Voor Zuidhorn breekt met uitwedstrijd tegen Holwierde spannende slotfase aan

17 mei 2019 16:00

Zuidhorn heeft nog steeds titelkansen en kan die alleen maar levend houden door de laatste twee wedstrijden te winnen. Zaterdag moet dat dan gebeuren in en tegen Holwierde. Alle wedstrijden in 3C beginnen om 15.00 uur en het duel in Holwierde wordt geleid door een ervaren arbiter: Rotmensen.

Robbie ten Hove is de topscorer, slechts 18 jaar
Holwierde is al veilig en dat is een knappe prestatie voor de ploeg die twee jaar geleden nog in de 5e klasse speelde. Na twee promoties was handhaving het doel voor de mannen van Eddy Tuik. Holwierde pakte 7 punten uit de laatste drie duels door twee overwinningen (op Groen Geel en DVC Appingedam) en een gelijkspel tegen Glimmen. De 18-jarige Robbie ten Hove is topscorer met 8 treffers. De naam Ten Hove speelt sinds mensenheugenis een grote rol bij Holwierde. Onder het voorzitterschap van Bert (een oom van Robbie) speelde Holwierde vanaf het begin van deze eeuw twaalf jaar lang in de 1e Klasse en vaak bovenin. De promotie naar de 1e klasse werd bereikt in het jaar 2000, toen de huidige Zuidhorn-trainer coach van Holwierde was.

Van de 1e klasse naar de 5e klasse
Holwierde verloor in 2012 het sponsorschap van Ten Hove en daarmee ook veel goede spelers. De club moest het standaardelftal zelfs terugtrekken en na een paar jaar opnieuw beginnen in de Vijfde Klasse. Met succes, immer onder leiding van Eddy Tuik en altijd met jongens uit het dorp, uit Bierum en uit het aangrenzende Delfzijl. Tuik is naast trainer ook bestuurslid, tevens is hij één van de beste voetballers die Holwierde ooit heeft voortgebracht.

Zuidhorn raakte Daan Kocken kwijt
Zuidhorn heeft de laatste weken goed gepresteerd met vier zeges op rij en 15 doelpunten in de laatste drie wedstrijden, elke week 5. Helaas kan de ploeg zaterdag niet met dezelfde opstelling spelen. Daan Kocken raakte dinsdag opnieuw geblesseerd aan zijn knie, sneu voor de jongeman, die zo hard getraind heeft om na zijn kruisbandblessure terug te komen. Het is de zoveelste knieblessure, die dit seizoen Zuidhorn treft. Jaap Jacobs was donderdag ziek en zijn meespelen is onzeker. Hij wil graag meedoen om zijn topscorerstitel veilig te stellen, Jacobs maakte er al 30! Jan Peter Steenbergen is geblesseerd en Aart Sikkema moet werken. Tom Spijkerman zit voor het eerst sinds 16 februari (Stadspark thuis) weer bij de selectie, maar hij is niet fit genoeg om te beginnen.

Zuidhorn is afhankelijk wat betreft de titelkansen van LTC en Loppersum. LTC ontmoet SC Stadspark en Loppersum ontvangt Glimmen. In de laatste reguliere speelronde treedt Zuidhorn op eigen terrein aan tegen Loppersum en moet LTC naar nummer vier, Be Quick.

Nacompetitie
Mocht Zuidhorn er niet in slagen als 1e te eindigen dan speelt het nacompetitie. De tegenstander is nog onbekend. De hoogst eindigende nacompetitiedeelnemer uit 3C speelt (thuis) tegen de laagst eindigende periodekampioen uit 3D, dat zou als vervangende winnaar Hoogeveen kunnen zijn. Eindigt Zuidhorn niet bovenaan, maar ook niet als tweede, dan speelt het (uit) tegen de nummer 12 uit 2J. Dat is momenteel Klazienaveen, maar het kan ook heel goed NEC Delfzijl, DZOH of FC Meppel worden.

Voor promotie moeten er drie rondes succesvol worden afgelegd.