Be Quick Dokkum wint nipt van groen-wit tiental

24 november 2019 15:45

Om halfdrie trapten Be Quick Dokkum en Zuidhorn af voor een beide belangrijke wedstrijd in de 2e klasse I.

Direct na de aftrap lieten de beide ploegen zien dat discriminatie niet thuishoort op de sportvelden, een belangrijk statement. Daarna werd er weer tegen de bal getrapt, waarbij beide ploegen verzorgd voetbal lieten zien. Dit leidde niet tot veel kansen; pas na tien minuten was er de eerste kans voor Zuidhorn. Een voorzet van Ruben Kooistra, deze keer rechtsback, werd net voor de voeten van Thijs Zwarteveen weggehaald, waardoor hij keeper Kooistra niet kon beproeven. Kort daarna was het een voorzet van Jaap Jacobs waar Milan Stad net niet zijn rechtervoet tegen aan kon krijgen. Een schot van Brian Tefi ging via een speler van Be Quick naast. Be Quick verdedigde en loerde op de counter via de snelle Frits Veenema. Na een kwartier werd hij via een lange bal in stelling gebracht, Ronnie Spijkerman zou met behulp van het tricot hem tot staan hebben gebracht. Scheidsrechter Eerhart uit Leeuwarden bestrafte het met een vrije trap en geel.

Zuidhorn kreeg steeds meer overwicht, het was een steekbal van Jordi Schuiling die Thijs Zwarteveen een op een voor de keeper zette. In Stiens probeerde hij het via een lob, deze keer met een schot in de korte hoek, maar ook nu voorkwam de keeper een doelpunt. Daarna volgde de grootste kans van de eerste helft, een voorzet van de achterlijn van Ruben Kooistra werd door Jaap Jacobs tegendraads ingekopt, maar met een geweldige reflex voorkwam de ervaren keeper een verdiend doelpunt.

Brian Tefi liet na een half uur spelen zijn armen spreken, Jaap Jacobs kopte de bal voor de voeten van Milan Stad, maar die kon in de kluts niet tot scoren komen. De mannen van Dick Sangers bleven gevaarlijk via de counter, waarmee ze probeerden het centrale duo Ronnie Spijkerman en Wouter de Boer te verrassen.

De 35e minuut was een cruciale die middag op het Johan Smitpark. Een steekbal bereikte Frits Venema, die wegdraaide bij Ronnie Spijkerman en hem dwong tot een achtervolging. Via een sliding ontfutselde hij de bal, Venema ging neer… De grote schare trouwe supports hield de adem in… Er was echter één die de adem niet inhield, maar via een voorgevormd stuk plastic uitblies. Een vrije trap en wederom geel. De groen witte brigade moest vanaf dat moment met tien man verder. Het zat de debutant in de tweede klasse wederom niet mee. Trainer Pontjo zette Brian Tefi in het centrum en zijn spelers rechten de rug voor het vervolg. Voor de rust was er nog een schot van Stefan Smit, maar dat was een eenvoudige prooi voor de keeper van de friezen.

Na de thee begonnen de beide ploegen in dezelfde opstelling. Zuidhorn nam het initiatief, ondanks een man minder. Dit leidde niet tot grote kansen. Milan Stad wist Jaap Jacobs te bereiken, maar via een verdediger ging de bal naast. Trainer Sangers wisselde de licht geblesseerde Van der Weg en Ynte Koopal nam zijn plek in. Zijn eerste actie was met de mond, waarmee hij liet blijken het niet eens te zijn met een besluit van de scheidrechter: geel.

In de 65e minuut wisselde ook trainer Pontjo; Tom Spijkerman kwam voor Ruben Kooistra. Nog geen minuut later was het Koopal die vanaf rechts de bal kon voorzetten waarna Rudolf Banga ongehinderd de bal achter keeper Striesenou kon koppen, 0-1. Na dit doelpunt zakte Be Quick in en richtte zich op het verdedigen van de voorsprong. Om Zuidhorn af te stoppen moesten Piet Raap en Frits Veenema het bekopen met een gele kaart. Met Sietse Slagter voor de moegestreden Jordi Schuiling probeerde Zuidhorn de gelijkmaker te forceren. Maar met een man minder kon Zuidhorn de blauw gele muur niet slechten en trok Be Quick de 0-1 na negentig minuten over de figuurlijke streep.

De zure smaak werd na afloop in de kantine weggedronken. De supportersvereniging van vv Zuidhorn had namelijk Sytse Scheeringa en Brand Bos gecontracteerd voor respectievelijk het Groningse lied en het Rad van Fortuin. Zo werd er na de wedstrijd toch flink gelachen en genoten van de Groningse troubadour en was het nog lang gezellig in de kantine van de Quick Silver S. Volgende week een nieuwe ronde en een nieuwe kans; Groningen gaat naar Friesland, de mannen in het groen-wit treden dan aan tegen Zwaagwesteinde.