Veilig sportklimaat en VOG

Beste leden,

In het seizoen 2014/2015 is het 'Voetbalhuis' opgesteld. Het betreft de visualisering van de visie die de vereniging nastreeft. Ten aanzien van de missie 'Voetballen in een sportieve, sfeervolle en veilige omgeving' wil de vereniging aan het aspect Veiligheid nu een verdere concrete invulling geven.

Jaarlijks komen verschillende zaken van grensoverschrijdend gedrag voor in de sport, bijvoorbeeld seksuele intimidatie of discriminatie. Sommige zaken blijven alleen in een kleine kring van direct betrokkenen bekend.

Echter steeds vaker is er een risico op publiciteit voor het slachtoffer, de sportvereniging, het verenigingsbestuur, de sportbond en de sport in het algemeen. Het heeft vaak ingrijpende gevolgen voor zowel de slachtoffers als de sportomgeving. Voor de sport geldt dat iedere zaak van grensoverschrijdend gedrag er een teveel is!

Samenwerking met NOC*NSF
Het NOC*NSF en de KNVB willen een veilige omgeving voor alle kinderen creëren, in samenwerking met organisaties die activiteiten organiseren voor kinderen en jongeren tot 18 jaar. Het bestuur van vv Zuidhorn onderschrijft dit uitgangspunt en vindt dat iedereen bij onze vereniging met plezier de sport moet kunnen bedrijven.

Een van de middelen die een vereniging kan hanteren om een veilige sportomgeving te creëren en grensoverschrijdend gedrag zoals bijvoorbeeld seksuele intimidatie te voorkomen, is het vragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Wij zijn voornemens een VOG te vragen van de vrijwilligers die direct of indirect contact hebben met minderjarige leden en/of leden met een geestelijke of lichamelijke beperking. In principe willen wij dit doen voor vrijwilligers vanaf 16 jaar, maar deze grens kan worden bijgesteld aangezien ook leden jonger dan 16 jaar teams trainen en/of begeleiden.

Het invoeren van een VOG binnen de sport en dus ook binnen onze vereniging, geeft meer zekerheid over het verleden van personen en vermindert de kans dat iemand, die eerder in de fout is gegaan met minderjarigen, een functie kan uitoefenen waarbij hij of zij met deze doelgroep te maken heeft. Het aanvragen van een VOG in de sport is gratis, dankzij een subsidiemaatregel van de overheid.

Eisen ten aanzien van subsidie
Aan deze subsidiemaatregel zijn twee belangrijke eisen verbonden, namelijk het opstellen van beleid omtrent een veilig sportklimaat en het aanstellen van een vertrouwenspersoon.

Ten aanzien van het beleid is landelijk een stappenplan ontwikkeld om sportverenigingen te ondersteunen in het creëren van een sociaal veilige sportomgeving. Het bestuur gaat hier in de komende maanden gestructureerd mee aan de slag met als doel het opstellen van een beleid ‘Veilig Sportklimaat’ (VSK) en de implementatie hiervan.

De functie van vertrouwenspersoon hopen we op korte termijn te kunnen invullen. Enkele taken van een vertrouwenspersoon zijn: Een luisterend oor bieden, bijstaan tijdens gesprekken, adviseren over vervolgacties en het geven van (preventieve) voorlichting. Via deze link vind je meer informatie over de (rol en functie van de) vertrouwenspersoon.

Voortgang
Zoals gezegd wordt de komende maanden aan de hand van de hierboven genoemde stappen het beoogde beleid VSK verder vormgegeven. Wij houden jullie op de hoogte van de voortgang en de wijze van implementeren.

Update oktober 2017
De initiële planning loopt, vanwege een beperkte bezetting van de projectgroep, vertraging op. Op dit moment probeert het bestuur de projectgroep uit te breiden. Zodra dit is gelukt, zal een nieuwe planning worden gepubliceerd.

Namens het bestuur van vv Zuidhorn,
Hessel Brandsen, voorzitter