Vrijwilliger aan het woord: Minko Jansma

17 september 2020 23:45

vv Zuidhorn kan niet bestaan zonder haar vele vrijwilligers. Voor de tomeloze inzet van al deze actieve mensen past grote waardering. Elke week staan zij belangeloos en vol passie klaar voor de vereniging, zodat het balletje letterlijk blijft rollen.

Vandaag is het voetlicht gericht op Minko Jansma (70), actief in de klusploeg en daarnaast fanatiek supporter van de vereniging. Veel mensen kennen hem nog als postbode, het beroep dat hij maar liefst 32 jaar heeft uitgeoefend. Op de foto met de klusploeg staat Minko op de achterste rij, maar nu geven wij hem graag een prominente(re) plaats.

"Alleen ben je niks, je hebt elkaar nodig", zei Minko tijdens het interview. Daarom hebben wij deze foto van de klusploeg van vv Zuidhorn ter illustratie van wie Minko is en waarvoor hij staat (of beter gezegd: achter staat) bij deze aflevering van ‘Vrijwilliger aan het woord’ geplaatst.

Sinds 1968 is Minko bij de club betrokken. Hij is zijn voetballoopbaan begonnen als jeugdspeler in A2 en heeft daarna - onder leiding van Derk Bos - als senior in het 4e en 5e team van de zondagafdeling gespeeld. "Mijn positie in het veld was wisselend, want  als ik aan de bal was waren beide keepers in touw volgens de leider", aldus een lachende Minko.

Naast speler heeft Jansma, inmiddels erelid van de vereniging, verschillende rollen en functies vervuld: jeudgleider van E2, voorzitter van het jeugdbestuur, lid van het hoofdbestuur, wedstrijdsecretaris, ledenadministrateur en contactpersoon voor de zondagafdeling. Ook was hij destijds betrokken bij het in elkaar zetten van het clubblad, iets waar Minko tijdens het interview gepassioneerd over vertelde. "Dit gebeurde aanvankelijk op de stencilmachine en later op de offset machine. Er was nog geen internet en alles moest met de 'draaitelefoon'. Als er dan een wedstrijd was afgelast belde je de contactpersonen Hansema in Noordhorn en Mulder in Zuidhorn. Had je net een wedstrijd doorgegeven kwam er weer een afgelasting. En alles ging van voren af aan..."

Waar we nu ook om kunnen glimlachen, maar destijds een absolute deceptie was, is het moment dat Zondag 1 in Peize kampioen kon worden. “Alles en iedereen stond al met de bloemen in de hand klaar om de titel te vieren, maar in de allerlaatste minuut kreeg Zuidhorn toch nog een doelpunt tegen. Flink balen was dat…!”

Of de volgende anekdote Minko blijer maakte, laten we graag aan de lezer over om te beoordelen. Het betreft de handgeschreven contributiekaarten, een klus die in de avonduren plaatsvond bij penningmeester Tinus Mulder thuis. “Ik had me hiervoor beschikbaar gesteld”, vertelde Minko. En op de vraag van zijn vrouw ‘Hoe laat ben je thuis denk je?’ had hij schouderophalend gezegd: “Ik denk om half elf…”. Maar de klus viel behoorlijk tegen, want per lid moest nota bene zes keer de naam op de kaart worden geschreven. “Het werd dus iets later dan half elf! Oh, oh, ‘t was nait best.”

Ter afsluiting nog een hoogtepuntje: bij het 50-jarig clubjubileum heeft Minko een voorstel bij het bestuur ingediend om het clubembleem te herintroduceren. De regel was immers: ‘geen embleem, dan niet voetballen’. Sinds dat moment prijkt het beeldmerk van de club weer op het groene tricot.

Terug naar tegenwoordig: Minko is actief als vrijwilliger binnen het klusteam van vv Zuidhorn. Hij is gelukkig getrouwd met Hannie en met zijn twee voetballende zonen Jan en Mart en kleinzoon Bas is de naam Jansma sterk verankerd binnen vv Zuidhorn. "Ik blijf mij graag inzetten voor het klusteam, we hebben een leuke groep, maar versterking is natuurlijk altijd welkom."

Met deze woorden sluiten we het interview af. Klik op onderstaande link voor twee prachtige fotorelikwieën. Op beide foto's (stijf) op rechts de jongere versie van Minko.

Op naar de vierde aflevering van 'Vrijwillger aan het woord'.

foto's Minko Jansma