Veenwouden - Zuidhorn in evenwicht

16 februari 2020 23:45

Door de weersomstandigheden van de laatste weken was het maar de vraag, of de wedstrijd gespeeld zou kunnen worden op de sompige grasmat van het sportcomplex de Kemphaan.

Zaterdagochtend kwam het groene licht en de groen witte brigade toog naar het Friese dorp. In de thuiswedstrijd gingen de Friezen met drie punten aan de haal, zou ze dat nu weer lukken?

Het eerste half uur leek dat er wel op. Na een kwartier spelen kwam Zuidhorn op achterstand. Nadat de verdediging al een paar keer was gewaarschuwd voor de snelle en balvaardige linkerspits Sybrand de Graaf glipte hij binnendoor bij rechtsback Brian Tefi en verschalkte doelman Lars Striesenou, 1-0. Even later moest Nico van der Mark met een gescheurde wenkbrauw het veld verlaten na een ongelukkige botsing in het strafschopgebied met Eric Cruiming. De jongster die deze middag, bij afwezigheid van Thijs Zwarteveen en Jordi Schuiling die de sneeuw verkozen boven het grasveld, in de basis begon.

In de 23e minuut was het Milan Stad die met een voorzet Ruben Buursema bereikte, maar zijn poging ging een meter naast. Even later soleerde Brian Tefi vanaf de middellijn voorbij aan zes man en vanaf de eerste paal gaf hij de bal op Eric Cruiming, die ter hoogte van de penaltystip uithaalde, maar zijn schot belandde recht in de handen van de keeper. In de 34e minuut ging het weer fout. De mannen in het blauw wit schakelden na een aanval van Zuidhorn razend snel en wederom was het Sybrand de Graaf die aan de aandacht was ontsnapt en de 2-0 op het scorebord liet noteren.

Aanvoerder Jaap Jacobs gaf zijn manschappen te kennen dat het anders moest en zette hen wat anders neer. Dit had zijn effect. De boomlange spits Wytze Veenstra kwam minder in het spel voor en de linker en de rechterspits kwamen er aan de binnenkant niet meer langs. Zuidhorn kreeg meer grip op de wedstrijd en in de 38e minuut was er een overtreding op Jaap Jacobs, die werd bestraft met geel door de goed leidende scheidsrechter Benjamins. Wouter de Boer, deze middag linkermiddenvelder, nam de vrije trap, maar deze was een prooi voor de keeper. Kort daarna kreeg hij nog een kans. Na een overtreding op Eric Cruiming mocht hij aanleggen vanaf 25 meter. Dit keer verdween de goed genomen vrije trap in de rechterbovenhoek 2-1.

Zuidhorn ging door en in de 44e minuut was het een lange bal van Ruben Kooistra op Jaap Jacobs, die een geweldige voorzet vanaf de rechterflank afleverde op het hoofd van Buursema, 2-2. De blamage van de twee goals waren voor de theepauze weggepoetst.

De tweede helft begon Zuidhorn wat rommelig. Een breedtebal voor de goal langs werd bijna afgestraft door de spitsen van trainer Albert Jan van Zwol. Deze waarschuwing was genoeg om het jonge team wakker te schudden en even later was het Eric Cruiming, die in een kluts de bal net niet de kracht kon meegeven die nodig was om de keeper te verrassen.

In de 57e minuut was het Milan Stad, die zijn verdedigers het bos in stuurde en een perfecte voorzet gaf, maar de bal ging net aan alles en iedereen voorbij. Even later was het een corner aan de andere kant, maar de bal werd ondanks de straffe wind eenvoudig gevangen door Lars Striesenou.

Trainer Pontjo wisselde; Swen Ottens (O-19) kwam in het veld voor Maycon Kuiper en geposteerd op rechtsvoor, Milan Stad op tien en Erik Cruiming op de linksback positie. Veenwouden zette aan en probeerde op voorsprong te komen, in de 62e lukte dat bijna. Na een corner was het Ruben Kooistra die een zeker doelpunt voorkwam door de bal van de doellijn te werken. Kort daarna waren er twee kansen voor Martijn Smit om Zuidhorn op voorsprong te zetten. De eerste was na een knappe actie van Milan Stad, maar zijn schot ging een meter naast. Even later kreeg hij weer de bal van Milan Stad, die de pass van Swen Ottens verwerkte tot een perfecte voorzet maar de 2-3 bleef uit.

Toch de voorsprong; de beste man aan de kant van Zuidhorn deze middag, Milan Stad, kreeg de bal doorgekopt van Buursema en soleerde daarna naar de goal, was niet zelfzuchtig en speelde de bal naar de vrijstaande Buursema die uithaalde, 2-3. Met nog tien minuten te spelen had Zuidhorn uitzicht op de volle winst. Veenwouden ging een op een spelen om verlies te voorkomen. Maar Zuidhorn hield stand mede door een mooie redding van keeper Striesenou, die een vlammend schot van 20 meter over de lat heen tikte.

Tot de 90e minuut, een corner werd door Jaap Jacobs ternauwernood over de achterlijn gekopt, waardoor de Friezen nog een keer een corner mochten nemen. De keeper van Veenwouden ging bij deze laatste mogelijkheid ook mee naar voren. De goed genomen corner werd door de keeper doorgekopt naar de tweede paal alwaar de boomlange Wytze Veenstra de 3-3 kon maken. Zuur in de laatste minuut de winst uit handen te moeten geven, echter na een twee nul achterstand en gezien het beeld van de wedstrijd, was een gelijk spel terecht.

Zuidhorn bezet op de ranglijst een keurige zesde plaats, 26 uit 16. In de eerste periode behaalde de ploeg evenveel punten als in de tweede periode namelijk 13. De eerste periode is gewonnen door Burgum en de tweede gaat vermoedelijk naar Stiens, al moet die dan nog wel in het resterende deel van de wedstrijd tegen VVI een achterstand van 1-0 omzetten in winst. Lukt Stiens dat niet, dan is de tweede periode voor VEV’67. Over drie weken gaat Zuidhorn op bezoek bij koploper Burgum.

Opstelling:
Lars Striesenou, Brian Tefi, Ruben Kooistra, Stefan Smit, Maycon Kuiper (58: Swen Ottens), Martijn Smit, Milan Stad, Wouter de Boer, Eric Cruiming, Ruben Buursema, Jaap Jacobs.

Geel: Brian Tefi en Martijn Smit (Zuidhorn), Robbert Lodewijks (Veenwouden)