vv Zuidhorn doneert voetbaltenues aan school in Gambia

22 september 2019 23:00

Het afgelopen seizoen heeft vv Zuidhorn ‘oude’ kleding en materialen ingezameld en gedoneerd aan een school in Gambia. Inmiddels voetballen twee van de vier teams van deze school in onder andere het groen-wit van vv Zuidhorn.

In het kader van het pas opgerichte kledingfonds wordt aan door onze vereniging  afgedankte en nog bruikbare tenues een nieuwe bestemming gegeven via een goed doel. Een mooi initiatief dat al jaren bestaat, maar waaraan niet eerder op deze manier aandacht is besteed. Het afgelopen seizoen was het goede doel een school in Gambia. Vanaf dit seizoen wordt jaarlijks door het bestuur bepaald aan welk goede doel kleding wordt gedoneerd.

Zoals uit onderstaande bijdrage van Jan Wilken blijkt, is vv Zuidhorn een van de voetbalverenigingen uit de regio die het 'Gambia-project' heeft gesteund. Jan Wilken is woonachtig in Tolbert en gaat regelmatig naar Gambia, waar hij inmiddels een aantal mensen heeft leren kennen en waar hij via de Stichting Goods for Gambia voetbaltenues en voetbalschoenen naar toe laat brengen.

Vanuit vv Zuidhorn waren Dirk Jan Vellinga, Erik Kapma en Hans Tuk betrokken bij de herbestemming van onze afgeschreven voetbaltenues. Via hen is deze gebruikte kleding van het afgelopen seizoen bij de juiste personen van de stichting terecht gekomen. De stichting op haar beurt heeft de goederen uiteindelijk op transport gezet naar Gambia.

Heb je vragen over het 'Gambia-project' of over de herbestemming van vv Zuidhorn-kleding in het algemeen, dan kun je contact opnemen met Dirk Jan Vellinga. Dat geldt ook als je gedragen en nog goed bruikbare voetbalschoenen over hebt. Daarvoor hebben wij altijd een goede herbestemming, binnen of wellicht buiten onze vereniging.

Voor meer informatie over de stichting die verantwoordelijk is voor de centrale inzameling en verzending van de goederen naar Gambia klik hier.

Bijdrage Jan Wilken
“Mijn naam is Jan Wilken en ik woon in Tolbert. Wij gaan al de nodige jaren met vakantie naar Gambia en hebben daar een aantal mensen leren kennen. Zo ook ene Lamin Moses. Tijdens een gesprek bleek, dat hij zich inzet voor kinderen en mensen met een handicap. Voetballen is niet alleen een passie voor veel kinderen in Nederland, maar ook in Gambia. Groot probleem is de aanschaf van tenues en schoenen. Is simpelweg te duur. Gezinnen moeten, als er al werk is, rondkomen van 40 euro in de maand. Moses heeft contacten met een school in Kani Kunda, ongeveer 200 km van de hoofdstad Banjul. In de toeristische area aan de kust worden veel scholen en verenigingen geholpen, maar zodra je daar buiten komt is er nauwelijks hulp. De school heeft vier teams; ondertussen zijn twee teams in tenues gestoken, door vv Zuidhorn en VEV’67 uit Leek. Binnenkort komt Winsum er ook bij. De bedoeling is, dat wij in februari 2020 weer naar Gambia gaan en met Moses ter plaatse gaan kijken. De tenues en schoenen sturen wij via de organisatie Goodsforgambia in Hoogeveen naar Gambia en doordat het naar een bekend persoon gaat, is er absolute zekerheid dat alles op de goede plek terecht komt. Namens de Gambiaanse jeugd, bedankt!”

Sfeerimpressie van de onlangs overhandigde vv Zuidhorn kleding en materialen