Zuidhorn gaat naar Noordwolde met maar één opdracht

10 mei 2019 16:15

Zuidhorn treedt zaterdagmiddag aan in en tegen Noordwolde. Voor de thuisclub staat er niet veel meer op het spel, slechts een theoretische kans op de derde periode rest voor de mannen van trainer Simon Schuil. Zuidhorn heef nog zich op de titel, de kans wordt door de sterke serie van Loppersum en LTC elke week iets kleiner, maar in voetbal kan van alles gebeuren, dat heeft de Champions League in de afgelopen week weer eens aangetoond. Zuidhorn kan zich zaterdag wel definitief plaatsen voor de nacompetitie om promotie.

Met een beetje meer fortuin had Noordwolde een stuk hoger kunnen staan dan de 8e plaats. Zeven keer gewonnen, 11 keer verloren, vijf keer gelijk en toch een positief doelsaldo (52-50), dat zegt iets over het verloop van het seizoen tot nu toe. Noordwolde verloor vaak met 1 doelpunt verschil, verspeelde regelmatig in de slotfase een voorsprong of een gelijkspel. Met name de top-5 heeft het zwaar gehad tegen Noordwolde. Groen Geel won twee keer met 4-3, beide keren nadat het team van aanvoerder Marco Vos op voorsprong had gestaan. LTC speelde thuis met 3-3 gelijk tegen Noordwolde en won vorige week moeizaam met 1-2. Loppersum won met 2-3 en 2-1 en beide keren werd de wedstrijd in de eindfase beslist. Be Quick verloor met 4-2 en ook Zuidhorn had het in de eerste wedstrijd moeilijk. Vlak voor het eindsignaal maakte Thijs Zwarteveen de winnende goal.

Silvan Havinga maakte al 20 doelpunten
Topscorer van Noordwolde is Silvan Havinga, hij maakte er al 20. Niets bijzonders voor Silvan, want vorig jaar stopte de teller op 24. Havinga speelt al meer dan 12 jaar in het 1e team. De vleugelspitsen Hylkema en Wijnstra staan op 7 en 6 treffers. De al genoemde Marco Vos, centrumverdediger en getooid met de bijnaam ‘Bosnische slager’ scoorde 5 keer tot op heden. Bij een achterstand wordt hij naar voren gestuurd en zorgt dan altijd voor gevaar.

De voetbalvereniging Noordwolde bestaat uit een hechte groep jongemannen, die vrijwel allemaal roots in Zuid- of Noordwolde hebben liggen. Simon Schuil is de trainer. Hij is opgegroeid bij Omlandia. Zijn vader, Schuil senior, schopte het tot arbiter in de hoofdklasse. Simon Schuil jr. was eerder oefenmeester bij De Fivel.

Noordwolde is een heel klein dorpje en ook het aangrenzende Zuidwolde is met ruim 1200 inwoners niet groot. Het dorp heeft een bijzondere kerktoren, in de vorm van een ui, die je verder nergens in de provincie Groningen tegenkomt. Wolde is afgeleid van woud, een ongeëxploiteerd bos. Enigszins terzijde, horn van Zuidhorn betekent hoek, het einde van een 5 kilometer lange kleileemrug.

Zuidhorn met drie zeges op rij in goede vorm
Zuidhorn won de laatste drie competitieduels en kan met een redelijk fitte selectie afreizen. Jan Peter Steenbergen ontbreekt door problemen aan zijn achillespees. Van het lange rijtje langdurig geblesseerden weinig goed nieuws. Gideon Kooistra zal definitief niet meer in actie komen en Robin van der Steege is opnieuw door zijn knie gegaan. Verheugend waren de eerste loopoefeningen op het trainingsveld van Ronnie Spijkerman. Hij liep daar samen met zijn broer Tom, wiens herstel maar moeizaam vordert. Reservekeeper Pascal de Vries, Sietse Slagter, Mathijs Balk en Jasper van der Woude zullen niet meer aan voetballen toekomen deze jaargang. Desondanks kon er dinsdag nog negen tegen negen worden gevoetbald tijdens de partij, een bewijs van de ruime selectie van Zuidhorn.

De wedstrijd begint om half 3. De leiding is in handen van de geroutineerde Wouter Bouw uit Peize.

SC Loppersum gaat op bezoek bij Mamio en LTC ontvangt stadgenoot Achilles 1894.