste Klasse.

Mamio speelde deze jaargang onder meer gelijk tegen Be Quick,  Groen Geel en LTC en verloor onverdiend in de 90e minuut in de uitwedstrijd tegen Groen Geel. Geen te onderschatten tegenstander, zeker niet voor Zuidhorn.

Is Ruben Kooistra opgewassen tegen Angelo Florencia? Maakt Jacobs zijn 29e?
De mannen van trainer Bouma kunnen terugkijken op een mooie 5-1 overwinning op Glimmen. Het geluk was deze keer geen vijand van Zuidhorn, vooral door een knullig eigendoelpunt van Glimmen, dat de 1-2 opleverde. Zaterdag zal waarschijnlijk dezelfde selectie beschikbaar zijn om de mannen van trainer Postema te bestrijden. Mogelijk is Milan Stad weer inzetbaar, verder is er van het blessurefront geen nieuws. Gideon Kooistra, Sietse Slagter, Jasper van der Woude en Tom Spijkerman zijn nog niet aan duels en partijtjes toe en Ronnie Spijkerman nog niet eens aan rennen.  Gaat Jaap Jacobs zijn 29e goal van het seizoen maken? Kan Marcel Groothof de nul houden? Is Ruben Kooistra opgewassen tegen Florencia? En kan Wouter de Boer veteraan Slijngaard bijhouden? Allemaal vragen waar rond de klok van vijf een antwoord op gegeven kan worden.  De leiding is in handen van scheidrechter Peter van der Born.

De grote concurrenten van Zuidhorn beginnen om half 3 aan hun wedstrijd.  SC Loppersum ontvangt Noordwolde, LTC gaat naar DVC Appingedam en Groen Geel gaat dezelfde regio bezoeken om nog even door te rijden naar Holwierde.

Na zaterdag is Zuidhorn twee weekenden vrij van competitiewedstrijden. Donderdag 25 april oefent het team tegen Velocitas.