Gelijkspel voor Zuidhorn JO15-2

Gruno JO15-1

25 februari 2017 9:00

Onbekend

Het is zaterdagmorgen 25 februari, voor Zuidhorn JO15-2 een nieuwe wedstrijd na de winterstop. Vandaag spelen we tegen Gruno JO15-1, de meest scorende ploeg van deze competitie. In 12 wedstrijden hebben ze al 69 keer gescoord, dat is ruim 5 goals per wedstrijd. Het is de tweede zaterdag van de voorjaarsvakantie en het is beide teams gelukt om genoeg spelers op de been te krijgen.

Toch wel merkwaardig hoe de KNVB omspringt met de zaterdagen rond de voorjaarsvakantie. Waarom niet een paar week later starten met de competitie zodat je niet gedwongen wordt om wedstrijden te verzetten. In mei en juni is het ook nog heerlijk voetballen. Maar goed wij kunnen de wedstrijd spelen.

2 week geleden speelden we een prima partij tegen Harkstede en wat zou het lekker zijn als de boys dezelfde spel op de mat kunnen neerleggen als 2 week geleden. Maar er is nog geen sprake van echt wedstrijdritme, afgelopen zaterdag verviel de wedstrijd. Wel werden enkele spelers uitgeleend aan JO15-1.

Terug naar deze ochtend. Opdracht aan de spelers is om zich niet te laten provoceren door de tegenstander. En houd achterin de deur goed dicht. De rest van het recept is wel bekend; op tijd druk zetten, slim spelen, combineren en niet soleren etc.

Klokslag 9 uur fluit scheidsrechter Robert Ottens voor de aftrap. De eerste minuten is even aftasten. Al vrij snel zien we Gruno vrij gemakkelijk combineren waarbij opvalt dat hun passing strak en zuiver is. Dat schort er bij Zuidhorn aan. Ik ben de tel kwijtgeraakt van alle balletjes die van de voet af springen en te zacht ingespeelde passes.

Na een kwartiertje spelen weet de spits van Gruno met een droog schot Jorik te verschalken. 0-1 voor Gruno. Als leiders hoop je dan dat zo’n goal een wake up call is. Dat valt een beetje tegen, verdedigend staat het allemaal wel goed, Marten, Mike, Viktor en Keje spelen alle vier een prima pot voetbal. Op het middenveld lukt het ons niet om een vuist te maken tegen Gruno, dat ligt voor een groot deel aan ons zelf, we maken vaak de verkeerde keuze en er wordt niet altijd goed gecombineerd.

Van afstand wordt af en toe de keeper van Gruno op de proef gesteld, maar de ballen missen precisie, hoewel 1 vrij trap maar net hoger hoeft te gaan of…..

Aan de andere kant blijven we ook vrij gemakkelijk overeind tegen het spel van Gruno, mede door toedoen van de verdedigers lukt het Gruno niet om de score uit te bereiden.

Op het moment dat je denkt met 0-1 de rust in te gaan is daar toch een plotselinge opleving van Zuidhorn. Via goed combinatiespel over de rechterflank door Wouter, Corné en Sander komt de bal voor. Het lukte Gruno niet goed om de bal weg te werken en een attente Sebastiaan schiet met links de bal over de keeper heen, 1-1.

In de rust is het commentaar van de coach duidelijk! Er moet in de tweede helft uit een ander vaatje worden getapt, bal aanname en de passing moet veel nauwkeuriger anders redden we het niet tegen deze tegenstander.

Met 3 nieuwe spelers in het veld starten we aan de tweede helft. Er zit iets meer passie in het spel. Toch lukt het niet goed om de voorhoede in stelling te brengen. Sterker nog, via een makkelijke aanval waarbij Gruno de bal wel erg makkelijk door de linies laat rollen staat het plots 1-2. We kijken opnieuw tegen een achterstand aan.

Zuidhorn probeert wat meer de lange bal naar voren, daar staat immers die lange Pelle, je weet maar nooit. En inderdaad op een lange bal die door de verdediging van Gruno wordt onderschat lukt het Pelle om te scoren, het staat weer gelijk. 2-2.

Aan het eind van de wedstrijd wordt de sfeer wat vervelender, Gruno beklaagd zich regelmatig bij de scheidsrechter en is het niet altijd eens met zijn beslissing. Het is altijd lastig om daar niet in mee te gaan of tegen te gaan. Het spel wordt er aan beide kanten niet beter op en de wedstrijd gaat als een kaarsje uit.

Na de wedstrijd blijft toch het gevoel knagen over de inzet van de jongens, vooral het gemak waarmee de bal verspeeld werd of niet aan kwam is wel een punt van aandacht. Als coach nog maar een keer aangegeven dat er 2x in de week de mogelijkheid is om te trainen, maak daar dan ook gebruik van.

Zaterdag wacht de return tegen Harkstede, degenen die 3 week geleden mee waren weten hoe mooi deze wedstrijd was. Op naar zaterdag.