Historische nederlaag Zaterdag 1 in Marum

15 december 2019 15:45

Voor de laatste wedstrijd van 2019 moesten de mannen van trainer Bob Pontjodikromo aantreden tegen SV Marum, waar trainer Jan Mulder aan het einde van het seizoen na vier jaar afscheid neemt.

Zijn vertrek zou hij zo maar kunnen vieren met een promotie naar de 1e klasse, want zijn team staat stevig tweede op de ranglijst en liet ook deze middag uitstekend verzorgd en effectief voetbal zien.

De opstelling bij Zuidhorn was op één plek gewijzigd ten opzichte van vorige week. Wouter de Boer stond centraal, in plaats van de afwezige Ruben Kooistra. Direct na het fluitsignaal van scheidsrechter Köhler uit Dokkum was de eerste kans voor Zuidhorn, een corner getrapt door Wouter de Boer belandde op het hoofd van aanvoerder Jaap Jacobs. Hij kon de bal onvoldoende richting geven en daardoor verdween het speeltuig over de achterlijn. Even later was het een schot van Kevin van der Kooi na een mooie combinatie met Thijs Zwarteveen, dat een meter naast de paal verdween.

Na twaalf minuten moest Dennis Swieringa geblesseerd het veld verlaten en voor hem in de plaats kwam Noël Kailola. Een wissel die voor Marum heel goed uitpakte, zo bleek in de loop van de wedstrijd. In de 16e minuut was het een Zuidhorner aanval over vier schijven, waarbij Jaap Jacobs als laatste de bal via het hoofd bijna achter de doellijn deed belanden. Jordi Swieringa kon de bal ternauwernood met zijn knie voor diezelfde doellijn wegwerken.

Een oude voetbalwet werd bewaarheid: ‘als je zelf niet scoort dan… ‘. In minuut 19 werd een lange bal van Kailola net achter de verdedigers gelegd, om vervolgens eenvoudig te worden opgepikt. Marc Oldewarris faalde niet en verwerkte de klaargelegde bal tot 1-0. Nog geen minuut later was er de grootste kans voor Zuidhorn. Thijs Zwarteveen kwam na een 1 op 1 met zijn aanvoerder alleen voor doelman Johan Bouma, maar hij schoot tegen de keeper aan in plaats van er langs.

De 22ste minuut zou de minuut van de wedstrijd worden. Eerst schreeuwde ‘heel Marum’ om een penalty, maar die werd door de goed leidende Köhler niet gegeven. Daarna werd Jaap Jacobs in het 11-metergebied onderuit getrokken voordat hij kon koppen en waren het onze spelers en hun trouwe supportersschare die riepen om een strafschop. Weer deed een voetbalwet opgeld: ‘als hij hem aan de ene kant niet geeft, dan ook niet aan de andere kant... ’.

Zuidhorn had weliswaar het overwicht maar wist dat niet uit te drukken in een doelpunt. Schoten uit mooie combinaties, waarbij Milan Stad belangrijk was, bleken een eenvoudige prooi voor doelman Bouma of verdwenen over de achterlijn. Net voor rust wist Marum de 2-0 te maken. Weer werd de bal net achter de verdedigers gespeeld, waarna spits Oldewarris de lederen knikker in de touwen schoot. Een schoolvoorbeeld van effectiviteit.

Kort na de rust volgde de spreekwoordelijke nekslag. In de 50e minuut was er de eerste kans na rust voor Marum en die werd direct benut: 3-0. Zuidhorn bleef het daarna wel proberen maar kwam er niet meer aan te pas. Marum bleef verzorgd voetballen en wist bijna elke kans om te zetten in een doelpunt. Ook met meer fysieke inzet van de kant van de groen-witten kon het tij niet gekeerd worden. Het leidde alleen tot gele kaarten voor Ronnie Spijkerman en Stefan Smit en niet tot het afstoppen van de tegenstander.

Ook de wissels van trainer Pontjo konden het spelbeeld niet veranderen. Sietse Slagter kwam voor Ronnie Spijkerman waardoor Brian Tefi centraal achterin ging spelen. Ruben Buursema kwam voor Kevin van der Kooi, maar ook hij kon deze middag geen potten breken. Zuidhorn kreeg nog wel een aantal kansen die echter alle onbenut bleven, terwijl aan de zijde van Marum elke kans uitmondde in een doelpunt.

Zo stond na negentig minuten de eindstand van 6-0 op het scorebord. Een historische maar terechte nederlaag voor de jonge ploeg van trainer Pontjodikromo.