Zuidhorn klopt Kollum (incl. fotoverslag)

8 december 2019 11:15

Gisteren kwam Kollum op bezoek in het Johan Smitpark, de laatste thuiswedstrijd van de mannen in het groen-wit voor de winterstop. Het verschil op de ranglijst was twee punten in het voordeel van de Friezen.

De inzet van Zuidhorn was deze middag om Kollum voorbij te streven en zich daarmee te nestelen in de top van de tweede klasse. De opstelling was ten opzichte van de week ervoor op enkele posities gewijzigd. Ronnie Spijkerman speelde in plaats van de geblesseerde Wouter de Boer, Ruben Kooistra speelde centraal en Brian Tefi was rechts achterin geposteerd. De snelle Stefan Smit stond weer aan de linkerkant. De toss werd nog gewonnen door Kollum, maar daarna waren het vooral de mannen van trainer Pontjo die duels wonnen.

In de tweede minuut was er de eerste kans voor Thijs Zwarteveen, maar zijn schot ging net naast. Kort daarna volgde uit een corner van zijn voeten de eerste en wat later bleek niet de laatste kopkans voor aanvoerder Jaap Jacobs. Zuidhorn voetbalde een stuk gemakkelijker dan de promovendus uit Kollum. Vooral met de opkomende Brian Tefi hadden de spelers moeite, waardoor hij de ruimte kreeg om een paar geweldige voorzetten af te leveren op het hoofd van de Adelaar. Het lukte echter in eerste instantie niet om het overwicht uit te drukken in doelpunten, maar uiteindelijk kon een treffer niet uitblijven.

Dat was ook de mening van de trouwe supportersschare. Zij werden die middag eerst door de supportersvereniging van vv Zuidhorn getrakteerd op warme chocolademelk. In de veertigste minuut werden ze bovendien door de spelers getrakteerd op een doelpunt. Jordi Schuiling speelde zichzelf knap vrij en gaf de bal aan Thijs Zwarteveen die de bal strak in de linkerhoek achter de keeper schoot, 1-0. Nog geen vier minuten later was het de prima spelende Martijn Smit, die de bal schoot naar Jaap Jacobs. Hij speelde de bal na een rush van twintig meter net voor de achterlijn richting de tweede paal, waar Milan Stad klaar stond. Hij faalde niet: 2-0.

In de theepauze rammelden de pannen van het dak van de kleedkamer van Kollum. Trainer De Boer gebruikte al zijn verbale vermogens om zijn spelers op scherp te krijgen voor de tweede helft. Het effect was vooral zichtbaar in het aantal overtredingen, maar de uitstekend leidende scheidrechter Plat hield in deze verder sportieve wedstrijd de kaarten in zijn zak.

De spelers in het oranje kregen maar geen grip op de frivool spelende middenvelders Schuiling, Zwarteveen en Smit. In de 47e minuut was het een geweldige aanval die begon bij Kevin van der Kooi, die na zijn bekende kap- en draaibeweging Jaap Jacobs inspeelde. Die bracht op zijn beurt Thijs Zwarteveen in stelling, maar diens schot ging net over. Nog geen twee minuten later was het weer Van der Kooi, die de bal van Martijn Smit kreeg aangespeeld en in één keer doortikte naar Jaap Jacobs. Hij bediende Milan Stad, maar zijn schot belandde in het zijnet.

Daarna had Kevin van der Kooi zelf nog een kans om te scoren. Hij kreeg de bal twintig meter voor de goal na goed combinatievoetbal, maar het afstandsschot van de Tovenaar ging hoog over. Dat hij naast een geweldig schot ook over de nodige techniek beschikt liet Brian Tefi zien toen hij in de 60e minuut drie man passeerde en met een lobje zijn aanvoerder bediende. Die kon de voorzet helaas niet omzetten in een doelpunt. Zo waren de kansen ook in de tweede helft voor Zuidhorn en werd Kollum door de verdedigers ver van de goal van Striesenou gehouden.

In minuut 70 werd Jordi Schuiling op twintig meter van de goal onreglementair tot stoppen gebracht. De vrij trappen en corners waren deze middag voor Zwarteveen, bij afwezigheid van De Boer. Zo ook deze. Het mooiste doelpunt van de middag volgde; de bal werd met een precisie van de winnaar van de gouden bal over de muur gekruld en verdween vervolgens in de linker bovenhoek: 3-0.

Ruben Buursema kwam kort daarna voor de moegestreden Van der Kooi in het veld en liet zien gretig te zijn. Een pass van de debuterende Eric Cruiming, die Milan Stad had afgelost aan de rechterflank, kon hij jammer genoeg niet verzilveren. Sietse Slagter had even daarvoor de positie van Jordi Schuiling overgenomen en liet zien het niveau aan te kunnen.

De mannen van Pontjo lieten de teugels iets teveel vieren waardoor Kollum in de laatste tien minuten zowaar drie kansen kreeg op een eretreffer. In alle gevallen stond keeper Lars Striesenou in de weg, of miste de aanvaller van Kollum het vermogen om de bal tussen de palen te krijgen.

Volgende week gaan de mannen van Pontjo op bezoek bij de nummer twee: sv Marum.

Klik hier voor het fotoverslag.