Kampioenskandidaat een maatje te groot

27 oktober 2019 18:15

FC Burgum kwam zaterdag op bezoek in het Johan Smitpark en zo speelde de nummer één tegen de nummer twee van de nog jonge ranglijst. De kraker van het weekend in de 2e klasse I.

De verwachtingen van onze supporters waren hoog gespannen, want bij winst zouden er goede zaken gedaan kunnen worden voor de 1e periodetitel. Het is de vraag of deze verwachtingen reëel zijn. De promovendus moest aantreden tegen de gedoodverfde kampioenskandidaat. Toen scheidsrechter Oostwoud floot voor de aftrap werd de intentie van de mannen van Henk Konings meteen duidelijk; ze sprintten al over de middellijn richting de goal van Striesenou voordat Zuidhorn de bal had gespeeld. De scheids moest direct ingrijpen en de aftrap opnieuw laten nemen.

Ondanks deze intenties waren de eerste kansen toch voor Zuidhorn. Na een misser van het centrale duo kon Jaap Jacobs de bal oppikken maar keeper Patrick van der Velde voorkwam een doelpunt. Nog geen minuut later kon Thijs Zwarteveen de bal, wederom na een foutje van de verdedigers, te pakken krijgen. Ook nu was de keeper een sta in de weg. In de 8e minuut speelde Thijs Zwarteveen de bal op Jaap Jacobs die vervolgens een dieptepass gaf op de doorgelopen Zwarteveen, maar het lukte de talentvolle speler niet de keeper te passeren.

Na een kwartier spelen kregen de mannen in het oranje, waar de voetbalervaring vanaf straalde, steeds meer grip op de wedstrijd. Cor Pieter Pander speelde daarin een belangrijke rol. De linksback kwam veelvuldig op en dat zorgde direct voor gevaar voor de goal van Striesenou. Trainer Pontjodikromo had geen wijzigingen in zijn elftal doorgevoerd. Zijn mannen kwamen maar moeilijk aan het voetballen toe en dat was vooral de verdienste van Burgum. De middenvelders maakten het Martijn Smit, Jordi Schuiling en Thijs Zwarteveen onmogelijk het voor hun bekende spel te spelen. Daarnaast zetten de voorwaartsen goed druk op de verdediging. Gevolg hiervan was dat in de eerste helft vooral de lange bal werd gespeeld.

Dit was niet het juiste recept om tot doelpunten te komen. Burgum was bij een andere dokter geweest en die had wel het juiste recept uitgeschreven, zo bleek. Nadat Ruben Kooistra in de 30e minuut een corner onschadelijk had gemaakt, volgde direct weer een hoekschop. In plaats van de bal te bezorgen bij Jos Schultinga, die bij de eerste paal klaarstond, schoot Wouter de Boer de bal in eigen doel en zo werd het 0-1.

De groen-witten gingen niet bij de pakken neerzitten. Nog geen twee minuten later was het Thijs Zwarteveen die de bal via het hoofd klaarlegde voor Jaap Jacobs. Maar het was niet de middag van Jacobs; de uitstekende doelman Van der Velde verwerkte het schot tot corner. Zuidhorn schakelde fysiek een tandje bij, maar ook dat mocht niet baten. Het leidde niet tot grip op de wedstrijd maar wel tot gele kaarten, die deze middag wel wat aan één kant vielen. Mogelijk was de scheidsrechter geïmponeerd door het kabaal en theater dat de ervaren spelers lieten horen en zien.

Nog voor rust kwam Burgum op 0-2, doordat een foutje van Ruben Kooistra bij de middellijn werd afgestraft. Burgum schakelde om als een achttrapsautomaat en zo wist Yorn Sikkenk keeper Striesenou te verschalken.

Na de theepauze probeerde de thuisploeg de wedstrijd te kantelen door minder de lange bal te spelen en de spitsen meer via de combinaties te bereiken. Maar Burgum anticipeerde hier goed op en liet daarmee zien veel 1e klas ervaring in de ploeg te hebben. Burgum had de wedstrijd in de tweede helft dan ook onder controle, wat overigens niet tot veel kansen leidde.

In de 65e minuut bracht trainer Pontjo de van een blessure herstelde Ruben Buursema voor Jos Schultinga. De boomlange aanvaller liet met een geweldig schot zien een neus voor goals te hebben. Zijn schot ging rakelings naast. Inmiddels had ook Ruben Kooistra het speelveld verlaten. Maycon Kuiper kwam het middenveld versterken, Brian Tefi zakte een linie en Stefan Smit kwam centraal te staan. Dat Stefan Smit nog in het veld stond was overigens te danken aan de scheidsrechter, die hem in de eerste helft spaarde na een charge van achteren op een tegenstander.

Het spelbeeld veranderde er niet door. In de 75e minuut werd Brian Tefi na een corner in de lucht afgetroefd door Abe Koopmans en die kopte de 0-3 binnen. Trainer Konings dacht de punten binnen te hebben en ging wisselen. Zijn beide spitsen werden vervangen door verse krachten, maar deze spelers bleken geen versterking. Zuidhorn zette het laatste kwartier aan en dat had resultaat.

Na een assist van Maycon Kuiper kon Thijs Zwarteveen in de 86e minuut de nul van het scorebord poetsen. In de 90e minuut had de scheidrechter de bal op de stip kunnen leggen na een overtreding op Jaap Jacobs, maar arbiter Oostwoud zag het anders. In de blessuretijd waren er nog wat kleine kansen om de 2-3 te maken, maar Burgum had ook nog verder uit kunnen lopen. Na 94 minuten was het in de ogen van de scheidsrechter genoeg geweest en hij floot de kraker ten einde.

Deze middag werd duidelijk dat Burgum de kampioenskandidaat is; een goed voetballende ploeg met de nodige ervaring en met voor elke positie een speler met veel voetbaltechnische en tactische kwaliteiten. Deze kampioenskandidaat was een maatje te groot voor vv Zuidhorn. Geen schande om van te verliezen.

De volgende wedstrijd gaan we de grens weer over, naar SC Stiens. Ook geen makkelijke tegenstander, want deze middag wisten ze tien kilometer verderop VEV’67 met 0-2 te verslaan. Maar met twaalf uit zes doet Zuidhorn het prima als promovendus en kan het vrijuit voetballen. Het kan het daarnaast Stiens ook moeilijk maken in hun race naar het kampioenschap.